Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Námořní soud vyšetřuje podivný případ. Loď James Cook připlula v roce 1885 do přístavu se zavražděným kapitánem Gibsonem (I. Racek) a třemi lodníky, označenými za vzbouřence, na palubě. Během procesu dojde k rekonstrukci případu a za vraždu je odsouzen holandský první důstojník Karel Kip (R. Jelínek) a jeho bratr, inženýr Petr Kip (O. Brousek). Díky zásahu guvernéra (K. Houska) dostávají bratři Kipové jen doživotí v káznici. Tam sestrojí teplovzdušný balón, který zaletí k Irům, žijícím poblíž káznice a ti jim pomohou utéci. Bratři si totiž vzpomněli, že na lodi zůstal fonograf, pomocí něhož by se dal zjistit skutečný vrah kapitána… (Česká televize)

(více)

Recenze (23)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Televizní hra podle románu Julese Verna o prvním využití vynálezů fotografie i zvukového záznamu (fonografu), které dokáží odhalit jednu záhadnou vraždu a především zamezit jednomu justičnímu omylu. Výprava sice není moc honosná (v podstatě absentují externí scény), ale tohle spíše komorní zpracování není i tak vůbec špatné. Snad mám jen pocit (z toho co jsem si přečetl o obsahu původního románu), že autor scénáře se poněkud odchýlil od Verneova originálu. Zejména jde o scény odehrávající se v káznici, ale i o onu závěrečnou poentu u revizního soudu. V roli soudce docela výrazný dnes zesnulý Karel Urbánek ()

Gig 

všechny recenze uživatele

Kraus natičil téměr ve stejné době dva tv snímky či inscenace podle knih Julese Verna. Bratři Kipové a 20 tisíc mil pod miřem. Oba dva filmy jsou inscenací přímo prosáklí a ne každému, kdo je akcí namlsán může sedět tento formát. Na rozdíl od 20 tisíc mil tu máme víc postav, plejádu výborných herců. Ač půlku filmu se zdá, že budeme osudy hrdinů sledovat jen z jednoho soudního prostředí, po chvíli se to změní a lokace se promění. Ke konci se opět vrátíme k soudu. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Dobrodružství kriminalistiky kolem prvního využití vynálezu fotografie i zvukového záznamu v soudním procesu. Jules Verne v příběhu Bratrů Kipů výjimečně moc nezacházel do roviny sci-fi a nadpozemské fantazie, ale sáhl po dvou tehdy již reálných technických přístrojů. Ne, že bych si to všechno nedovedl představit s honosnější výpravou a kupou exteriérních scén jako i s větším počtem vizuálních efektů, jaké ve svých filmových adaptacích Verneovek dělával Karel Zeman... ale v tomhle zpracování s komorní atmosférou je to pro mě stejně filmový zážitek... bez rušení nadbytečných triků sledovat za doprovodu příběh nejen o vraždě a justičním omylu, ale i o lidské statečnosti, čestnosti, trpělivosti... ponořit se do doby, kdy produkty "statívu pořizujícího obraz živých i neživých předmětů při světle hořícího magnezia" a "strůjku zaznamenávajícího akustický efekt při dopadu zvukových vln na pružnou blánu" byly žhavou novinkou s řadou nedokonalostí a vyvolávaly neskonalý obdiv i nedůvěru zároveň... a to herecké obsazení! Opět úžasné výkony pánů Jelínka, Vinkláře, Racka, Hrušínského, Adamíry, Brodského a dalších. Mimochodem právě tyhle komorní TV-inscenace jsou mnohdy hodně zajímavým materiálem svědčící o jedinečnosti umění našich hereckých mistrů doby předrevoluční. Vzhledem k této komorné výpravě a nízkému rozpočtu se zde nepovedly jen exteriérní scény (jako třeba napadení psem), což ale ve výsledním dojmu nijak výrazně nepřekáží. 90% ()

Ironfood 

všechny recenze uživatele

V podstatě takové soudně-vězeňské drama. U Verneovky pochopitelně nemůže chybět nějaký ten vědeckotechnický pokrok a samozřejmě ani velké množství náhod. Přišlo mi to lepší než inscenace Dvacet tisíc mil pod mořem, kterou Pavel Kraus natočil o rok později. K levnému televiznímu zpracování jsou Bratři Kipové přece jen vhodnější než Dvacet tisíc mil pod mořem, které už volá po nějaké velkorysejší výpravě. Přišlo mi to o něco lepší i po herecké stránce, k čemuž přispěl vyšší počet kvalitních herců (mimo jiné Ilja Racek, pro kterého jsou role mořských vlků jako ušité). ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Spíš podprůměrná TV inscenace, na verneovku dost nedotažená, málo propracovaná a dialogy i některými hereckými výkony málo přesvědčivá. Jakési podivné, jakoby odbarvené černošské paruky, které měly evokovat irskou národnost, dělaly nejen z hlavních hrdinů, ale například i z komparsu ve vězení směšně panoptikální figurky, což vyznění inscenace také na kvalitě zrovna nepřidalo. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (2)

  • Fonograf, tedy první zařízení na záznam zvuku, pracoval s válečkem, který měl maximální délku záznamu čtyři minuty. Pachatel vraždy by tedy musel přijít a svůj čin vykonat v rozmezí těchto čtyř minut. (sator)
  • Exteriéry věznice se natáčely v Malé pevnosti Terezín. (optik)

Reklama

Reklama