Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Eric Bana, Daniel Craig, Ciarán Hinds, Mathieu Kassovitz, Hanns Zischler, Ayelet Zurer, Geoffrey Rush, Gila Almagor, Michael Lonsdale, Mathieu Amalric (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Olympijské hry, které se konaly roku 1972 v Mnichově, měly být původně poklidným setkáním vynikajících sportovců z celého světa. 5. září však události nabraly děsivý spád poté, co osm maskovaných palestinských teroristů napadlo olympijskou vesnici, zavraždilo dva izraelské sportovce a devět dalších uneslo. Únosci požadovali kromě propuštění arabských vězňů z izraelských a německých vězení také bezpečné vycestování z Německa, ale když dorazili na mnichovské letiště, střetli se s německou policií a vojenskými silami. V potyčce, která následovala, bylo všech devět rukojmí zavražděno. Po tomto vražedném incidentu pověřila izraelská vláda tajnou zpravodajskou službu Mossad zvláštním úkolem – vypátrat a zneškodnit Palestince zodpovědné za smrt izraelských sportovců. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (726)
Žádná popcornová zábava se tentokrát nekoná. Uznávaný režisér se tu z bezpečí akademického odstupu vyjadřuje k situaci, která se ubíjí v neuvěřitelném počtu postav a motivů. Po dlouhých letech se mi stalo, že jsem se u Spielbergova filmu nudil, že jsem nechtěl odhalovat, co přinese další scéna, další zauzlování děje. Olympijské hry v létě 1972 poznamenal teroristický útok, při němž našlo smrt jedenáct izraelských sportovců. Spielberg si nicméně všímá hlavně následné odvety, kterou na teroristy přichystala tajná služba Mossad. Počáteční přesvědčení ve správnost činu ale postupně nahlodávají otázky nad zaplacenou cenou. Právě otázek tvůrci pokládají až moc, ale příliš na ně neodpovídají. Takže leccos zůstává na divákovi, který se však (když to budu brát za sebe) zobrazovaného na plátně emočně ani jinak prakticky nezúčastňuje. Tempo se táhne, atmosféra je výborná jen občas, z filmu sálá chlad, herci se můžou přetrhnout, ale s nikým jsem nesoucítil, nikomu nefandil. Určitě to není zbytečný film, tvůrce opět dokázal svou režijní velikost, ale mě si nezískal. Prostě tohle není film, ke kterému bych se chtěl vracet. Uchvácen jsem byl tak akorát kamerou Janusze Kaminskiho, ale to už je ohraná písnička. Vím, že ty tři hvězdy vypadají s ohledem na to, kterým filmům jsem je v minulosti dal, hloupě, ale prostě takhle to momentálně se tímhle Spielbergem cítím. Mezi moje nejpříjemnější setkání s ním stále za posledních deset let patří Minority Report a Válka světů. Mnichov na ně bohužel (docela silně) ztrácí. ()
Výborný thriller, který je dle mého názoru víc o nesmyslnosti pomsty než o politice - a jako takový funguje skvěle. O Spielbergově filmařském talentu snad netřeba pochybovat - akademicky chladný film si představuji opravdu jinak. Jestli mi něco chybělo, tak prvek překvapení - film na takové téma asi musel dopadnout právě takhle... ()
Mnoho je tu napsáno o kameře, výpravě, střihu, dobové stylizaci, nemá smysl to opakovat, pouze řeknu, že vše funguje na výbornou. Některým ovšem vadí, že film "nedává odpovědi". Ono kdyby někdo odpovědi znal, myslíte, že už by nebyly známy? A naopak mentorský přístup vlastní mnoha americkým filmům (všichni se mějme rádi a budujme demokracii) by působil dost falešně. Film rozhodně není pro slabší povahy, je velmi naturalistický a explicitní. Jediné, co trochu snižuje hodnocení, jsou místy poměrně slabší dialogy, které často dost polopaticky informují diváka o rozpoložení postav a jejich postoji k věci. Ovšem až na Avnerův dialog s mladým Palestincem: "No, jak dlouho čekali Židi na svůj stát? 2000 let. To můžem taky." P.S. Po Říši slunce nejlepší Spielbergův film, jestli bude pokračovat v našlápnuté linii (Minority Report, Catch Me If You Can, Terminal, War of the Worlds, Mnichov), jsem dost zvědav na jeho další počiny. ()
I sám Spielberg zdůrazňuje, že Mnichov není dokument, nýbrž "jen" hutný thriller založen na skutečné události. Vnímavý člověk nemusí ani ony skutečné události znát, aby si všiml typického, uhlazeného Spielbergova rukopisu, který si realitu upravuje pro lepší vyznění svých point, na druhou stranu vnímavý člověk nepotřebuje reálné události znát ani k tomu, aby si film plně užil. Mnichov je mistrovsky zrežirovaný příběh, který by se méně zkušeným tvůrcům mohl snadno rozpadnout pod rukama, ovšem s taktovkou Spielberga a perem (lol) Rotha vzniklo dílo, jenž je nejen působivé, co se vyprávění o (utajovaném) boji za vlast týče, ale které ještě více osloví svým vykreslením psychického dopadu toho všeho na jedince. Film má scény jak napínavé, akční, bezmocně naturalistické, tak vůbec-ne-nudně konverzační - tuto filmovou komplexnost plně doceňuji až po druhém zhlédnutí, a tak zvyšuji na 5*. 9/10 ()
Spielbergův asi nejvýpravnější a nejrozsáhlejší film s obrovským poselstvím o nesmyslnosti jednoho aktuálního konfliktu. Podepřený špičkovými tvářemi, okořeněný i psychologickým vývojem postavy Erica Bany, se skvěle vytvořenou dusivou atmosférou těžkých špiony a vrahy prolezlých 70. let v Evropě (takhle zajímavá byla Evropa naposledy za Napoleona slovy jedné z postav) a hnusně podrobně zobrazovanými vraždami. Studená válka v celé své kráse, vyjádřená tímto filmem sice s trochu jiného pohledu než obvykle, ale stále velmi podrobně a dobře. Délka 2 a půl hodin uplyne jako voda, flashbacky na samotnou tragédii jsou špičkové (hlavně ten doslova děsivý poslední) a po pár letech tu zase máme velmi důležité a výpravné dílo. Trochu mi ale vadila jistá chladnost a vykalkulovanost některých činů a taky postav. Stejně to ale je téměř 5 ()
Galerie (35)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (41)
- Steven Spielberg zdôrazňuje, že film nemá za úlohu presne popisovať, čo sa vtedy naozaj stalo. Je to len silný príbeh založený na skutočných udalostiach a snažiaci sa vierohodne odhadnúť, čo pätica izraelských katov robila a prežívala. (youtoo18)
- Postavu Ephraima (Geoffrey Rush) měl původně ztvárnit Ben Kingsley, ale nakonec se role musel vzdát kvůli kolizi s jiným natáčením. (imro)
- Na začátku scény, ve které se tým pokusí zavraždit Salameha (Mehdi Nebbou) v Londýně, projde Eric Bana (Avner) kolem kina. Jeden z plakátů láká na film Americké graffiti (1973) Spielbergova dávného kamaráda George Lucase. (HellFire)
Reklama