Reklama

Reklama

Amerika očima Francouze

  • Francie L'Amérique insolite (více)

Obsahy(1)

Reichenbachův dokument byl uveden na festivalu v Cannes v roce 1960 a jistou oblibu si získal začátkem šedesátých let i u nás. Film, točený ve stylu cinéma verité, se snaží zachytit realitu Spojených států amerických. Spíše než poznání přírodních krás, jej zajímá sociální realita, v níž Američané žijí. Cesta kamery nás provede od San Francisca do New Yorku, ale místo samotné není tak podstatné jako všeobecné jevy kultury Nového světa, která je pomocí asynchronního komentáře podrobena kritice. Vnější pohled si všímá zejména oblastí spjatých s tzv. "americkým snem", v němž může kdokoli dosáhnout čehokoli díky štěstí nebo usilovné práci. (Hwaelos)

(více)

Recenze (12)

dragon'88 

všechny recenze uživatele

Americka bukolika. Som vcelku uneseny, niektore krasne zabery doplnene naivnym dobrosrdecnym komentarom, ktory niekedy fungoval a niekedy znel usmevne neinformovane. Videl som original s anglickymi titulkami. Zabery aj komentar pre mna predstavuju momentku z inej doby, kedy ludia mozno neboli uplne ini, ale idealy boli neskryvane vyssie. PG-13 at least. 3.5* ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Nejspíš jako všichni ostatní hodnotící jsem viděl verzi s českým "upraveným" komentářem, a proto se nebudu soustředit v komentáři na ideologickou stránku, v rámci které je heslo "Amerika jako země neomezených možností" odhaleno jako reklamní pozlátko. Zaujala mě formální stránka (pokud si odmyslím komentář), která na jednu stranu dodržuje kanonická pravidla filmu-pravdy (cinéma-vérité), na tu druhou ji podvrací. Ukazují se obyčejní lidé v rámci určitého sociálního či kulturního kontextu v přirozených lokacích bez jakýchkoliv dodatečných rekvizit a bez zjevně připraveného scénáře, s jasným politickým akcentem, ale přesto je patrná určitá stylizace jednotlivých výjevů, zaměření se na atrakce, tudíž "neukazování života takový, jaký je". Tento rozpor, patrný už v samotném názvu, je tím nejzajímavějším, co dokument přináší, protože jinak se jedná o až naivně (uvědomuji si, že jde o záměrnou stylizaci) tendenční, zbytečně dlouhé dílo. ()

Reklama

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Já si na rozdíl od Bluntmana nejsem vůbec jistý, nakolik byl český komentář upravován. Je jasné, že dabéři upravovali tón hlasu, aby dodali monologu ten správný ironický podtón, ale zaměření celého snímku bylo zřetelně levicové. Americký sen měl dostat na frak za každou cenu, ať už byla kritika oprávněná nebo záměrně přehnaná. Režisér si pečlivě vybíral lokace, kam s kamerou zavítá a není náhoda, že mezi prvními záběry byli robotičtí indiáni v Disneylandu a mezi posledními ohňostroj světel a vrtkavého štěstí v Las Vegas. Je až k smíchu, že Reichenbach na konci vytváří alibi, že se přijel ptát a pozorovat, nikoli soudit. Přesto byla ta hodina a půl neuvěřitelně poutavá a filmařské prostředky neobyčejně současné. ()

wata 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý vlastne protirečí sám sebe (teda pokiaľ bol český preklad naozaj doslovný), pretože si kladie za cieľ nekomentovať a iba pozorovať, a napriek tomu ako celok pôsobí iba ako komentár (vyjadrenie názoru autora). V podstate na tom nie je nič zlé a navyše sa na to dá pozerať, akurát nechápem, prečo sa potom autor takto zbytočne vymedzuje. ()

Miloš 

všechny recenze uživatele

K barevnému celovečernímu dokumentu Amerika očima Francouze nelze přistupovat jinak než opatrně a s rezervou. Ač režisér na začátku svého filmu vyjádřuje pohrdání amatérskými kameramany a fotografy, pro které pejorativně užívá termín "turisté", ani jeho výsledný film není ničím jiným než pouhou pohlednicí ze Spojených států a na charakteristiku celé země (vlastně poloviny kontinentu!) Reichenbachovi stačí celovečerní stopáž a pár bonmotů. Tím pádem nutně dochází ke zjednodušenému pohledu na zemi a film navíc o několik stupňů snížil nadabovaný komentář. Amerika očima Francouze se tak v řadě ohledů podobá televizní Cestománii, s tím rozdílem, že ji dalece překonává svou kamerou. Amerika očima Francouze možná na přelomu padesátých a šedesátých let byla osvěživým pohledem za západní hranice, pro dnešní publikum je však jen vyčpělým a místy bizarním dokumentem. ()

Zajímavosti (2)

  • Dokument byl později restaurován firmou Restored by Les Films de la Pléiade. (sator)

Reklama

Reklama