Režie:
Juraj JakubiskoScénář:
Juraj JakubiskoHrají:
Anna Friel, Karel Roden, Vincent Regan, Hans Matheson, Deana Horváthová-Jakubisková, Bolek Polívka, Jiří Mádl, Anthony Byrne, Lucie Vondráčková (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Nový pohled na největší vražedkyni v dějinách lidstva Alžbětu Báthoryovou očima režiséra Juraje Jakubiska. František Nádašdy (Vincent Regan) bojuje ve válkách s Turky. Jeho žena, krásná Alžběta Báthoryová (Anna Friel), dohlíží na správu majetku a na výchovu svých dětí. Její manžel jí jednoho dne posílá dárek v podobě italského malíře Merisiho Caravaggia (Hans Matheson), který zůstane na dvoře Bathoryů několik let. Mezi ním a osamělou ženou vzniká zvláštní pouto. Tou dobou se nad hlavou Alžběty začnou stahovat zlověstná mračna, která ještě víc potemní po smrti jejího manžela. Mocná a bohatá žena musí čelit nepřátelům, kteří jsou schopní čehokoliv, i vlastním vnitřním běsům. Zvěsti o šílené vládkyni, která se ve snaze zastavit stárnutí koupe v krvi nevinných panen, začínají sílit… (Bontonfilm)
(více)Videa (10)
Recenze (1 303)
Pan Jakubisko natočil snímek, který přibližně polovinou stopáže obhájí označení "historický velkofilm se vším, co k němu patří". V této polovině však chybí válečné scény - ty zkrátka tady v tom prostředku Evropy neumíme:) Rovněž tak se v této polovině nebudou nacházet "vtipné" výstupy dvojice v sutanách. Nic proti použití Bolka Polívky jakožto do děje zapojeného vypravěče, ale okuláry, fonografy a sněžné skútry jsou ještě trapnější než Jar Jar Binks ve Star Wars, a že to už chce nějaký kumšt. Co se pak týká snových sekvencí, tak po první, která měla hodně nemilý "WTF?" efekt, jsem se s nimi celkem smířil, ale rozhodně bych se bez nich obešel. Stejně jsou na tom i některé roličky českých herců - obzvlášť Upír Krejčí má na vnímání diváka podobný účinek jako pěst na oko, i když i takový Zdeněk Srstka jako úchylný popravčí působí ve svém entuziasmu více než drobet nevhodně. Skutečně neselhávajícími klady tak jsou "jen" představitelé hlavních rolí a místy naprosto kouzelná výprava. Anna Friel ztvárnila titulní postavu způsobem nadmíru uspokojivým. Je zároveň navenek silnou ženou vládnoucí světskou mocí i ženou, jejíž srdce souží osamělost a tělo i ducha zlá nemoc. A navíc je opravdu krásná;) Karel Roden přesně vystihl charakter muže bažícího po moci. Muže, který nikdy nezapomíná, kdo že tak zle pošramotil jeho ego, ale stejně si nemůže pomoct a ctí svou soupeřku způsobem až nezdravým. V realistickém historickém dramatu a pomyslné šachové partii byla podle mě síla Bathory - Juraj Jakubisko se však neoprostil od legend a mýtů a nevěnoval se historické stránce věci a dvorským intrikám tak, jak by bylo záhodno. Místo toho podlehl vlastnímu scénáři a heslu "lidé mají raději legendy než fakta", a vytvořil jakýsi slepenec obsahující kus toho i onoho. Výsledek tak, podobně jako hudba k tomuto snímku, neurazí, ale ani nijak nenadchne. Z hudebního doprovodu si nepamatuji ani jediný motiv - film jako takový je na tom lépe. Neodpustím si vypíchnout očarujúcu "bad bitch" Moniky Hilmerové, která je pro mě důkazem, že Světla Pasáže byly jen tragickým omylem. Celkově vzato ale v mé paměti uvízlo daleko více negativ než pozitiv a uznejte, že vzhledem k potenciálu, který osoba Erzebeth Bathory nabízela, je výsledek "hezky se na to dívá a ty dvě hodiny a něco příjemně utekly" poměrně chabý. Pro slabších šedesát procent mě přesvědčily HODNĚ marné postsynchrony a dodávám, že stopadesáti kaček za lístek do multikina bych docela litoval. ()
K Bathory se bojím cokoliv napsat, jelikož po drsném výstupu Deany Horváthové na Českém lvu O9, kdy tenhle film vynášela do nebes a div nedržela v ruce hořící krucifix, by mohl následovat soudní monstrproces. A byl to právě její infantilní výstup, který mě utvrdil v názoru, že Bathory nikdy nechci vidět! Očividně to nevyšlo! Každopádně nuda to nebyla, ale protože jsem lehce naivní člověk, čekal jsem, že mi Jakubisko, alespoň částečně, nabídne svým projektem něco víc, než jiné filmy. A prd. Laciná kamera, scénář, myšlenky. Juraj by měl líbat ruce Anně Friel, poněvadž ona ten film fakt táhne nahoru. Bylo by zajímavý, kdyby tuhle látku dostal třeba Švankmajer. Z jeho díla bych si určitě pomatoval víc, než jen upachtěnou písničku od Katariny Knechtové! ()
No, dopadlo to lépe než Jánošík, zaplaťjakubisko za to. Ale ne o moc. Narozdíl od zmíněného zbojníka jsem neměl takový problém Bathory sledovat až do konce, neboť většinu času alespoň bylo co a koho sledovat. Především tedy Annu Friel a Karla Rodena. Díky Brabcově kameře sice nemálo scén působilo, jako by si je režisér půjčil z Kytice nebo ještě hůře z Máje, ale člověk měl alespoň dojem, že do filmu většina z nich patří a že nejde jen o režisérův "Jé, podívejte na ty krásné obrázky" rozmar. Největšími minusy jsou rozhodně "vtipné" postavy mnichů (Bolku, Bolku, ach jo...), otravné sny a halucinace... A Franco Nero. Jeho fanoušci prominou, ale ten tady vůbec být nemusel a nic by se nestalo. Jenže zřejmě bylo třeba lákat na "hvězdná" jména. Nu což. Nakonec mi z toho vycházejí tři lehounce, lehounce nadprůměrné hvězdy. ()
Příběh ,,největší vražedkyně všech dob“. Čím méně důkazů, tím více legend….. Středověk, čas intrik a bojů o moc a majetek. Přes rozpačitý rozjezd nakonec oceňuji způsob, jakým Jakubisko ztvárnil hraběnku, kterou obklopovala krev a smrt. Stále je to skvělý vypravěč s velmi zajímavými nápady. A stejně tak jako on mě nepřinutí říct, že K.Roden je hajzl, přes všechna pravdivá kritická slova nemohu souhlasit s tím, že je tento film odpad. Pravda, také nechápu ty ,,mnišské eskapády“. Také to mohlo být kratší. Také válečné scény jsou zbytečné. Také….. . Ale když se ohlédnu, jaké se u nás točí filmy, kolika jiným filmům jsem dal 3*, nemohu jinak. Jde v našich končinách o ojedinělý film a takto k němu musím přistoupit. Vy ostatní si klidně dejte za 3*. PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ ** ()
„Čím viac legiend, tým menej dôkazov.“ Vyčítať opulentnej BATHORY slabé akčné scény je pri jej minutáži 140, kde akciu tvorí desať minút, úsmevné. Majster Jakubisko (PERINBABA, TISÍCROČNÁ VČELA) rozohráva veľkú šachovú partiu, ktorá mohla mať zaujímavejší scenár (ale to je diskutabilné), ale je tu jedno veľké plus. Sú ním manželia Jakubiskovci, ktorí ako kone utiahli gigantický rozpočet, do nepríčetnosti blížiaciou sa premiérou vyhecované publikum a nemalé ambície (zaplatiť taký veľký rozpočet nie je žiadna maličkosť, dvojnásobne v našich zemepisných podmienkach, kde ide na film do kina 5,5 človeka). Mäsitá BATHORY je odvážny a drzý film. Nebojí sa spochybňovať, mystifikovať, oponovať, klamať, zavádzať, zvádzať, pýtať sa, provokovať, znepokojovať, liezť na nervy (halucinogénne pasáže), znechucovať, experimentovať, baviť, ohurovať, dráždiť, sexovať - a naznačovať. Nie je to horor, „ženská“ melodráma, historický film ani politický triler. Je to všetko z toho a ešte niečo navyše, vrátane dvoch bláznivých ecovských mníchov (Polívka, Mádl), silných hereckých osobností (Roden, evidentne aj Frielová, ktorá nezaprie, že je životnou partnerkou skvelého Davida Thewlisa) a titulnej pesničky Katky Knechtovej. Škriekanie pávov. Kino Považan 2008 ()
Galerie (60)
Photo © Jakubisko Film Slovakia
Zajímavosti (68)
- Astronomické produkční náklady daly za vznik dluhům, které nakonec vyústily v exekuci na režiséra Juraja Jakubiska a jeho manželky Deany Horváthové. (Duoscop)
- V scéne, pri ktorej mních Peter (Bolek Polívka) skočí s padákom, môžeme vidieť záber na skutočný Čachtický hrad. (Aberforth)
-
Celkem se v ČR natáčelo na 42 lokacích, z čehož dvacet byly hrady a zámky.
- Nádvoří hradu, šibenice, podzemí Čachtického hradu, vstup do hradu, hradby, Černá věž a exteriéry se natáčely na Točníku.
- Renesanční zahrada, nádvoří zámečku Alžběty (Anna Friel) a jeho komnaty vznikly ve Dvoulebech
- Hradní příkop, nádvoří s děly, hradby Čachtického hradu a silueta hradní věže jsou ze Sovince.
- Katolický klášter kardinála Forgáče (Tim Preece), arkády a kaple vznikly na Zvíkově.
- Renesanční komnaty Šárváru, Alžbětiny a Nádasdyho (Vincent Regan) komnaty a ložnice, kaple, komnaty krále Matyáše (Franco Nero), zahrada Šárváru, interiéry domu tureckého obchodníka, nádvoří vídeňského zámečku a nádvoří v Bytči jsou z Telče. V okolí Telče pak byly pořízeny zimní exteriéry.
- Chodby a komnaty Čachtického hradu, vstup do podzemí, schodiště hradu a malé hradní nádvoří pocházejí z Pernštejna.
- Komnaty Alžbětina zámečku, vězení hradu, Darvuliina (Deana Horváthová-Jakubisková) černá kuchyně a renesanční sál pro Monteverdiho operu mají původ v Jindřichově Hradci.
- Zahrada palatinova sídla (transylvánského hradu) ve scéně šachové partie jsou z Lednice.
- Komnaty vídeňského zámečku, interiéry Šárváru, nádvoří Šárváru, bytčianský soud, zahrada v Bytči a komnata s klavichordem byly natočeny ve Velkých Losinách.
- Interiéry gotického palatinova sídla v Rumunsku a transylvánský hrad knížete Zikmunda jsou ze Křivoklátu.
- Turecké vězení, nádvoří tureckého vězení, ložnice Pála (Derek Pavelčík), chodby hradu a vstupní hala pocházejí z Buchlova.
- Tajný východ z hradu byl natočen na Žebráku.
- Bitevní scény pocházejí z Mělníka.
- Kostel sv. Barbory a interiér vídeňského chrámu se ve skutečnosti nacházejí v Kutné Hoře.
- Vypalování vesnice bylo natočeno ve skanzenu v Řeporyjích.
- Thurzova (Karel Roden) ložnice vznikla v pražském ateliéru Three Brothers.
- Dále se v České republice ještě natáčelo v obci Růžená.
Na Slovensku se natáčela úvodní scéna a „současnost". Stavba hospody včetně kuchyně, pokoje mnichů a exteriéry Čachtic (náměstí, kostel a jeho interiéry), pocházejí ze skanzenu Pribylina. Gotické komnaty, části podzemí hradu (tajné chodby, podzemí Alžbětina zámečku, krvavá lázeň, pitevní komnata či mučírna) se filmovaly v Bratislavě, v ateliérech Koliba. Konspirační schůzka na Dunaji byla natočena v Bratislavě u Dunaje. Dobývání uherských měst, benátská scéna a ulice Budína byla v Bratislavě – Miloslavově. Exteriéry Alžbětina panství pak zčásti ve Vysokých Tatrách. (Cucina_Rc)
Reklama