Režie:
Alvy Ray SmithScénář:
Alvy Ray SmithVOD (1)
Obsahy(2)
Poklidnému šlofíku v příjemném zalesněném údolí se nic nevyrovná. Když je však André po probuzení přivítán otravným hmyzem se žlutočernými pruhy a ošklivým žihadlem, rychle se vydá na svižný (a bolestivý) pochod. André si myslí, že je mazaný a dokáže včelu přechytračit a setřást. Ale stejně jako všechen bodavý hmyz je i naše včela vždy o krok napřed a dokáže dostihnout jakýkoli cíl během několika sekund. (HBO Europe)
(více)Recenze (93)
Mé hodnocení nezachrání ani vědomí toho, že to byl první Pixarovský kraťas a že je z roku raz-dva-tři v rámci počítačové grafiky. Bylo to úplně bez nápadu a naprosto nekomické, jediné pozitivum byla hudba. K vidění zde: https://www.youtube.com/watch?v=Taq9LFbcvxE ()
Raritní začátky studia Pixar. Sloužilo to jako předváděčka toho, co tehdy nové počítače dovedou. A Pixarovští zaujali tím, že jako první se pokusili vytvořit zároveň příběh a ne jen "fyzikálně dobře skákající balónek". I když příběh... spíš děj - panáček Wally se pokouší utéct před obrovskou včelkou. Vše je tvořené jen geometrickými tvary, rozmazanými texturami, ale ten pocit že sledujete moderní legendu stojící za vyjímečným studiem je neopakovatelný. ()
V úvodních titulkách stojí "Early Pixar Computer Animation", což je na animáku jasně vidět a zdaleka nedosahuje kvalit dalších snímků. Minipříběh, ve kterém je nějaký podivný hmyz pronásledován včelou... Bohužel vcelku nudný a bez nápadu. Na druhou stranu jde o jeden z prvních počítačových filmů, který byl natočen. ()
Historický unikát. Alvy Ray Smith koordinoval práci dvou týmů, které na předpotopních počítačích dokázaly nevídané. Jeden tým měl na svědomí pozadí s miliónem nezávisle se pohybujících bodů. Tým vedený Johnem Lasseterem poprvé předvedl animaci postav, které se neskládaly jen ze základních geometrických tvarů. Jistě, nemá to zápletku ani příběh, že André má být android jsem nepochopil (a nedává mi to smysl), ale dokážu si prostě představit, jak na to všichni v roce 1984 čučeli s bradami spadlými na prsa. ()
"André a včela" je převratným snímkem, ale když se na něj dnes podíváte, je to prostě jen chvilková záležitost. Nic převratného, co by vám přišlo skutečně geniální. Jenže je nutné si uvědomit, že tohle je snímek z roku 1984, kdy 3D počítačová animace ještě neletěla, ale naopak byla v plenkách. "André a včela" je první snímek, který byl plně animovaný na počítači jako 3D. Když si uvědomíme, jaké počítače byly v roce 1984 dostupné, trochu to překvapí. Ale tohle je pokrok. Díky němu se můžeme těšit z filmů jako "Hledá se Nemo" nebo "Rebelka". Ano, i když je v úvodu uvedeno Lucasfilm, tohle je první projekt, který stál u zrodu legendárního studia Pixar. Studio krátké filmy produkuje až do současnosti, a tak se společně na všechny podíváme. Jak jsem řekl, "André a včela" je jejich první film, je to film přelomový, ale dnes je to prostě jen trochu moc umělá animace s velmi jednoduchým příběhem. André je zvláštní postavička, která utíká před včelou. Snímek je opravdu jednoduchý, příběh zde není zásadní, a i když je zde pointa, přece jen to není jako vtípek nijak propracované. Jak říkám, film oceníte hlavně ve chvíli, kdy pochopíte, že tohle je poprvé, co se film kompletně vyráběl pomocí CGI (Computer-generated imagery). Z hlediska technologického úspěch, z hlediska uměleckého jednohubka, která vás v životě asi příliš neovlivní. ()
Galerie (2)
Photo © Pixar Animation Studios
Zajímavosti (7)
- Obe mená hlavných postáv boli založené na menách postáv z filmu My Dinner with Andre (1981). (LuiCJ)
- První použití pohybového efektu v počítačové animaci. (HappySmile)
Reklama