Reklama

Reklama

Divoké pole

  • Vietnam Canh dong hoang (více)
všechny plakáty
Vietnam, 1979, 95 min

Obsahy(1)

Příběh filmu se odehrává uprostřed zuřící Vietnamské války v zatopené oblasti Dong Thap Muoi. Ba Do (Toi Lam) se svojí ženou a dítětem se v malé chatrči snaží přežít a zároveň udržet komunikační spojení s ozbrojenými silami. Pohled do života jedné z mnoha rodin, které byly ovlivněny válkou a přes všechny nepříznivé události se snaží normálně žít. (Joudec)

(více)

Recenze (6)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Vietnamský film o vietnamské válce, který si spíše než války všímá jejího dopadu na běžné lidi v uměle zaplavených oblastech. Soustředí se na zoufalou potřebu Vietnamců se ve stínu stromů skrývat před nálety amerických vrtulníků a žít své životy, jako by žádná válka nebyla. Rodinná harmonie je mnohem důležitější než sestřelený vrtulník a v okamžiku, kdy se k sobě manželé blíží na loďkách skrze rákosí, jakoby žádná válka neexistovala... O to silnější jsou potom momenty, kdy je rodina v ohrožení a skrývá se v rákosí. Ani Američané nejsou prezentováni jako čisté zlo, ústřední "nepřítel" v závěru sice umírá v troskách vrtulníku, ale stačí pohled na fotografii, abychom si uvědomili, že i on měl rodinu, která v jádru nebyla o nic horší než ta vietnamská, kterou jsme celý film sledovali. Film se vyhýbá patosu a citovému vydírání, využívá expresivity černobílého materiálu a v závěru zanechává spíš emocionální zmatení, když je nám vzat obraz ďábelského nepřítele, a tak z jeho smrti nemůžeme cítit pocit zadostičinění. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KDV - PONREPO) Je chybné vnímat DIVOKÉ POLE jako vietnamský film, který nahlíží na vietnamskou válku z jiné strany, než je ta americká. Opozice vietnamský - americký, ačkoliv ji podporuje historický (skutečná válka) i kinematografický kontext (Coppolova APOKALYPSA), není na místě, protože se tato dichotomie smazává. Do role Američana je obsazen Vietnamec, což by se dalo vysvětlit jako nezbytnost vzhledem k ekonomickým a politickým podmínkám. Ve vyprávění se dá ale nalézt řada paralelismů mezi ústředními mužskými postavami, protože jak Vietnamec, tak Američan je otec od rodiny; navíc je závěrečné vyznění silně protiválečné (nikoliv protiamerické, popř. sebekriticky protivietnamské), když se dá za pomocí obrazu jasně najevo, že největšími oběťmi takovýchto "sporů" jsou vždy rodiny zavražděných. Banální myšlenka se díky tomu, že není nahlas vyslovena, nýbrž je nutné ji vyčíst z prezentovaných obrazů, nestává tezovitou. Menší potíž s touto 95minutovou poémou mám v tom, že sázka na poetickou stránku je obtížněji stravitelná. (Kdo by lyrismus očekával od režiséra Hong Sen Nguyena, který za druhé světové války údajně točil dokumenty?). Alespoň napoprvé, brzy ráno. (Černobílý, klasický formát /nutno verifikovat/, originální znění s českými titulky.) ()

Sarpele 

všechny recenze uživatele

Taková normální partyzánská rodinka, která se snaží ve svém vodním domově co nejlépe přežít útoky amerických vrtulníků, a přispět co největším dílem k vítězství Vietkongu. Film je zajímavý hlavně po vizuální stránce. Spíš než klasickým hraným filmem je Divoké pole černobílou obrazovou básní, která svou formální vybroušeností, krásou a způsobem práce s černobílým materiálem připomíná brazilské Barravento resp. práce Man Raye. Trochu zvláštně působí obsazení asiatů do rolí amerických vojáků, které by se dalo vykládat jako "castingovou nouzi" nebo jako snahu ukázat, že všichni lidé jsou stejní a je nesmyslné se navzájem zabíjet. / S odstupem mi na filmu čím dál víc vadí, jak idealizuje příslušníky Vietkongu. Pravděpodobným důvodem vzniku filmu zdá se bylo podpořit pohled na konflikt ve Vitenamu, který byl (a je) typický pro "mladé a pokrokové" západoevropany a Američany. Totiž že USA zlovolně zaútočily na Vietnam jen proto, že se vyžívají ve vraždění nevinných. A příslušníci Vietkongu byli vlastně obyčejní dobří lidé, kteří této zlovůli čelili. Což je ovšem skutečnosti více než nepodobné. ()

Aleister 

všechny recenze uživatele

Obecný protiválečný apel, který prostřednictvím symbolické mizanscény vyjevuje extrémní podobu neustálého ohrožení jedince, se nedistancuje od ideologické roviny, aniž by však upadal do schematičnosti. Ideologie je zjevná v tématu partyzánských jednotek a ve způsobu vyobrazení nepřítele. Přes pacifistický apel je vyzdvižen význam vazby k zemi a její obrana (forma vlastenectví). V tomto ohledu lze označit za ikonickou scénu s hadem, který vyleká amerického spojence, ale domácí hada uloví a vítězně jím mává nad hlavou. Jde o symbol vítězství vietnamských komunistů a projev sounáležitost, náležitosti k vlastní zemí, znalosti jejích nebezpečí a schopnosti ji zkrotit a porazit nepřítele. Vietnamský americký spojenec je, oproti propracovanému pohledu z partyzánské strany též „polidštěn“, avšak jen letmo a symbolicky, aby nepůsobil prvoplánově. Nebezpečí samo tak nakonec nemá lidskou podobu a nabývá abstraktního ahistorického rozměru, je zhmotněno do obřího hmyzu v podobě helikoptéry. Souboj predátora a kořisti je metaforou na boj o přežití, potažmo válku obecně. ()

Kkahunaa 

všechny recenze uživatele

Téměř surový film, který téměř postrádá hudební podklad (až na titulky a určité překlenovací části scén). O to více jsou zde umocněny ruchy (vrtulníky, střelba a výbuchy). Z kamerového hlediska je snímek opravdu profesionální. Zvláště vyvedené jsou záběry z vrtulníku, dále švenkování krajinou či “close-up” přibližování. V tomto filmu jsou nástroje propagandy jiné než v KLDR (ty jsou až psychopatické) či Číně (děsivě rafinované), zdají se být obranně bojovné až s ospravedlňující tendencí. Tento film je stejně ideologický jako americký Hamburger Hill z roku 1987. Bojuje se se “zlem” takřka bez fyzické konfrontace (H. Hill: “neviditelní” všudypřítomní Vietnamci vs. Divoké pole: vznášející se Americká vrtulníková kaválerie). Nakonec oba filmy končí pocitem zbytečně zmařených životů. ()

Reklama

Reklama