Režie:
Nicolas RoegKamera:
Anthony B. RichmondHudba:
Pino DonaggioHrají:
Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato, Renato Scarpa, Leopoldo Trieste, Clelia Matania, Giorgio Trestini, Bruno CattaneoObsahy(1)
Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Už nevím kde, ale natrefil jsem na tenhle film ve spojení s atmosférickým okultním hororem. A s lítostí musím konstatovat, že jsem tam nenašel ani jedno z toho. Povětšinu času se jedná o takovou zívárnu, kterou jsem měl docela problém dokoukat. Prostředí Benátek by mohlo nabídnout pěknou výpravu, ale je zcela nevyužité. Psychologického mi na tom nic moc nepřišlo, protože se příběh nijakým zvláštním způsobem nevyvíjí a neposkytuje hlubší zážitek nad kterým je potřeba dumat. Máme tu jen jakési trauma z minulosti a děsivou předtuchu, které nejsou výrazně rozvinuty nebo rozebrány. Vše jen tak plyne nepokládajíc otázky v průběhu dění. Nuda na entou včetně oné pověstné milostné scény. ()
V úvode sledujem životnú tragédiu manželov Johna a Laury Baxterových, keď sa im utopí dcérka. Z Anglicka sa presúvajú do Benátok, kde John reštauruje kultúrne pamiatky, práca mu umožňuje zabudnúť. Nie je to tak, aj tu sa stávajú čudesné veci, a to najmä pri zoznámení sa Laury so staršími sestrami z Anglicka, pričom jedna zo sestier je slepá, k tomu je ešte akési médium, ktoré vidí ich mŕtvu dcérku. Dcérka, keď zahynula, bola oblečená v červenom, táto farba bude sprevádzať Johna po Benátkach, keď bude vydávať postavu práve v tejto farbe, ktorá neveští nič dobrého. Médium predpovedá, že John je v nebezpečenstve, vidieť to pri práci, keď sa takmer zabije pádom z výšky, to je veľmi dobre spracovaná scéna + EROTIKA medzi manželmi má vynikajúce prevedenie, ktoré ide do prílišných detailov na tú dobu, odvážne scény obidvoch predstaviteľov. Donald Sutherland je sympaťák, v 70. rokoch má zaujímavé úlohy, podáva kvalitný výkon, Julie Christie je pekná žena, ktorú som si v kuse obzeral, a to je najviac pozitívne, inak film na mňa pôsobil ubíjajúcim dojmom. Priznávam, keď režisér Roeg spojí zároveň kameru so strihom, tak to zaujme magickým dojmom, ale inak je film utrpením. Niektoré herecké výkony vedľajších postáv sú divné. Celý tento projekt je o zlovestnej atmosfére v Benátkach, kde sú na určitý čas dvaja ľudia, ktorí sa nemôžu zmieriť so smrťou ich dieťaťa, ocitajú sa na nepríjemnom zistení, že sa môže stať čokoľvek, najmä John berie varovania na ľahkú váhu a posledných 20. minút vás presvedčí, že je to tak... ()
Ústřední dvojicí snímku jsou manželé John a Laura, kteří hned na začátku filmu za tragických okolností přicházejí o dcerku. John jakousi svou předtuchou vytušil, že se něco stane a v postupném odkrývání příběhu zjišťujeme, že John má i jinou předtuchu, která je pro něj zásadní v podobě červeného trpaslíka. Ta poslední třetina filmu mě však přišla strašně zmatená a taky trochu nepochopitelné chování některých postav jsem nepobral. I když závěrečná scéna vše vysvětluje a je velmi silná, tak v tomhle žánru jsou určitě i kvalitnější snímky. Manželé v podání Donalda Sutherlanda a Julie Christie (krása sama) ladí přímo chemicky, neboť v době natáčení filmu byli skuteční partneři a proto i ta jejich postelová akce je tak mocně eroticky přirozená. Ještě bych po technické stránce zmínil scénu, když John restauruje v kostele ve výšce asi deseti metrů mozaikové okno a stane se nehoda. Mazec natočeno, ani jsem nedýchal. Hudba taky kolikrát pekelně graduje a pro Pina Donaggia to byla jeho první skladatelská práce pro film. Don´t look now je určitě kvalitní filmařina plná zvláštních střihů, ale nezapůsobila na mě tak, jak bych si představoval. Každopádně ale mohu doporučit. ()
Povídku, která je prý údernější, jsem nečetl, ale filmová adaptace mě zasáhla dostatečně silně. Kromě toho, že se tu prolínají dvě časové roviny, tak je brán velký zřetel i na červenou barvu, která i v tomto případě znamená jen a pouze jediné. Krásné prostředí Benátek zas působí díky skvostné kameře a intenzivní hudbě dost odcizeně a čím dál tajemněji. Povedený závěr skvěle graduje a střípky záhad pak do sebe přesně zapadnou... Já jsem nadmíru spokojený. ()
Teď se nedívej od Daphne du Maurierové je o znejistění, navození pocitu začínající paronie, manželském svazku v krizi a o Benátkách. Těch na turisty prostých, zato však plných zapadlých uliček, které za mlžného úsvitu či soumraku nabízejí atmosféru jakou byste v jiném městě hledali jen marně. Teď se nedívej od Nicolase Roega není o znejistění, navození pocitu začínající paronie, manželském svazku v krizi, natož o Benátkách. Těch na turisty prostých, ani žádných jiných. Předloha od Daphne je úderná padesátistránková povídka. Adaptace od Roega je rutinní a bezmála dvojhodinová. A to jsou zcela zásadní kameny úrazu. Nenudí to pouze díky Sutherlandovi, odhalené Julii Christie, závěrečné pasáži a červené barvě. ()
Galerie (92)
Photo © British Lion Film Corporation
Zajímavosti (17)
- Slavné sexuální scény mezi Donaldem Sutherlandem a Julií Christie napadly na poslední chvíli při natáčení režiséra. (Chatterer)
- V době vzniku filmu spolu Sutherland a Christie skutečně žili, díky čemuž je jejich slavná sexuální scéna natolik realistická. (Chrustyn)
- V Itálii vyšel film pod názvem A Venezia... un dicembre rosso shocking (Benátky... šokující rudý prosinec). (Chatterer)
Reklama