Režie:
Anders Thomas JensenScénář:
Anders Thomas JensenKamera:
Sebastian BlenkovHudba:
Jeppe KaasHrají:
Ulrich Thomsen, Mads Mikkelsen, Nicolas Bro, Paprika Steen, Ali Kazim, Ole Thestrup, Nikolaj Lie Kaas, Gyrd Løfquist, Lars Ranthe, Peter Reichhardt (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Odsúdený neonacista Adam prichádza na faru, aby tam vykonával verejnoprospešné práce. Od farára Ivana dostane za úlohu upiecť jablkový koláč z jabĺk zo stromu, na ktorých si pochutnali vtáky i hmyz. Kým Ivan to vníma ako božiu skúšku, Adamovi na výsledku nijako nezáleží a namiesto toho rozmýšľa, ako by z fary čo najrýchlejšie dostal. Čoskoro však zisťuje, že s farárom niečo nie je v poriadku. Ivan jedného dňa na fare odpadne a Adam sa od lekára dozvie prekvapivú správu. Hoci spočiatku netúžil po ničom inom, ako faru čo najrýchlejšie opustiť, napokon ho okolnosti donútia ostať. Kolotoč nevšedných udalostí sa roztáča čoraz rýchlejšie. Skúša Adama diabol, alebo je to samotný Boh? (RTVS)
(více)Videa (2)
Recenze (668)
Sirová dánská komedie, v hlavní roli pokerový hráč. Čekal jsem, kdy nám borec předvede, krom pár rozdaných ran, nějaké ty emoce, ale ten se držel svého kamenného výrazu až do konce. To, že film neoplývá akcí mi vůbec nevadilo. Spíše naopak. Dobrá rada na závěr: máš-li problém s mozkem, vystřel si ho z hlavy. :) 4*, 30.4.2014, pc ()
„Stojí tu, že jsi neonacista. Vážně jsi? Na první pohled to člověka nenapadne.“ Když to jediné, na čem v životě skutečně záleží, je jablečný koláč…Netradiční podívaná. Už jen ten nápad koncentrovat na 1 místo naivního faráře, otráveného neonacistu, arabského zloděje a otylého alkoholika se ukázal již po chvíli jako velmi neotřelý a zábavný. Ačkoliv…s Jensenem a především jeho hodně černým humorem to není tak úplně jednoduché. Místy přijde s geniálními fóry, někdy je hodně na hraně, sem tam se mu podaří dostat až za ni a člověk se už nesměje. Avšak na rozdíl od Blikajících světel a O kuřatech a lidech se mu zde podařilo zůstat po většinu času u těch kvalitních, absurdních fórů. Snad s výjimkou scény s neonacisty (oproti takovému sestřelování „návštěvníků“ jabloně, to bylo přesně na hraně vtipu a mrazení zároveň). A konec mě opravdu překvapil…a kupodivu nepůsobil jako pěst na oko, ba naopak, velmi se mi líbil. Dávám silné 4*. „Proč radši nepřepadne jednu banku?“ - „Khalid se politicky angažuje. Přepadává jenom nadnárodní firmy.“ ()
Naprosto absurdní a přitom velmi civilní kombinace všech druhů emocí, který se navíc dokážou protočit i během jediný scény a to není jediný čím mě film uzemnil. Další věc je, že o drtivé většině scén se může přemýšlet a dlouze diskutovat nad jejich interpretací. Poslouchat, koukat, myslet, to je to, co chce tenhle snímek po svým divákovi a za to nabízí lidskost, humor, inteligenci, emoce a to je zatraceně výhodnej byznys nemyslíte ? ()
,,VŠICHNI DĚLÁME CHYBY, ALE NESMÍME SE TÍM NECHAT ZNIČIT“..... /// Tak tohle je ten pověstnej ABSURDNÍ humor!! Seversky chladně citlivej snímek o složitosti víry a neuvěřitelný cestě k jednomu jablečnýmu koláči. ZLÝ LIDÉ NEEXISTUJÍ! Ty vole, absurdní hovadina o nenormálním polepšování zločinců a jednom těžce zkoušeným pastorovi, kterej z hrůzou zjistí, že Bůh není na jeho straně. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Nevím, komu se (z medicínskýho hlediska samozřejmě) říká ,,poloviční Kennedy. 2.) Zjistím, že Kefalín fakt nemohl odpovědět na to, co si představuje pod pojmem ABSURDNÍ. 3.) Mám vyjímečnej smysl pro humor. /// PŘÍBĚH *** HUMOR *** AKCE * NAPĚTÍ ne ()
Adams aebler zcela naplňuje význam slova „tragikomedie“; obě složky jsou velmi výrazné, přesto spolu žijí v harmonii. Nejednou mi smíchy vyhrkly slzy do očí, přesto trvale přítomný opar absurdna ani smrtícím způsobem vypointované „kameňáky“ nijak nenarušují či nesnižují vážnost dramatické roviny, což je jev vskutku výjimečný. Žel vážná část otevírá pro film i jedinou z hlediska hodnocení nepříjemnou rovinu, kterou je rozpletení tragické zápletky. Hlavní postava (kněz Ivan) je po celý život stíhána řadou ran „osudu“ a evidentně stavěna do pozice biblického Joba. Adams aebler ovšem není tragédií křesťanskou, na kterou film mnohokrát explicitně odkazuje, není příběhem spravedlnosti Jobovy či Abrahámovy. Člověk je podroben zkoušce, ve které selže, přesto je odměnen. Dalo by se diskutovat, selhal-li až v okamžiku zřeknutí se Boha, nebo už na samém počátku tím, že si zakryl oči závojem, ale selhal. A získal vše. Není však ani tragédií antickou, v níž jsou principy „spravedlnosti“ světa mimo dosah lidského poznání a člověk je jim pouze vystaven. Je jakousi tragédií sui generis. Nabízí se, i vzhledem k původu na severu poněkud ironická interpretace, že je zde oním slitovným Bohem, sítí zachycující padající, sociální stát. Čím méně děláte, tím více dostanete. Konflikt byl zkrátka vyřešen mimo rámec soustavy, v níž se odehrál celý zápas. Je to jako kdyby si po hokejovém utkání oba týmy hodily o výsledek mincí. Přitom nejsilnější dramatické momenty – a že jich bylo požehnaně – vznikly právě díky onomu křesťanskému rozměru. Pak nutně vyvstává otázka, proč zde tento vůbec figuruje. Pokud filmu nedodává hloubku, tvoří pouze velmi efektní - a velmi povrchní - kulisy. Takže se cítím jako po onom důležitém derby, které sice bylo divácky atraktivní, leč výsledek byl posléze určen losem. A strhávám proto dvě hvězdy. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (4)
- Film Adamove jablká sa natáčal v dánskom mestečku Fåborg. (MikaelSVK)
- Podle filmu o filmu na DVD měly být vrány zobající jablka původně ztvárněny pomocí počítačové animace, než se ukázalo pár Čechů se "zásobami" trénovaných vran, s jejichž pomocí se pak scény v klidu a za minimální náklady natočily. Na filmu se tak podílela i česká společnost Fauna a Film Praha. (akisha)
Reklama