Reklama

Reklama

Goryeojang

  • Jižní Korea 고려장 (více)
Jižní Korea, 1963, 90 min (Alternativní 110 min)

Režie:

Ki-young Kim

Scénář:

Ki-young Kim

Hudba:

Sang-ki Han
(další profese)

Recenze (3)

molotov 

všechny recenze uživatele

Kim Ki-jong se svou tvorbou zásadně vymyká všem svým vrstevníkům. Ať už je to tématy (hrdinové dohnaní okolnostmi do krajních situací, při kterých umírá spousta lidí včetně dětí), či zpracováním. Podoboně jako v Housemaid využívá ztísněného prostoru ke gradaci napětí a vynikající pohyblivé kamery. Rovněž hudba svou groteskností umocňuje mystickou atmosféru filmu. Korjočang není jméno hlavní postavy (ta se jmenuje Kurjong), ale praktiky z období království Korja, kdy se lidé nad sedmdesát let nechávali umřít, aby staří neubírali jídlo mladým, kteří umírali hlady.Hrdina se tomuto snaží vzepřít, ale okolnosti ho donutí toto vykonat. Odskáče to ale jeho deset bratrů, kteří mu zavraždili manželku a provedli další šeredné věci. A hlavně to odskáče šamanka, které je v tomto filmu zdrojem veškerého zla. Jedním z nejčastějších výkladů tohoto filmu je střet modernosti a středověkých praktik, které brání zemi v pokroku. Na jakou stranu se přiklání Kim Ki-jong asi není nutné dodávat. Pro diváka je ale nejdůležitější, že je to poměrně sevřené vyprávění, které neustále drží diváka v napětí. Dějí se tu velmi šeredné věci, jak je u Kim Ki-jonga zvykem, ale svou kvalitou stojí film na špici korejské produkce šedesátých let. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Zacinam velmi dobre rozumiet, preco je Kim Ki-young povazovany za jedneho z novoobjavenych otcov modernej juhokorejskej kinematografie a "mentorom" sucasnych najvacsich korejskych reziserskych mien (Park, Bong, ale i Kim Ji-woon). S Parkom ho spaja umenie vizualnych skratiek, inscenovania nahlych vybuchov nasilia v konani postav ako i nezvyklych set-upov uzitim reverznej montaze(obycajne sa postupuje od celku k detailu - Park, ale i Kim viackrat na zvysenie efektu uzivaju opacny smer. Kim Ki-young je pre Parka spolu s dalsim "staresinom" - reziserom Lee Hunom najvacsim korejskym inspiracnym zdrojom. S Leem navyse Park v zaciatku 90. rokov aj velmi uzko spolupracoval pri rozsirovani povedomia korejskych cinephilov o zasadne kultove a B-movies), s Bongom zase schopnost skrz zanrove schemy presne charakterizovat triedne rozdiely, socialne problemy a poukazovat na ich defekty. Pribeh Goryeo jang (vo filme meno hlavnej postavy) vychadza z davnej tradicie - pocas tazkych obdobi (hlavne hladomor) sa v starych dobach na korejskom vidieku praktizoval dost prisny sposob udrziavania populacie v prijatelnych cislach, konkretne ludia starsi ako 70. rokov boli svojimi detmi odneseni do hor, kde umierali hladom (mala to byt akasi varianta obete bohom). Kimovi tento vychodzi bod sluzi na zobrazenie sirokej skaly vzajomnych vztahov dedincanov plnych temnych vasni a popudov. Ako jednu z pricin a katalyzator nepriatelskeho chovania dedincanov kladie prehnane dbanie na tradicie a silu v povery. Takmer divadelne aranzma jednotlivych scen (de facto sa strieda vo filme iba par lokacii, pricom viacere z nich zavanaju ocividne studiom) sa vdaka jeho perfekcionistickej praci s kamerou meni na plne funkcnz filmovy priestor so strhujucimi emociami. MImochodom, postavu dospeleho syna (Goryeo jang) a jeho matku v mladosti si zahralo ustredne duo s predchadzajuceho Kimovho filmu s nazvom Hanyo (tam hrali manzelskov). ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama