Reklama

Reklama

Faunův labyrint

  • Mexiko El laberinto del fauno (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Píše se rok 1944 a dvanáctiletá Ofélie jede se svou těhotnou matkou za otčímem, frankistickým důstojníkem, který kdesi v horách na severu Španělska potlačuje zbytky republikánského povstání. Život ve vojenské posádce ale nenabízí Ofélii pouze realitu poznamenanou boji s povstalci, všeobecným nedostatkem jídla a velmi chladným vztahem s otčímem – v nedalekém starodávném labyrintu potká dívka jednou v noci starého fauna, který ji prozradí, že je ztracenou princeznou kdysi mocné pohádkové říše a současně poslední nadějí na její záchranu. Než se ale opět setká se svým královským otcem, musí splnit několik úkolů. Fascinující podívaná a silný příběh o tom, že ve světě dětské fantazie se za život, čest a odvahu platí stejná cena jako ve světě dospělých. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 3

Recenze (1 605)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Mexický režisér Guillermo del Toro zjevně staví na piedestal synkretický tvůrčí přístup - skloubení dvou racionálním pohledem zcela nesouvisejících příběhových rovin, světa nehostinných reálií Frankova diktátorského Španělska a fantazijního světa pradávného antického či mediterianského mýtu docílil těžko myslitelného - povýšil obě dějové a významové roviny, které by samy o sobě byly jen jedněmi z mnoha variací téhož, na homogenní a komplexní velice osobitou uměleckou vizi... Ona osobitost je jistě na místě - ve Faunově labyrintu najdeme typické propriety del Torových filmů - fascinaci obrazem, fascinaci uniformou, fascinaci dobou druhé světové války a jakousi černou magií a mystikou fašistických elit (vzpomeňme na Hellboye), fascinaci světy pohanských mýtů... Tak právě Faun, Pan, Satyr či Silén, do jehož labyrintu nás mexický režijní mág zavádí (jehož podoba se mimochodem stala předobrazem středoevropského a zvláště německého zpodobení ďábla), toto přírodní božstvo spjaté s lokalitou lesa (,,bylo to v dobách, kdy les byl ještě mladý...") bylo původně v naračním světě mediteriánů chápáno jako bytost pozitivní, křesťanství ho však vytlačilo do sféry démonické, negativní. Už tahle konotace naznačuje, že Guillermo del Toro nechápal svůj fantaskní příměr jako pouhou variaci na surreálný svět Carrollovské Alenky za zrcadlem. Del Torova narace má hluboké kořeny v lidském podvědomí, čerpá a těží z archetypů a předkřesťanských fabulí... Propojení dvou světů, které toho mají na druhý pohled až překvapivě mnoho společného - z tíživé reality jednoho z nich je třeba utíkat do druhého (staroitalský bůh zemské úrody Faun(us) ne náhodou chránil lidi před vlky...), ten druhý zase nabízí symbolické obrazce světa prvního (tvor požírající děti, kořen mandragory coby zárodek lidské bytosti...), společnou styčnou plochou je i lokace lesa či metafyzické finále celého snímku... Zcela samostatnou kapitolou je del Torovo formální zpracování - vizualizace obou světů Faunova labyrintu je natolik originální a svojská, že se jen těžko hledají příměry. Mimo své dřívější tvorby se snad dá jeho imaginace připodobnit k fantaskním hraným i animovaným vizím Tima Burtona, Darrena Aronofsky či, zvláště té nepovedené Grimmovské, Terry Gilliama... Ti všichni točí pohádky pro dospělé, Faunův labyrint chce ale umožnit divákovi okusit ten dávný předracionální pocit z života v mýtickém světě, který se v dnešní pohádce už jen matně a nejasně odráží... Podobné filmy: Hellboy 2: Zlatá armáda, Hellboy, Princ bez království / Devil, Hvězdný prach, Beowulf, Kletba bratří Grimmů ()

Hakha 

všechny recenze uživatele

Nádhera, od filmu jsem mnoho nečekal a musím říct, že zatraceně výborný a smutný film. Velice se mě líbí režisérův styl brutality, jež nemá žádné výhrady a to velice oceňuji. Výběr herců, masky a výprava jsou naprosto famózní a nemám co bych filmu mohl vyčíst. Ještě jsem v kině nezažil, aby všichni seděli více jak 10 minut na svých místech i když už film skončil. Jak jsem psal nádhera a jestli budu mít podobný pocit i při druhém zhlédnutí, tak se u mě Faunův Labyrint řadí okamžitě do TOP30. ()

Reklama

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 125 nejlepších neanglicky mluvených filmů - 125 Greatest Foreign Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Zajímavé a křehké spojení strašidelného světa fauna a víl se strašným světem frankistického Španělska roku 1944, vše očima malé princezničky Ofélie, která přestává být v dospělém světě šťastná. Originální kamera - létající kudlanky měnící se ve víly, slizká obří ropucha a oživlý svět starých kamenů v kontrastu s krutým otčímem a jeho fašistickými vojáky. Moc příjemné filmové překvapení. Trailery: http://www.csfd.cz/film/221638-faunuv-labyrint-laberinto-del-fauno-el/videa/ ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Velké zklamání, ačkoli jsem nic nečekala - vlastně ano - čekala jsem, v rámci možností, kvalitní film (proč bych na to jinak šla do kina, žeano). Bohužel to, co mi režisér naservíroval, byl pouze slabý odvar něčeho, co mohlo být opravdu výživné - kdyby, kdyby. Masky jsou skvělé (rukoočko!) a představitelka hlavní dětské role také (ačkoli samotná její postava mě neskutečně štvala svou blbostí v některých scénách) - avšak film jako celek prostě nefunguje. Už to samotné spojení "války" s pohádkovým příběhem - ano, mohlo to vyjít, ale to by nesměly scény z "reality" být tak neskutečně nezáživné a hloupé - navíc pár těch naturalistických výlevů, třebaže povedených, bylo spíš poněkud zbytečných a samoúčelných. Zato "pohádková" část vypadala opravdu nadějně - bohužel hned jak se to začalo trochu rozjíždět, režisér opět přehodil výhybku směr realita a naděje byla tatam. Je sice pravda, že snímek má docela milé "poselství", avšak to až příliš degraduje ta povrchní a pohromadě nedržící forma. ()

Lateef 

všechny recenze uživatele

Krásný kontrast dvou světů - reálného, jemuž velí ctižádostivý a egoistický kapitán a snový, plný fantazijních stvoření, profesorským faunem počínaje a strašidelným Pale-Manem konče. Tímto se dostávám k efektům, resp. maskám, které jsou originální, nápadité, do posledního čtverečního centimetru precizní a působící úplně realisticky. Smutný film, který je naplněn výbornými hereckými výkony, lahodnou hudbou a je jenom velká škoda, že onen labyrint nedostal ještě o maličko větší prostor. 19 miliónů dolarů(rozpočet)/82 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()

Galerie (65)

Zajímavosti (57)

  • Doug Jones (Faun) dostal e-mail od režiséra Del Tora, v ktorom bolo písané: „Ty musiš byť v tomto filme. Nikto iný nemôže hrať túto rolu, len ty." (Greenpeacak)
  • Dle tvrzení samotného režiséra herec Manolo Solo (Garcés) málem přišel o život, když se na něj při natáčení svalil kůň. (Ajka1)
  • Protože na film chodilo mnoho dětí, varovaly mexické úřady před scénami explicitního násilí. (Kulmon)

Související novinky

Del Toro natočí vysněného Pinocchia

Del Toro natočí vysněného Pinocchia

22.10.2018

Oscarový režisér Guillermo del Toro (Tvář vody, Purpurový vrch) si zdá se konečně splní svůj dlouholetý sen a natočí stop-motion animovanou verzi Pinocchia. Domov mu přitom neposkytne nikdo jiný než… (více)

Febiofest má letos Deneuve i stan na Václaváku

Febiofest má letos Deneuve i stan na Václaváku

11.03.2018

Pětadvacátý ročník Mezinárodního filmového festivalu Praha - Febiofest letos nabízí velmi kvalitní dramaturgii a zajímavé hosty. Tím jistě nevyhledávanějším bude francouzská herečka Catherine Deneuve… (více)

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

13.03.2012

Ještě nemáte dost zmodernizovaných verzí klasických pohádek? Pak vězte, že Raimiho Ozem, třemi Sněhurkami či dvěma Kráskami a zvířaty mánie nekončí. Walt Disney Pictures plánují nejen novou Popelku … (více)

Reklama

Reklama