Reklama

Reklama

Útěk z vězení

(seriál)
  • USA Prison Break (více)
Trailer 1
USA, (2005–2017), 63 h 43 min (Minutáž: 42–55 min)

Tvůrci:

Paul Scheuring

Hudba:

Ramin Djawadi

Hrají:

Dominic Purcell, Wentworth Miller, Robert Knepper, Amaury Nolasco, Sarah Wayne Callies, William Fichtner, Wade Williams, Peter Stormare, Rockmond Dunbar (více)
(další profese)

Série(5) / Epizody(90)

Obsahy(1)

Proč Michael Scofield, mladý, vzdělaný, vysoce inteligentní a finančně zajištěný muž, přepadne banku? Proč při soudním jednání přistoupí na všechny podmínky a bez odvolání přijímá pětiletý trest ve vězení Fox River? Protože v tomto vězení čeká na popravu jeho bratr Lincoln Burrows. Michael věří v jeho nevinu a tak s dokonale promyšleným plánem útěku přichází, aby jej zachránil. Ve vězení se však věci nemají úplně tak, jak si představoval a tak musí krom všudypřítomnosti bachařů věnovat pozornost i zvídavému postoji některých spoluvězňů, kteří by rádi utekli též. Navíc se v nebezpečí ocitá i Lincolnova rodina, protože někdo vysoce postavený tahá za nitky a jeho poprava je pro něj velmi důležitá. (Isherwood)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (1 455)

Matty 

všechny recenze uživatele

První série: (Následující komentář nebyl psán najednou, nýbrž po částech, jejichž návaznost nezaručuji) Prison Break předcházela pověst seriálu natolik zásadního, že jsem si nedovolil ohodnotit jej dříve, než před zhlédnutím celé první série. Hodnotit po prvních třech čtyřech epizodách, nese se následující komentář v mnohem pochvalnějším duchu. Těch pět hvězdiček je přesto zasloužených. Prison Break mě dokázal zcela vtáhnout hlavně díky famóznímu tempu nasazenému hned zkraje.___Dramaturgicky je zvládnutý bezchybně. Každou z epizod jsem sledoval se zatajeným dechem a po jejím skončení byl správně natěšený na epizodu následující. Děje je požehnaně, nehledě na jeho důležitost pro hlavní příběh. Míra „vaty“ nikdy nedosahuje otravnosti vlastní Ztraceným a například flashbackům do životů jednotlivých postav „předtím“ je věnována pouze jedna epizoda, ze které se však dovíme vše podstatné.___Ačkoliv konec první série naznačuje, že důležitost nevězeňské části nebude zanedbatelná, mít bez ní seriál pouze původně zamýšlených třináct epizod, jedině by mu to prospělo. Scénáristé vynaložili veškerou snahu na „propašování“ co největšího množství velice aktuálních témat, ať už se týkají politiky, ekologie, drog či mezilidských vztahů a vytvořili tím dojem (pouze dojem) čehosi velkého, přesahujícího rámec standardního televizního seriálu. Sám bych nicméně raději uvítal právě ten zcela klasický film, resp. seriál o útěku. ___ S blížícím se koncem jsem měl čím dál častěji dojem, že sleduji nějakou zfilmovanou počítačovou adventuru, jejímž hlavním cílem je (překvapivě) utéct z vězení. Scofieldovi tvůrci neustále házejí nějaké klacky pod nohy a nutí jej obcházet je tím nejkomplikovanějším možným způsobem. Na začátku každé epizody byl zpravidla naznačen nějaký problém, který se hrdinům s pomocí boží (zázraky se zde dějí) snad v 99% případů podařilo minutu před koncem vyřešit. Podobná forma je však pro seriál zcela ideální… dokud se jí nepřejíte. To se mi během první série nestalo, i když ne, že bych na menší výplach žaludku nepomýšlel. ___Množství scén „děláme něco zakázaného, blíží se potencionální vyvolavatel problémů, než sem dojde, bude všechno v richtiku“, je veliké, ohromné, přímo nechutné – v různých obměnách jsou jich zde snad desítky. Pro mnohé bude pravděpodobně důvodem, proč seriál po zhlédnutí první poloviny první série zcela zavrhnout, ohodnotit odpadem a vymazat jej ze své paměti. Pokud nás měly podobné scény držet v napětí, v mém případě jim to krutě nevyšlo, štvaly mě. Ale ještě pořád ne tolik, jako do oči bijící logické kiksy, občas to bylo přímo pohrdání inteligencí diváků (nehledě na její výši). Kdybych byl svině rejpavá, se zápisníkem v ruce bedlivě sleduji každé filmové políčko každé z epizod a zaznamenávám a zaznamenávám a…. a teď pár mírnějších spoilerů – některé „voloviny“ byly spíše úsměvné (československé nevěsty), jiné méně (Scofield se v blázinci objeví jako dozorce i jako blázen a nikomu to nepřijde divné) a některé snad ani nelze okomentovat jiným než vulgárním slovem (propálená policejní!!! vesta jako usvědčující důkaz Scofieldových popálených zad). Takže za tohle ode mě k tvůrcům míří jedno hlasité „NASRAT!“.___Úplně poslední, dvaadvacátá, epizoda sice zachraňuje mnohé (ač také zde logika běžného světa dává přednost logice seriálové), ale pozvednout dojem z druhé části seriálu (tj. od prvního nevydařeného útěku) již nedokáže. Pokud druhá série bude pokračovat v naznačené tendenci neustálého zřeďování čehosi zprvu tak hustého, půjde automaticky celý seriál do háje, což by byla ohromná škoda. Potenciál má obrovský, tvůrci si pouze musí včas uvědomit, že končit se má v tom nejlepším, nikoliv až dlouho po tom.___ Uf, no a jinak je to seriál špičkově zrežírován, vyrovnaně obsazen (starší brácha nepřekvapivě přehrává toho mladšího), ozvučen moc kvalitním soundtrackem atd. Sice tolik nevybízí k otevřenější diskuzi (jako Ztraceni), ale pokud hledáte trvanlivější zábavu spíše odpočinkového rázu, v současnosti nevím o lepší. Jenom se připravte, že občas budete muset nad některými (ne)skutečnostmi přimhouřit oči či je – ještě lépe – úplně zavřít. 90% Druhá série: Scénáristé své svěřence dle předpokladu vypustili do volného terénu, ti se jim bohužel vymkli z kontroly. Příliš mnoho postav, z toho jen pár opravdu zajímavých (T-Bag, Kellerman) a příliš málo jejich provázanosti s tím hlavním, co většinu diváků zajímá. Pevné jádro je obaleno nehorázným množstvím vaty, cíl se epizodu od epizody vzdaluje a nakonec jej stejně není dosaženo. Co však značí kvalitativní úpadek druhé série nejmarkantněji, je laxnost tvůrců k hladkosti zákrut osudů jednotlivých postav - kostrbaté až z toho drkotají zuby. Ani na prstech celého osazenstva Fox Riveru bych nedokázal napočítat, kolikrát došlo k některé z podobných situací: padouch tak dlouho kecá s pistolí u hrdinovy hlavy až je po zásluze převezen; policista Mahone vyčte ze Scofieldova tetování jeho příští krok minutu poté, co jej uprchlík učiní; kterýkoliv náznak definitivního vyřešení problému je vzápětí bagatelizován a zadupán do země atd. A potom tu jsou tzv. "general truths": T-Bag je nezničitelný parchant a ze všeho se vyvleče (třeba i o nějakou tu končetinu chudší); Mahone je chodící počítač na šachy; doktorka Tancredi furt váhá... a mnoho dalšího, nedokážu to ani vyjmenovat, ale poznáte to sami. Tu zoufalost. Pár epizod před koncem jsem ještě uvažoval o čtyřech hvězdičkách. Slušné tempo dělalo své a po celých čtyřicet minut jsem zpravidla nedokázal odtrhnout oči, jenže poslední cca čtyři díly již byly pouze substrátem výše uvedených výtek bez solidního základu. Tak tohle teda ne! Tři hvězdičky pro druhou sérii, čtyři pro celý seriál a šup pryč z mojí seriálové TOPky, Prison Breaku, dítko jedno přenošené. 65% Třetí série: Nezábavná, do zemdlení natahovaná nuda. Velmi nerad, ale po přetrpění všech 13 epizod (má chyba, že jsem trojku vůbec načínal) musím jít s hodnocením o další hvězdičku dolů. Sledujete-li stále první sérii, uděláte nejlépe, pokud si jakýmikoliv dostupnými prostředky zabráníte začít sledovat série následující. Berte to jako výzvu. 50% Zajímavé komentáře: kleopatra, meave, Had6, Ender66 , 3 AM Code, spaceboyCZ, wipeout, lakikaki () (méně) (více)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Polemizovat s kultem je obtížné a vlastně i zbytečné. Útěk z vězení měl pověst špičkového seriálu pro všechny generace a celosvětově slavil úspěch srovnatelný pouze se seriálem Ztraceni. Hodnotit ho objektivně je těžké, protože je bez nadsázky rozporuplný a navíc jeho kvalita jde časem dolů, lépe řečeno, jeho slabiny s přibývajícími díly stále zřetelněji vyplývají na povrch. Na jedné straně je to svěží nápad a skvělé scénáristické cvičení se spoustou nečekaných a divácky přitažlivých obratů, s množstvím plnokrevných zajímavých postav ztvárněných velmi slušnými a často neokoukanými herci. Seriál má velkorysý rozpočet a produkční studio mu dává náležitou prioritu. Na druhé straně už od počátku obsahuje dvě linie, z nichž nosná je pouze jediná. Kdyby scénárista zůstal u nadaného architekta, který se pokusí vytáhnout z vězení svého bráchu, bylo by dobře. Jenže jsme v Americe, a tak přidal linii tajného všeprostupujícího spiknutí v duchu klasických konspiračních teorií. Tahle linie od začátku parazituje na té první, je maximálně nedůvěryhodná a jak jde čas, nabývá bohužel na významu. Podle posledního výzkumu kriminálních deliktů, které skončily v USA popravou, se po zpětném rozboru DNA mimochodem zjistilo, že 5 % popravených svůj zločin nespáchalo. Stačilo zůstat u justičního omylu a netlačit na pilu. Přitažlivosti seriálu by to neubralo a byl by mnohem "čistší". Navíc všechny ty zázračné záchrany v poslední sekundě a nečekané zvraty, které nejsou z tohoto světa, po čase přece jen omrzí a začnou nudit. Seriál čím dál víc připomíná nádherně zabalený vánoční balíček, kdy divák popotahuje luxusní mašli a ono se to čím dál víc šmodrchá a když konečně vítězoslavně balíček rozbalí, ukrývá se tam další, stejně pečlivě zabalený. Tvůrci ždímou peníze a zkoušejí na diváka trik s peněženkou na provázku, kterou škubají a nedovolí divákům ji chytit. Obdivuju všechny, co mají dostatek času, aby to množství dílů s nadšením zkonzumovali. Pokud seriál hodnotím jako celek, tak z původních 4 hvězdiček musím přece jen jednu ubrat. Celkový dojem: 65 %. ()

Reklama

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Ten lineup drám, ktorý vychádzal z produkčných dielní Foxu a ABC Studios na prelome milénia a v ranných nultých rokoch bol neskonalo monštruózny. A Prison Break patril medzi jedných z kráľov. Celkom paradox berúc do úvahy, že z bližšieho pohľadu bol síce plný prekvapení a zvratov, majorita z nich však predvídateľná a/alebo absurdne nereálna (nielen teraz, ale aj pred 20 rokmi), avšak na prvú dobrú divácky atraktívna. Na vznik bol ale najprv nutný úspech Lost a 24, ktorý dal do popredia TV exekutívy prospešné možnosti dlhodobých serializovaných formátov v prime time. --- Jedným z obľúbených trópov televíznej tvorby je obrovská nekonečná spleť konšpirácií mýtických rozmerov a polien v ceste za vytúženým cieľom namierených proti protagonistovi. Prison Break na týchto prvkoch stavia tak silne (plus dnes už legendárne, no dosť repetetívne Djawadiho tóny), že bez nich by nedokázal fungovať a všetky zaujímavé zvraty by v takom štýle replikovať a ani inak vystavať nemohol. Obojsečná zbraň, ktorej môžeme poďakovať za to, čo scenáristi v prvej sérii dokázali vymyslieť a poskladať dokopy, no tiež opačne, čo nakoniec z počinu vzišlo v neskorších fázach. --- S1: Tá už navždy klasikou a synonymom TV tvorby predminulej dekády. Pútavo roztiahnuť plánovanie a realizáciu jedného úteku naprieč štandardným formátom 22-24 epizód bez toho, aby prekyprovali hluchými miestami, je umenie. Tiež brilantne ťaží z drsnej atmosféry skazeného prostredia väznice Fox River a prím hrá aj mýtus D. B. Coopera. (x) ♪♫ / ♪♫ --- S2: Road trip po Amerike a všetkých jej vidieckych kútoch naprieč štátmi od západu po východ, od severu na juh, a hľadanie stratených zakopaných miliónov niekde na ranči v Utahu. Plus tradičný koncept vysoko inteligentného "zloducha" a jeho dolapiteľa. Fichtner ako Mahone tu masívne exceluje a popri tých priemerných hereckých výstupoch drvivej väčšiny účinkujúcich je to práve on, kto tu ponúka ako-takú reálnu hereckú platformu. A Robert Knepper. Ten je na samostatnej priečke geniality, a to v rámci komplet celého seriálu. --- S3: Alias príjemné osvieženie exotikou pod panamským spaľujúcim slnkom v zabahnenom špinavom pekle menom Sona. Dianie pomerne mohutne pritiahnuté za vlasy. Zrejme príprava divákov na posledné tango so Scyllou v nasledujúcej sérii. --- S4: Konvenčné elementy dramatického seriálu o vládnych konšpiráciách a sprisahaniach tu už plne uchopili jeho smerovanie. Úplná rutina a neprekvapivý šedý (pod)priemer, ktorý oprávnene schytával a zrejme aj dnes schytáva bomby. Za mňa ale rozlúšťovanie šifier v atlase vtákov T-Bagom jedna z najzaujímavejších liniek. A pravdou je, že ako samostatne stojaci celok ďaleko z dohľadu vysoko nastavených štandardov predchádzajúcich sérií by dokázal uspieť bez akýchkoľvek problémov. A vlastne celá tá neskoršia fáza v druhej polovici série presahuje to, čo by dokázal ponúknuť zvyčajný produkt toho času a toho žánru. --- The Bag Man: Povinná spin-off jazda pre fanúšikov T-Baga. Proste musíš. (x / x) (x) --- S5: Návrat radšej ani nekomentujem, škoda reči... "Ako chceš prevŕtať betónovú stenu niečím, čim sa šľahajú vajcia?" / "Nikdy nepodceňuj stenu." (S1 1.2007) (S1-S4: 6.2011) (S1-S4: 7.2013) (S1-S5: 3-4.2017) (S1 11.11.2022-18.11.2022) (S2 27.1.2023-1.2.2023) (S3 4.2.2023-6.2.2023) (S4 7.2.2023-11.2.2023) (S5 11.2.2023) () (méně) (více)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Tak tohle mě totálně minulo. Věcí o útěku je spousta, o vězení taky, tenhle seriál to jen všechno přežvykuje v ne moc lákavé úpravě, navíc je to tuctové drama o spiknutí na nejvyšších amerických místech. A odhadnu kdo je kdo a co se stane, i řadu dopředu, když mi o ní kámoš vypráví (sleduju to na nově.) Poslední, velice nepravděpodobná řada, je jen vyústěním podobných tendencí, které měly ty předchozí série pouze o trošku méně. I ta Čtyřiadvacítka se mi líbila víc. 70%, občas. ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Nebudu tady zbytečně popisovat, jak moc je první série geniální a pro celkový vývoj seriálové tvorby zásadní. Budu se věnovat spíše mnohými proklínaným pokračováním. Druhá série ztrácí původní kouzlo, protože se dostává do volného prostoru. Přichází však s něčím novým. Tím, že sledujeme několik dějových linií najednou, má seriál stále slušné tempo a příliš nepřichází ani o dávky napětí. Kvůli rozštěpení děje se však během epizody jednotlivé linie posunou jen o malý kousek. Postava Mahoneho je přínosem, ale největší hvězdou se stává Kellerman. Co druhé sérii neodpustím, je naprosto směšný pan Kim. Návrat do věznice třetí sérii zase tak neprospěl, protože neustálá drsnost Sony nemá na diváka takový účinek jako tvrdá pravidla Fox River. Navíc jde konspirace naprosto do kopru, protože vše kolem Whistlera jsou jen náznaky končící v nedohlednu. Jenže ani tuto sérii nemůžu úplně potopit, protože ukázková krysa T-Bag, připosraný Bellick a sjetý Mahone jsou ve svých partech stále neskutečně zábavní. Poslední série působí jako slepenec dvou témat, kdy jedno dodává seriálu kupu akce ve stylu Dannyho parťáků (Scylla) a druhé ho sráží na úroveň telenovely (matka). Navíc celý globální přesah působí směšně, velké twisty jsou hrozně křečovité a od dialogů bolí uši. Ujetá čtvrtá série pobaví, i když jinak než bylo původně zamýšleno. 1. série: 100%, 2. série: 90%, 3. série: 80%, 4. série: 70%, 5. série: 75%. ()

Galerie (675)

Zajímavosti (119)

  • Natáčení série začalo 15. června 2006 v Dallasu. (Varan)

Související novinky

Další tajemný thriller od režiséra Oldboye

Další tajemný thriller od režiséra Oldboye

13.06.2011

Je to zajímavá kombinace jmen. Kultovní korejský tvůrce Chan-wook Park na postu režiséra, Tony a Ridley Scottovi jako producenti a... hvězda seriálu Prison Break Wentworth Miller jako autor scénáře.… (více)

Návrat akčních bouchačů

Návrat akčních bouchačů

28.02.2008

Dva Jasonové, ačkoli každý z úplně jiného soudku, se setkali v této novince, která k vám přijíždí za kvílení pneumatik a skřípotu drceného plechu ;-). Především je tu Jason Statham, který dostal… (více)

Steve McQueen neřekl své poslední slovo

Steve McQueen neřekl své poslední slovo

05.08.2007

Přesněji řečeno, on to poslední slovo napsal a taky k tomu něco nakreslil. Jeho poznámky a storyboardy k nikdy nenatočenému dobrodružnému filmu Yucatan byly nalezeny už před nějakým časem a ve studiu… (více)

Edward Norton bude naštvaný a zelený

Edward Norton bude naštvaný a zelený

19.04.2007

Edward Norton a comics? Zní vám to jako nesmysl? Inu, filmová branže občas přináší opravdová překvapení, nejen remaky starých hororů a adaptace dětských fantasy bestsellerů. Když se studio Universal… (více)

Reklama

Reklama