Režie:
George ClooneyKamera:
Robert ElswitHrají:
David Strathairn, Robert John Burke, Patricia Clarkson, George Clooney, Jeff Daniels, Tate Donovan, Robert Downey Jr., Frank Langella, Tom McCarthy (více)Obsahy(1)
Černobílý film George Clooneyho je rekonstrukcí sporu komentátora zpravodajství stanice CBS Edwarda Murrowa se senátorem Josephem McCarthym. Jejich konfrontace se odehrávaly přímo v živém vysílání. McCarthy stál v 50. letech v čele senátního výboru, který vyšetřoval občany podezřelé ze spolupráce s komunisty. Práce výboru se ve skutečnosti rovnala honu na čarodějnice. Kampaň senátora McCarthyho v nejmrazivějších letech studené války lze přirovnat k politickým procesům ve východním bloku ve stejné době, i když postihy v případě USA nebyly naštěstí tak tvrdé. Nespravedlivé obvinění přesto zničilo řadě lidí život nebo kariéru. Právě televizní zpravodajství o těchto kauzách pomohlo pronásledování zastavit. Film dosud získal 5 ocenění na MFF v Benátkách 2005, dále cenu pro nejlepší mimoevropský film v při udílení Evropských filmových cen 2005 a má také 3 nominace na Zlatý Glóbus v hlavních kategoriích. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (325)
Běžný divák asi trochu trpí nejen bezdějovostí, ale tohle téma jedné mediální tahanice není úplně masově přitažlivé. Navíc když je tahle rekonstrukce černobílá. Trpělivější divák se však kochat bude. Co se televize týče, šlo o dobu panenskou. O to temnější důsledky tahle událost měla. Tentokrát ryze autorský George Clooney (ambice a hlavně schopnosti je realizovat tahle někdejší televizní star rozhodně má) prostě zachycuje pouhý fragment z kariéry několika novinářů, kteří se postavili senátorovi McCarthymu. Velká odvaha a na mnoha místech vyprávění několik výborných vteřin/minut, které nám Clooney s chutí dopřává. Tohle už není náhoda!! ()
Tak už další film o politice, kde jsem kolem něj dlouho váhavě chodila, ale byla jsem natolik zvědavá na George Clooneyho a jeho režijní počin, že jsem si ho dnes konečně pustila. Téma bylo pro mě opravdu z neznámého prostředí americké historie a tak jsem se chvílemi některými pasážemi docela prokousávala a tápala. Clooneymu se zde podařilo vytvořit velmi dobrou atmosféru, která odpovídala 50. létům a to, že se téměř celý film odehrává ve studiích tomu ještě více přidalo na autentičnosti. A co se týká hereckých výkonů, tak hlavně David Stratham předvedl jakým je výborným a zároveň charismatickým hercem i když byl obklopen jinými slavnými hereckými esy. Své role reportéra Murrovwa se zhostil na výbornou. A George Clooney má můj obdiv, že se pustil do této pro nás už téměř zapomenuté, dávné politické rekonstrukce. ()
V době, kdy je TV takřka neodmyslitelnou součástí většiny domácností, si pro radikální, zpochybňující soudy o tomto masmédiu musíme chtě nechtě zajít několik desítek let nazpět, kdy se ještě nacházelo v plenkách a jako nový fenomén provokovalo k úvahám. Murrowův projev, který film symbolicky uvozuje a zakončuje, proto tesat do kamene. Zdá se, že dnes, kdy slovní spojení "nezávislý novinář" je spíše pojmem ze sci-fi povídky, se ve společnosti (nebo alespoň v její části) objevuje určitý odpor vůči obrovskému množství zbytečných, a z velké většiny zmanipulovaných informací. Důkazem toho budiž i resurekce pasáží z tohoto filmu a jemu podobných typu Network, které prorůstají do "neoficiálních" dokumentů o dnešním světě nebo se v podobě audio stopy vkrádají do písniček indie kapel, jako jsou např. Maybeshewill. Jen houšť, pane Clooney; když jste tahkle pěkně politicky nekorektní, moc se mi líbíte. ČT se Vás asi trochu bojí, protože svou čím dál pochybnější veřejnoprávní povinnost se tentokrát rozhodla splnit zařazením Vašeho díla na silně neatraktivní termín prázdninové všednodenní noci. Snad aby zbytečně nevyprovokovalo k myšlení nějakého mainstreamového diváka. ()
Film o tom, jak nebylo v 50. letech lehké dělat v televizi nebo v jiném médiu. A po tomhle filmu bych tam doopravdy dělat nechtěl. Clooney tu dobře popsal tu atmosféru, kdy se každý zaměstanec bál o své místo, protože nařčení z komunismu mohlo přijít po každém vysílání. A funguje to výborně. Celý film si jede takovým pomalým tempem a někdy až dokumentárním stylem zachycuje tehdejší situaci. To celé ještě doplňuje výborná dobová hudba a kamera. A herci jsou také do jednoho bezchybní, Strathairnem počínaje a Rayem Wisem konče. Výborný, místy až mrazivý film, který potvrzuje že Clooney má talent nejen herecký, ale také režijní. ()
"He just won't have any presents for his kids at Christmas." "He's a Jew." "Well don't tell him that. He loves Christmas." ____ Solidní komorní konverzačka dvou politických rivalů a jejich kolektivních agend, která by nebyla vůbec špatná ve formě divadelní hry. George Clooney se tentokrát bravurně zhostil postu režiséra a lukrativně využívá minimalismu a černobílé desaturace, která akurátně umocňuje onu tíživou atmosféru a rozpoložení tehdejší doby - vše ovšem haní sporadická politická angažovanost (snímek je spíš neutrální) a příliš konvenční forma, které chybí jakási esenciální jiskra. Ale jinak dávám samozřejmě palec hore Jiříku! .... VERDIKT: 7,1 liberálních levičáků z 10 ()
Galerie (47)
Zajímavosti (17)
- Ve filmu se objeví množství autentických archívních televizních záběrů. Při testovacích projekcích si diváci navzdory tomu mysleli, že herec ztvárňující senátora McCarthyho je příliš afektovaný. (imro)
- Tradiční rozloučení Edwarda R. Murrowa (ve filmu David Strathaim) "Good night and good luck" ("Dobrou noc a hodně štěstí") si tento reportér přenesl z Velké Británie, kdy dělal hlasatele rozhlasu během bombardování Londýna. (Othello)
- Dobrou noc a hodně štěstí je první kompletně černobílý snímek nominovaný na Oscara za nejlepší film roku od Sloního muže (1980). (imro)
Reklama