Režie:
Juraj JakubiskoScénář:
Juraj JakubiskoHrají:
Anna Friel, Karel Roden, Vincent Regan, Hans Matheson, Deana Horváthová-Jakubisková, Bolek Polívka, Jiří Mádl, Anthony Byrne, Lucie Vondráčková (více)Obsahy(1)
Nový pohled na největší vražedkyni v dějinách lidstva Alžbětu Báthoryovou očima režiséra Juraje Jakubiska. František Nádašdy (Vincent Regan) bojuje ve válkách s Turky. Jeho žena, krásná Alžběta Báthoryová (Anna Friel), dohlíží na správu majetku a na výchovu svých dětí. Její manžel jí jednoho dne posílá dárek v podobě italského malíře Merisiho Caravaggia (Hans Matheson), který zůstane na dvoře Bathoryů několik let. Mezi ním a osamělou ženou vzniká zvláštní pouto. Tou dobou se nad hlavou Alžběty začnou stahovat zlověstná mračna, která ještě víc potemní po smrti jejího manžela. Mocná a bohatá žena musí čelit nepřátelům, kteří jsou schopní čehokoliv, i vlastním vnitřním běsům. Zvěsti o šílené vládkyni, která se ve snaze zastavit stárnutí koupe v krvi nevinných panen, začínají sílit… (Bontonfilm)
(více)Videa (10)
Recenze (1 303)
Na Česko opravdu velkolepý film, který kazí pouze několik drobností. Od začátku je Bathory plná klasických kulis, skutečných lidí a minima zbytečně okatých počítačových triků, za to rozhodně díky. Proč si ale mnichové hrají na druhého Da Vinciho? Jejich přítomnost vysvětluje "vyprávěcí" tón příběhu, ale často jen zbytečně ruší. Samotný pohled na legendu je totiž sám o sobě natolik subjektivní a "autor si vybral, co se mu hodilo do krámu", že žádné postavy historiků to nezmění. Ani přítomnost Caravaggia příběhu nedodá (pravděpodobně) hledaný pocit autenticity. Je to škoda, protože obsazení je prostě famózní a jednoduchý příběh je až zbytečně prohlubován snovými pasážemi, které jsou nepotřebné. Mezi posledními českými filmy obrovský úkaz, který je zrovna tady až přehnaně kritizován. Přesto možná mezi slepými, jednooký králem... ()
Nie som sklamaný ,ale ani nadšený.Tomuto filmu nemožno uprieť jednu vec. To ako dokázal naplniť naše kiná. To bol pre mňa osobne šok. Na premiéru som sa nedostal, rady pri pokladni nemali konca. Takto to trvalo niekoľko týždňov. Lístom som si kúpil dva týždne po premiére, samozrejme opäť vypredané. Dobrá reklama a neustále odkladanie projektu na jednej strane a na druhej zvedavosť ako si poradíme s veľkým rozpočtom a príbehom, ktorý môžme ukázať svetu. Jakubiskov rukopis je čitateľný. Ako celok film nedopadol zle. Mrzí ma, že režisér nedokázal odhadnúť publikum, predsa len tie skúšobné projekcie v zahraničí majú svoje opodstatnenie.Takmer v každej recenzii, ktorú som čítal, vytýkajú režisérovi dvojicu Polívka a Mádl, ktorí nie sú vtipní a väčšinu toho dobrého rýchlo prebijú nejakým trápnym fórom. Druhý vážny problém je absolútne nezvládnuté masové a bojové scény, ktoré sa snaží snímať ako veľký celok. To bohužiaľ s takýmto zle organizovaným komparzom nevyzerá dobre. Podľa mňa sa mal sústrediť na detaily. Pár krvavých záberov v blate a krvi a účinok by bol zaručený. Tretí najvážnejší problém je samotný príbeh. Z najväčšej vrahyne urobil sväticu, proti ktorej sa všetci spikli. Beriem, je to jeho vízia, ale mal sa držať zlatej strednej cesty. Naopak veľké plus je herecké obsadenie na čele s absolútne skvelým Rodenom /kde by ten film bol bez neho?/a pekné exteriéry. Mrzí ma aj nepoužitá pieseň od K.Knechtovej. Táto pieseň sa obrovskou mierou podpísala pod veľkú návštevnosť. Mám veľmi rád Jakubiskove filmy aj jeho ako človeka. Prajem mu aby sa pri svojom chystanom veľkofilme Svätopluk /dúfajme, že to vyjde/ poučil z chýb, ktorých sa dopustil pri Báthory. 60%. ()
Rozpolcenost a nevyhraněnost... To je asi problém celého filmu. Pominu-li, mnišskou paralelu na Jméno růže od Umberta Eca (vizuelně: Connery, Slater versus Polívka, Mádl) a neuvěřitelně shazující vynálezy mnichů v tomto snímku (nechápu proč... fakt mně to palice nebere nebo bere, ale stydím se to sám sobě přiznat, že to je tak), pominu-li vleklost, pominu-li scénáristickou nedotaženost či vyhraněnost či zmnatenost chcete-li... musím sklonit hold vizuelní stránce filmu, musím přiznat, že Anna Friel je víc než zajímavá, musím přiznat, že bez těch pominutí je to pěkný film... Nicméně.... pořád jsem a asi budu z tohoto filmu rozpolcený... Zřejmě to nebude jen má chyba... a zřejmě s tímto pocitem, vůči jinak pěknému snímku, nebudu sám... Kdo ví... ???? A to už vůbec neluvím o ropočtu tohoto snímku, neboť dle mého názoru by to šlo prostředků asi využít jinak - například natáčet drahé a v koncovce několikavteřinové bitvy by šly vyjádřit jinými prostředky... ale to je zas jiná kapitola... ()
Strašně dlouho jsem přemýšlela, co tomu dám, ale těch negativ je tam na můj vkus příliš mnoho : Polívka s Mádlem a jejich trapné vynálezy (proboha to měla být jako vtipná vložka nebo co?), strašně rušivé "snové sekvence", velmi umělá maketa hradu, hrozně dlouhá stopáž a samotné pojetí hraběnky. Mně by to všechno nevadilo, ale kdyby mě to alespoň bavilo, jenže já se nemohla dočkat konce. Pochválím alespoň kostýmy, které jak se zdá, se nikomu nelíbily a Annu Friel, která je nejen krásná, ale velmi dobře to zahrála. ()
Nevadí mě, že Juraj Jakubisko přišel se svou verzí Čachtické paní, umělec bez fantazie je totiž na hovno, ale bohužel něco mě přece jen vadilo. Především ty bitvy a velkolepé scény. Proboha to měly být obrovský řežby, obrovských armád ? To spíše vypadalo, že chlapi z hospody Nad kostelem se na louce bijou s chlapama z hospody Pod kostelem, protože nefandí Spartě. To bylo něco příšernýho tyhle scény, brrr, nikdy více. Jakubisko chtěl ukázat osudy Alžběty Bathoriové od A až do Z, ale musel myslet na stopáž, takže někdy mě to přišlo zbytečně zkratkovité a jindy paradoxně zase zbytečně zdlouhavé. Velkým kladem filmu je jeho obrazová část, tam si myslím, že je to na šampaňský, to se fakt povedlo. Po herecké stránce : Karel Roden záruka kvality, ani tady nezklamal. Ovšem Anna Friel, hmm, tak za to palec nahorů pane Jakubisko, dvě slova bomba.......atomová. Mrzelo mě, že Franco Nero nedostal větší prostor, film by rozhodně nezkazil. Ovšem to co tam předvedl třeba takový Mádl hanba opravdu hanba. Pravdou je, že jeho postava nebyla příliš šťastně napsaná a společně s Bolkem Polívkou, který mě ale zase nějak nevadil, připomínali hlavní postavy z filmu Jméno růže. Ještě musím zmínit Míšu Drotárovou, to je ta co ve filmu skočila na malíře. Tak jen tajně doufám, že někdy skočí i na mě a už nikdy neseskočí. Fakt hustá megababa. Zbytek českých "herců" se ve filmu vyskytlo jen proto, aby pak mohli vnadným slečnám vyprávět na VIP večírcích zábavné historky z natáčení. ()
Galerie (60)
Photo © Jakubisko Film Slovakia
Zajímavosti (67)
- Natáčení bojových scén probíhalo u vesnice Mělník, která se nachází u Sázavy. (MataBara)
- Povestný "krvavý kúpeľ" Alžbeta (Anna Friel) nikdy nepraktizovala. Je to len fikcia protireformátora, jezuitu Ladislava Turóciho. Prvýkrát bola uverejnená viac ako 100 rokov po Alžbetinej smrti v jeho popise uhorských stolíc. (corona)
- V české verzi filmu Jiřího Mádla předaboval jiný herec a to Jan Maxián. Režisér Jakubisko byl totiž s Mádlovým mluveným projevem silně nespokojený. (Lynette)
Reklama