Reklama

Reklama

Kolik příběhů má den

(TV film)
všechny plakáty
Trailer

Obsahy(1)

První celovečerní film na světě, který je natočený fotoaparáty. Ostrava, město před našima očima. Unikátní časosběrná dokumentární koláž o proměně ocelového srdce republiky v město barev, kontrastů, industriální nostalgie i nejmodernější architektury. Pro Českou televizi vyrobilo Mr. A-Z Production a QQ Studio Ostrava. Na vzniku filmu se podílelo 22 fotografů, zejména však: Vladimír Mráz, Jan Kostera, Lubomír Chmelař, Antonín Genser, Pavel Kotala a další. Scénář, střih a režie: Vladimír Mráz, hudba: Dalibor Mráz (16 let!).

Se záměrem vytvořit filmovou kroniku Ostravy vznikly v zimě roku 2004 první záběry pro zamýšlený dokument. Vladimír Mráz začal objevovat prostor kolem sebe viděný (zdánlivě) ve zkratce. Neustále s sebou vozil fotoaparát a fotil především proměny světla v koloběhu dne nebo jiné detaily, na kterých si pro sebe objevoval ojedinělou metodu záznamu: dráhu slunce nad panoramatem města nebo nad industriální krajinou, stmívání, světlo putující po kalužích, stopy aut ujíždějících na napadaném sněhu, pohyb holubů atd.

Sám o svých tehdejších pocitech říká: „Byl jsem utahaný z plánovitého stylu života, hledal jsem nahodilost. A objevil jsem krásu všední banality. Pochopil jsem, že kolem nás je mnoho neviděného.“ Pomalu se začala upřesňovat představa budoucího dokumentu, ve kterém samozřejmě nejde pouze o tyto kreativní detaily, ale o záznam víc než tří let ze života města, které se proměňuje v architektonickém celku, v „nervním“ oběhu infrastruktury i v jednotlivostech životního stylu. Přidávali se další fotografové, nakonec ostravskou dennodenní realitu zaznamenávalo dvaadvacet fotoaparátů na padesáti různých místech.

Velmi zjednodušeně řečeno intervalové snímání neboli časosběr je schopnost některých fotoaparátů snímat fotky v přesném časovém rozmezí po určitou dobu. Pro přesnější představu: 240 obrázků, které tvoří ve výsledku necelých 10 vteřin dokumentu, se snímaly 2 hodiny. Od prvních kratších věcí, postupovali tvůrci ke složitějším záměrům. Vytvořili si systém každodenní archivace nafoceného materiálu, jeho dílčího zpracování a průběžného sestřihu. Dnes předkládají výsledek čtyřletého úsilí – dokument natočený fotoaparáty, v němž jedna minuta je tvořena 1 500 a jedna hodina 90 000 fotografiemi.

Snímáme-li jeden prostor po dobu jednoho dne, měsíce, či dokonce několika let, jsme blíže poznání pochopit význam tohoto místa. Lidé přicházejí a odcházejí a cosi nad tím vším zůstává. Nejenže se zdokonaluje technika snímání, ale mění se i témata. Jestliže dřív byla Ostrava schematicky charakterizována proudy oceli a rekordními výkony začerněných šlachovitých těl, dnes sledujeme, jak se toto město proměňuje v urbanistickém celku i jak se proměňují lidé zachycení ve studovnách, na hudebním festivalu nebo v okamžicích výsostně soukromých; některé ne nepodstatné drobnosti připomínají, že tento životní prostor má svůj vnitřní rytmus odehrávající se v provázanosti s přírodou zachycenou v průběhu ročních dob.

Toto rozdělení na pozoruhodné a běžné, na mezní a banální se vytváří intuitivně při skládání motivů vznikajících uvnitř záběrů. A pak si jako diváci náhle uvědomujeme pomíjivost a ohraničenost okamžiku kratšího než mrknutí oka, který ve velké četnosti dalších, vzniklých stejným způsobem, zprostředkovává poznání, jež si svoje meze stanovuje samo. Střídají se zároveň dvě fáze: každodennost a rozhodující moment, rozpor, který do každodenní banality vnáší nevysvětlitelný zlom, či pocit.

Dokument vznikl za podpory Moravskoslezského kraje. Tvůrci připravili minutový trailer, který budou před projekcemi filmů uvádět ostravská kina. Možná tedy i vy uvidíte krátkou ochutnávku dokumentu ve vašem kině. Fotoaparáty jsou stále na svém místě a dál snímají realitu ostravských dnů. Dokument se stále bude aktualizovat, přidávat další scény ze života Ostravy. Film Kolik příběhů má den nemůže být nikdy definitivně dokončen. Tak jak se mění svět kolem nás, tak se bude měnit i film. Stále budou přibývat nové obrazy, pohledy a záblesky ze dnů všedních i svátečních a divák tak bude moci sledovat, jak Ostrava v průběhu let mění svoji tvář.

Režisér, scénárista, kreativní ředitel QQ studia Ostrava, producent animovaných filmů Vladimír Mráz (víc informací na www.qq.cz) spolupracuje s Televizním studiem Ostrava už řadu let. Divákům jsou nejvíc známé lifestylové magazíny Pod pokličkou a pořady Bydlení…, Zahrada… a Chalupa je hra, a také celovečerní animovaný film Báječná show. Celá řada znělek i grafiky pořadů nesou rukopis QQ Studia. Tentokrát Česká televize uvádí jméno Vladimír Mráz v souvislosti s unikátní kronikou metropole moravskoslezského regionu.

Významnou součástí dokumentu je hudba. Minimalistické téma přichází s rytmem, který koresponduje s obrazem a doplňuje nevšedně všední atmosféru. Autorem je teprve šestnáctiletý Dalibor Mráz. Režisérův syn, student Janáčkovy konzervatoře Ostrava a trojnásobný mistr ČR ve hře na bicí sadu, má domácí studio a zkušenost s tvorbou televizních znělek. Tentokrát se pracovně sešel se svým otcem. Dalibor komponoval a nahrával jednotlivé skladby, otec režisér je hned v domácí střižně zkoušel s obrázky a dával mu opět další podněty, které Dalibor velmi operativně měnil. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (8)

Ilicka 

všechny recenze uživatele

Dokument Ostraváků pro Ostraváky a ty, kteří v Ově vidí pořád to ošklivé černé město. Za melodie hudby, beze slov, se objektivy foaparátů nesou nad domy, stavbami, magistrálami, ulicemi plnými chodců ve dne, mrtvými v noci, prodírají se mezi účastníky festivalu CoO a návštěvníky Stodolní, pozorují lidi na cestách za každodenními povinostmi, žebráky na nárožích, přírodu, měnící se v průběhu roku... Originální forma, zajímavé barevné filtry, živé město, skoro jsem hrdá, že Ostravu považuju za svůj druhý domov. (Po Kyjovicích samozřejmě.) ()

Tanner 

všechny recenze uživatele

Opravdu povedené! Zajímavý nápad i realizace. Líbilo se mi, že to nezabředlo do stereotypu, ale byla zde zobrazena rozmanitá místa, zasazená do různých prostředí města, i další, obecnější motivy. To dávalo vyniknout kontrastům "mikrosvětů", jež mají významy samy o sobě, a "makrosvětů", kde ho dávají dohromady až všechny prvky. Každý den se stáváme součástí mnoha takových světů, kterým tak umožňujeme žít "vlastním životem", ač si to neuvědomujeme. Objevit krásu ve všednosti je velice cenné a těžké. Tvůrcům se to povedlo (asi jsou to fandové "-qatsi" trilogie :-). Všechno bylo navíc podkresleno příjemnou hudbou. Mnohem lepší prožitek budou mít z dokumentu určitě přímo obyvatelé Ostravy, kteří poznají známá, s různými pocity spjatá místa. Ale ani Pražák se nudit nebude ;-) ()

Reklama

igi B. 

všechny recenze uživatele

Námětem či snad tématicky sice nikterak objevné, formou však bezesporu unikátní a obsahem pak doslova >foto genické< a zvláště v záběrech výstavby a vývoje města i značně poučné dílo. >Kratičký< příběh kosí mámy a jejího vysezení malých ptáčat je potom při své nahodilosti přímo dojemně úžasný... :-) . . . Svůj podíl na divácké vděčnosti pak má bezesporu i zajímavě minimalisticko-dynamický hudební podkres jednotlivých obrazových koláží, který rovnocenně spoluvytváří atmosféru celého projektu. - - - - - (Poprvé viděno 5.10.2008 na ČT2, komentář zde jako pátý - 5.10.2008) ()

Crawler-D 

všechny recenze uživatele

Nádherný český dokument, který se vzorově podobá prvním dvoum z Quatsi trilogie, ale zůstává stále minimalistický, až mu občas chybí témata. Pohled na noční město, zrychlené a pod sněhovou duchnou je vždy krásný, ale autorům filmu se podařilo zachytit české prostředí tak, že nepůsobí fádně, jednolitě. Za nejzajímavější nápad považuji hned scénu ze začátku, kde bagry doslova snědí dům. Na pozitivním vyznění se podílí i jemný hudební doprovod. Kolik že má příběhů? ()

mr.filo 

všechny recenze uživatele

Pěkný a asi i první větší projekt na Time Lapse téma. Kladem i záporem snímku je přílišná snaha obsáhnout všechno. Scény snímané roztřesenou rukou bude lepší příště vypustit. Přesto až budu chtít zase vypnout, odpočnout si a zavzpomínat na čas strávený v Ostravě, tak Kolik příběhů má den to jistí. Třeba se konečně v nějakém záběru identifikuji. Zvuk příjemně minimalistický. Viděno poprvé 5.10.2008 na ČT2. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (3)

  • První celovečerní dokumentární film natočený fotoaparáty. 90 000 fotografií v jedné hodině. (POMO)
  • Film, který nikdy nebude dokončen – tvůrci mají v plánu v natáčení pokračovat a dokument stále doplňovat a rozšiřovat o další obrazy ze života Ostravy. Film tak dostane v průběhu příštích let spoustu nových podob. (POMO)
  • Intervalové snímání (časosběr) je schopnost některých fotoaparátů snímat fotky v přesném časovém rozmezí po určitou dobu. Pro představu: 240 obrázků, které tvoří ve výsledku necelých 10 vteřin dokumentu, se snímaly 2 hodiny. Tvůrci rozmístili po Ostravsku 22 fotoaparátů, ty pak v průběhu několika dnů, měsíců nebo i let snímaly jednotlivé obrazy – například průběh hudební festival Colours of Ostrava, stavbu bytových domů, proměnu náměstí… od prvních kratších věcí, postupovali tvůrci ke složitějším záměrům. Vytvořili si systém každodenní archivace nafoceného materiálu, jeho dílčího zpracování a průběžného sestřihu. Výsledek čtyřletého úsilí: hodinový dokument natočený fotoaparáty, v němž jedna minuta je tvořena 1 500 a jedna hodina 90 000 fotografiemi. Divák má díky dokumentu jedinečnou příležitost podívat se na proměny Ostravy několika posledních let v průběhu jedné hodiny! (POMO)

Reklama

Reklama