Reklama

Reklama

Starý dům uprostřed Madridu

  • Španělsko Cría cuervos (více)
Trailer

Obsahy(1)

Irena, Ana a Maite sú tri sestry, ktoré po predčasnej smrti matky (Geraldine Chaplin) a neskôr aj otca, ostanú cez letné prázdniny vo veľkom, starom rodičovskom dome v opatere svojej tety - matkinej mladšej sestry. Spoločnosť im robí dobrácka slúžka Rosa a nemohúca nemá babička. V rozprávaní, v ktorom sa prelína minulosť, prítomnosť a budúcnosť, plnom symboliky a metafor, sa nám cez detský pohľad prostrednej Any (hlavnej hrdinky) ponúka pohľad na rozklad typickej hornostavovskej a typicky patriarchálnej španielskej rodiny. (Jordan)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (81)

01Zuzana10 

všechny recenze uživatele

Úchvatné. Zážitok. Kruto realisticky smutné a zároveň úsmevné rozprávanie o detstve. A vraj osude Španielska. Film som sa rozhodla pozrieť 1.) vďaka vtipnému komentáru pána Blažejovského a jeho ukážkam filmu 2.) "Por Que Te Vas" som si spievala ešte na hodine 3.) malá Ana Torrent sa veľmi podobala (vzhľadom) na moju mamu 4.) dievča hrajúce Irenu trošku na mňa.:) ___ A dojmy po dopozeraní? Neskutočné! Výstižné. Trošku smutné spomienky a miestami prirovnania k môjmu detstvu. Na rozdiel od ostatných mi to ale neprišlo také drsné. Tým, že príbeh sa rozpráva očami malého dievčatka, vidíme jej premýšľanie, lepšie rozumieme príčinám jej konania. Chápeme, že to bolo prirodzené vyústenie situácie. Ale som prekvapená, ako verne sa im to podarilo zobraziť, i detstvo a čo s tým súvisí. Ana Torrent ma celkom dostala. To dievča je osobnosť. Takisto hudba. Perfektná. V podstate "soundtrack" tvoria 2 skladby: Canción y Danzas N.6 a Por Que Te Vas. A prekvapivo to stačí a ani jednu už nedokážem vypustiť z hlavy. Ale veľmi sa mi páčia, takže nevadí!:) __ celkovo: nádherný úprimný film s nadhľadom ale i pohľadom z vnútra rozprávajúci, čo sa v nás môže diať a ovplyvňovať nás, keď ešte nemáme vek na priame pamätanie si vonkajších pohnútok, ktoré v nás len zachovajú stopu a my nevieme, prečo tak v budúcnosti činíme. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Když jsem včera znovu po letech s nevadnoucím zalíbením zhlédnul Ericův El espíritu de la colmena, dneska musela zákonitě přijít na řadu další nesmrtelná perla španělské melancholické školy - Saurův Cría cuervos. V hlavní roli opět úžasná Ana Torrent, na níž (a ovšemže taky na křehce a nemocně krásné Geraldině Chaplinové) celý tenhle krásný a smutný film stojí. A jejíž dětské, ale smrtelně vážně míněné pokusy nejprve o euthanasii nešťastné babičky a posléze i o vraždu protivné tety, jsou neskutečně sladké a zároveň i malinko děsivé. No a jelikož mám na svém soukromém "Best Of 70s" i skvělou píseň 'Por qué te vas' od Jeanette, tuhle mou filmovou srdcovku si dodnes každou chvíli s chutí připomínám. "Nechápu lidi, kteří říkají, že dětství bylo jejich nejšťastnějším obdobím... Své dětství si pamatuji jako dlouhé, nekonečné a smutné období, naplněné strachem. Strachem z neznáma." ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Je malá a od krutého okolí ráda utíká do světa snů. Po smrti obou rodičů se právě tam cítí osmiletá Ana nejlépe. Cenzurou opět popichovaný Carlos Saura natočil osobité drama, protkané symbolikou i společenskou kritikou, snad nejpesimističtější z jeho bohaté filmografie. Strnulost španělské společnosti podtrhuje i soustředěný výkon jeho dvorní herečky Geraldine Chaplin a talentované Any Torrent. Body navíc – skladba Por Que Te Vas. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Ač jsou obě ústřední melodie i Ana Torrent skvělé a některé scény fantasticky natočené (např. když spolu dívky tancují), nemůžu říct, že by se mnou toto depresivní ,,bergmanovské" (taky vám to občas připomínalo Šepoty a výkřiky?) drama nějak znatelně otřáslo. Prosím, nekamenujte mě (vážně se toho bojím, když tu vidím tolik absolutních hodnocení), ale mně to přišlo jako v podstatě obyčejné, ničím se nevymykající vyprávění. Tři sestry osiří a stará se o ně přísná teta.. A to je vše. Sem tam nějaká metafora, ale v podstatě tam nic víc není. Některé scény byly až zbytečně kruté, nemám rád, když umělec chce vzbudit v divákovi lítost tím, že je na své postavy obzvlášť krutý.. (SPOILER! smrt matky, otec souložící s jinou posléze také umírá, smrt morčete, babička chce umřít, dívka chce zabít svoji tetu - v téhle rodině se prostě nic nedaří!). A poslední výtka - vstupy dospělé Any mě rušily, protože byly zbytečné. Buď jich mělo být víc a měly být více svázané s vyprávěním z dětství, nebo tam neměly být vůbec. Je mi líto, že nemůžu sdílet všeobecné nadšení. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Cría cuervos y te sacarán los ojos. Chovej havrany a vyklovou ti oči. Pomalé, smutné, bolestivé a divácky obtížně přístupné procítání z frankismu je vrcholným dílem Saurova metaforického období. A metaforami je film tak přezdoben, že jej snad ani jinak než skrze ně sledovat nelze. Situaci neusnadňuje ani vyprávěcí hledisko, o jehož silné subjektivizaci jsme zpravováni jenom jaksi mimochodem. Anna během filmu opakovaně přechází z pozice té, která vypráví, do role osoby, o níž je vyprávěno, což vyvolává otázku, jestli je aktuálním referenčním bodem budoucnost, nebo přítomnost. Útěchu hrdinka každopádně nenachází ani tam, ani tam. Jak prozrazuje český název, prostorově je vyprávění vymezené jasněji. Titulní starý dům dívky opouštějí až v závěru, kdy se vřazují mezi další napohled nevinná malá stvoření, ztracená mezi potlačovanou minulostí a nejistou budoucností Ač se děj odehrává uprostřed politického a společenského centra Španělska, konkrétní odkazy na tehdejší realitu za vysoké zdi sídla pronikají jenom výjimečně. Vše vnější je uvnitř proměňováno v zástupné symboly, ve víceznačné fetiše (což nejlépe ozřejmuje vytahování věcí po rodičích). Směrodatné jsou proměny ve vztazích mezi postavami, jež mezi sebou rozehrávají mocenské hry, hrozící přerůst ve hry s životem a smrtí. Kdokoli určuje pravidla, bezpečně – a pro dobu po smrti reálného i symbolického otce příznačně – to nejsou muži. Mnohost významových vrstev, které před námi vystupují až při opakovaných sledováních, dělá ze Starého domu film analyticky vděčný. Bohužel na úkor vděčnosti divácké. 75% Zajímavé komentáře: liborek_, 01Zuzana10, mortak, mcleod ()

Galerie (36)

Související novinky

Zemřel režisér Carlos Saura

Zemřel režisér Carlos Saura

10.02.2023

Ve věku jednadevadesáti let zemřel jeden z nejvýznamnějších španělských filmových tvůrců historie, režisér a scenárista Carlos Saura. Sám přitom měl hned zítra obdržet na španělských národních cenách… (více)

Reklama

Reklama