Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Paul Gauguin obětoval svému umění vše. Život, lásku i svou rodinu. Byla to příliš vysoká cena? V roce 1880 byl Paul Gauguin úspěšným makléřem na pařížské burze, žil spořádaným měšťanským životem a miloval svou dánskou manželku Mette a své čtyři děti. Ještě víc však miloval malování, kterým vyplňoval každou volnou chvilku. I přesto by možná zůstalo jen jeho celoživotním koníčkem, kdyby jednoho dne nepotkal na pařížské ulici svůj osud. Jmenoval se Camille Pissarro, a přestože sám teprve bojoval o uznání v uměleckém světě, Gauguin jeho dílo znal a hluboce obdivoval. A když se tento jeho idol pochvalně vyjádřil o jeho vlastní tvorbě, bylo rozhodnuto. Pověsí makléřství na hřebíček, stane se malířem. Jenomže nechtěl, nemohl malovat klasicky, tradičně, tak jak to vyžadovala tehdejší společnost. Nechtěl malovat to, co viděl, ale to, co cítil. Spalovala jej touha vytvořit něco nového, převratného, inspiraci k tomu však v Evropě hledal marně. Našel ji až ve vzdáleném Pacifiku, na Tahiti. Tam bylo vše, o čem snil: světlo, barvy, krajina a lidé. Tam se mohl vrátit až do dětského věku lidstva, podívat se zblízka na záhady našeho původu. Tam mohl najít odpověď na otázky, které jej celý život znepokojovaly: Odkud jsme přišli? Co jsme zač? A kam spějeme? Roli Paula Gauguina svěřil režisér Mario Andreacchio poněkud překvapivě Kieferu Sutherlandovi, známému spíš z rolí drsných chlápků všeho druhu. Nejpozoruhodnější na celém filmu je ovšem kamera Geoffreyho Simpsona, díky níž máme možnost poznat tento pozemský ráj v celé jeho úchvatné nádheře – tak, jak jej asi před více než sto lety spatřil Paul Gauguin. (Česká televize)

(více)

Recenze (25)

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Pekný portrét človeka, neváhajúceho zahodiť všetko, ktorý sa cez posadnutosť svojim koníčkom prepracuje až k nekompromisnému idealistovi idúcemu neúprosne za svojim chimerickým cieľom, aj so všetkými zakopnutiami a pochybnosťami, ktoré ku genialite nesporne patria. Ja sám síce umeniu nerozumiem, takže ani nedokážem posúdiť prečo že to bol Paul Gauguin takým skvelým umelcom, ale mám slabosť pre takéto buričské charaktery, o to viac ak majú ešte pevné morálne zásady, ktoré, priznajme si, s výnimkou rečových obratov až také bežné nie sú ani dnes. Uznám ale aj, že pre iného človeka, možno drvivú väčšinu, to musí jednoducho vyzerať, že sa iba totálne zbláznil. Uznám to, možno aj pochopím, ale nie som ochotný akceptovať . . ()

Tyler 

všechny recenze uživatele

"Nalezený ráj" je jedním z těch filmů, které by se za jiných okolností - výrazně lepší režisér s jasnou vizí a koncentrovanější scénář - mohly zapsat mezi ta nejzdařilejší životopisná díla. Nejde si ale jen vybrat vhodného "kandidáta" a snažit se promlouvat o rozervané duši umělcově bez jasného rozmyslu, což se v případě "Nalezeného ráje" bohužel stalo. Životní příběh Paula Gauguina v pojetí Maria Andreacchiho je pouhým sledem událostí, které přes svůj nesporný dramatický potenciál zůstávají nevyužity a celek působí jako "takový hezký příběh". Ještě štěstí, že alespoň z Kiefera Sutherlanda prýští zaujetí a oddanost roli a "Nalezený ráj" tak obsahuje i některé opravdu silné momenty...Věčná škoda promarněné šance. ()

Reklama

anais 

všechny recenze uživatele

Nalezený ráj je asi televizní film, a tomu taky po všech strnkcáh odpovídá. Není nijak nápaditý, herecké výkony jsou nevýrazné... Forma vyprávění je roztříštěná, sledujeme Gauguinovy malířské počátky, současně pak nějaké polosmyšlené příběhy z jeho ostrovního pobytu. Autoři si vzali z malířova života jen to povrchní, aby se však podívali na jeho skutečné pohnutky k radikální změně životního stylu, to už ne. Gauguin jako malý vyrůstal na dvoře svého neuvěřitelně bohatého příbuzného v Jižní Americe. Zvykl si na přepych, křiklavé barvy, exotiku. (tato fakta film opomíjí, takže následný útěk za vidinou malířské svobody nemá moc velké opodstatnění) Později se plavil na obchodních lodích po moři, a nakonec zakotvil na burze. Pořád v něm vřela touha po něčem svobodnějším, v myšlenkách se vracel do dětství. Setkání s Pissarem a ostatními malíři v něm skutečně probudilo touhu po osvobození... Kupříkladu skutečná Mette to ve skutečnosti nebrala tak sympaticky jako ta filmová. Do konce malířova života se s ním přetahovala o peníze, lhala mu. Jednání jistě pochopitelné, leč do filmově oddané družky daleké. Další zplošštělou postavou je Schuffenecker, který se ve skutečnosti také pokoušel o malbu, ale akademičtější. Je škoda, že se divák nedozví nic o Gauguinovu působení v Bretani, které mělo ohromný vlliv na pozdější umění (nabisté), ale hlavně (ve spolupráci s Bonnardem) dalo vzniknout takzvanému syntetizmu, stylu pro Gauguina tak typickému - tedy plochy ostrých, nemíchaných barev oddělené konturou. Z filmu se o skutečném Gauguinovi dozvíte máloco, i jeho bytí na Tahiti, posléze na Markézách, tu splývá v jedno místo a celé je to takové uhlazenější než asi skutečnost byla. Gauguin vedl rozsáhlou korespendenci (vyšla i v Čechách), ze které lze čerpat informace. Jinak musím doporučit knihu od Henriho Perruchota, ve které se o tomto malíři dozvíte víc, a mnohem celistvěji. ()

Hunt 

všechny recenze uživatele

HUDBA: FRANK STRANGIO; Slibných 15min. začátku se pod špatným režijním vedení topí v oceánu nevyváženosti a plytkosti. Na palubě chybí dobrý kapitán v podobě režiséra a dramaturga, který by tento koráb dovedl bezpečně do přístavu divákovy duše. Naštěstí je zde slušný výkon Kiefera Sutherlanda a skutečný příběh Paula Gauguina. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Většina herců si jednou dvakrát v životě zkusí uměleckou roli nějakého velikána a snaží se tak na sebe upoutat pozornost Akademie nebo Zlatých Glóbů. Kiefer Sutherland šel po stopách Paula Gauguina a stal se velkým umělcem. Bohužel jeho život nebyl tak poutavý jak by jsme si přáli, ale jeho velký propadák ve své době byl jen předzvěstí známé poučky, že umělcovo dílo je doceněno až po jeho smrti. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama