Reklama

Reklama

Hannibal - Zrození

  • Velká Británie Hannibal Rising (více)
Trailer 1

VOD (1)

Druhá světová válka – pokusy o nezávislost východní Evropy podlehly prudkým útokům sovětské nadvlády. V Litvě jednoho kluka připravila válka o oba rodiče a sestru. Děsy, které vytrpěl, potlačuje. Uvězněn v sovětském sirotčinci se vzpírá proti nelítostnému zacházení a bouří se proti krutým pravidlům onoho místa… ON však není obyčejným klukem. ON je mladý HANNIBAL LECTER. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (480)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Červený drak se v roce 2002 stal posledním filmem, kde Anthony Hopkins ztvárnil Hannibala Lectera. Přesto to ale neznamenalo, že by už nikdy žádný další film s Hannibalem Lecterem nevznikl. V roce 2006 totiž Thomas Harris napsal román Hannibal Rising, který pojednává o původu Lectera, předchází všem třem předchozím románům (Červený drak, Mlčení jehňátek, Hannibal) a už v době svého vydání se dostal smíšených reakcí, které Hannibal Rising odsoudili za nejhorší Harrisovo dílo pojednávající o Lecterovi. Pro hladové producenty ale najednou šlo o další možnost, jak z Hannibala Lectera ještě něco vytřískat. A tak filmová adaptace skutečně vznikla, přičemž scénáře se chopil sám Harris, což má za následek to, že je tato adaptace velmi věrná. Je to ale vlastně dobře? Režie se chopil Peter Webber, který předtím stal za snímkem Dívka s perlou pojednávající o původu slavného obrazu Jana Vermeera a bylo dávno jasné, že nás čeká něco jiného. Hannibal-Zrození totiž pojednává o Hannibalu Lecterovi, který se teprve formuje do polohy toho známého sériového vraha, kterého ztvárnil právě Hopkins. Hannibal je teprve mladíkem, který si ještě musí vytvořit apetit na lidské maso, vystudovat medicínu a definitivně se vydat na cestu, která ho později na nějakou dobu dovede do Baltimorské státní věznice. Hannibalův origin dává filmovému divákovi možnost se na tuhle postavu podívat tak trochu jinýma očima. Původ Lectera už byl nastíněn v knižním Hannibalovi, adaptace Ridleyho Scotta ale tuhle linku vynechala (a přitom se vyhnula kontroverznímu zakončení knižního příběhu Hannibala Lectera) a z pohledu filmového diváka tak dostává vůbec poprvé možnost nahlédnout na duši Hannibala Lectera, který se má teprve stát tím Hannibalem Lecterem. Hannibalem Lecterem, kterého zformovala tragédie v dětství a který se definitivně vydává na stezku zla. Stezku zla, která dost možná zabije jednoho Hannibala Lectera a zrodí nového. Potenciál tento origin vskutku má. Ale nedá se úplně říct, že by se dočkal vhodného zacházení. Hannibal Lecter se svým originem vydává víceméně do béčkových vod a ztrácí na výjimečnosti, které měli jeho předchozí filmová zpracování. Webber si možná celkem dokáže ohlídat vizuál a díky tomu se na to i celkem hezky dívá (úvodní válečná pasáž v Litvě působí celkem věrohodně), jinak jde ale o tak trochu nešikovný mišmaš, který by chtěl být strašně chytrým thrillerem, ale skutečně se z Hannibala Lectera v rámci tohohle filmu stává spíše slasherové monstrum, které ale nezabíjí bandu nadržených puberťáků, ale bandu bývalých nácků. Hannibal je možná vizuálně pěkný, má rozhodně dobré herce a rozhodně nejde o tragédii. Jenomže zaškobrtnutí v hierarchii kvalit Harrisových filmových adaptací to bezpochyby je. A i když je kamera Bena Davise fajn, slabost scénáře by nezakrylo ani to, kdyby za kamerou stal Robert Richardson. Problém tkví právě už v knižní předloze, která rozhodně patří mezi nejslabší Harrisovo dílo. Jenomže on samotný knihu psát nechtěl. Dle vlastních slov ho k sepsání v podstatě donutil producent Dino De Laurentis, který chtěl snímek natočit za každou cenu a bylo mu jedno, kdo napíše příběh. Harris ale nechtěl Hannibala někomu jen tak přenechat a tak nakonec knihu sepsal i přesto, že se do psaní vlastně nutil. Právě i kvůli tomu je samotná knižní předloha slabým odvarem Harrisových děl, což se následně přeneslo do scénáře filmové adaptace. A skutečně bolí pohled na to jak to celé kleslo. Otřesné dialogy většinu času skutečně trhají uši a člověku se nechce věřit, že s něčím takovým přišel právě Harris. A pak je to právě ona zápletka, která v podstatě spočívá v tom, že Hannibal postupně loví uprchlé nacisty. Není tu žádný zajímavý protivník, přesah zápletky a ani zajímavé charaktery kromě samotného Hannibala. Chvílemi to dokonce působí jako jakási lehce přihlouplá fanfikce, kterou jistý fanoušek napsal na zadání ´´ vymyslete origin Hannibala Lectera´´. Hannibalův origin má sice základy právě v knize Hannibal, Harris ho zde ale roztáhl a po slušném rozjezdu přijde ona ledová sprcha. Hannibal- Zrození bohužel skutečně v mnoha momentech působí jako pokus o vymlácení dalších peněz z úspěšné franšízy (což je dle Harrisových slov v podstatě pravda). Odhalování minulosti Hannibala Lectera navíc tak trochu boří ono tajemno kolem samotné postavy Lectera. Ono odhalování toho, proč je vlastně Lecter takový, jaký je funguje na čím dál tím tradičnějším pokusu o obhájení zla různých populárních záporáků. A osobně s tímto obhajováním vlastně nemám problém, pokud ovšem je ono obhajováno ideálním způsobem. Což právě v případě Hannibal- Zrození není v mých očích tak úplně jasné. Především i proto, že je onen vývoj z malého litevského chlapce do tohohle mladého šarmantního vrahouna možná až příliš rychlý a závěrečný zvrat, který se dá velmi snadno předpovědět navíc kazí onen dějový arch těžící z touhy po pomstě. A pak jsou tu ty postavy, které se kolem mladého Hannibala točí a i když se Gong Li, Dominic West, Rhys Ifans nebo Kevin McKidd snaží, z tak trochu hloupoučkého scénáře prakticky nevytáhnou skutečně nic. Zrození má ale alespoň Gasparda Ulliela. Tenhle francouzský herec je v téhle roli výtečný. Věříte mu toho mladého psychopata, který lační po krvi (a potencionálně játry s chianti) a jeho výkon skutečně tahá kvality tohoto filmu nahoru. Po Hopkinsovi je přitom vyloženě nevděčné se této role zhostit, Ulliel to ale zvládá a to až tak, že mě možná mrzí, že nikdy nedostal druhou šanci. Ulliel má totiž ve finále jen jeden zásadní problém- vůbec mu nevěříte, že se z jeho Hannibala za pár let stane ten Hopkinsův. Snaží se o to, dle svých slov studoval Hopkinsovo ztvárnění v předchozích třech filmech a opravdu se mu daří ztvárnit člověka, kterému z očí vycítíte touhu zabíjet. Ale pořád něco schází k tomu, abyste si řekli, že jde o toho samého Hannibala, který se o několik let později setká s Willem Grahamem a Clarice Starlingovou. Samotný film se poté tváří tak, že z pece zrovna vypadl právě takový Lecter, kterého známe z předchozích filmů. A tomu jsem Ullielovi úplně nevěřil. Díky krásným evropským lokacím (kromě Francie a Itálie také Česká republika) se na to opravdu krásně kouká a herci se snaží. Ona linka s lady Murasaki v podání Gong Li je zrovna jedna z těch, které se skutečně daří funkčně Hannibala polidštit, Rhys Ifans je jako bastard se štěstím Grutas věrohodně opovrženíhodný charakter a i když je inspector Popil v podání Dominica Westa skutečně tak trochu navíc a funguje jenom jako policejní figura (která má nejspíš nahradit Willa Grahama a Clarice Starlingovou) a v součtu je skutečně spíše zbytečný, i on se očividně snaží. Nejzajímavější mi ale přišel Kevin McKidd, který má jako Kolnas ze všech těch uprchlých válečných zločinců zřejmě nejzajímavější linku, kdy se usadil a má rodinu, přičemž je zřejmé, že chce Hannibal zřejmě vyrovnat úcty. Právě dohrání linky mezi Hannibalem a Kolnasem mi přišlo skutečně fajn. Jen to poté zkazil dodatek v podobě už tak trochu zbytečné brutality, která je ostatně vidět po celou délku filmu. Kouzlo filmů s Hannibalem Lecterem přitom nikdy nebylo v brutálních momentech, ale ve výtečných charakterech, které byli následně využity v zajímavých zápletkách s přesahem. I o ten se Zrození pokouší, ve finále ale na to sebevětší snahou nemá. Harris tak ´´ s pistolí u hlavy´´ svojí slavnou postavu vyloženě nezničil a jako takový slušný dodatek vlastně obstojí naprosto v pohodě. Hannibal-Zrození nedělá vyloženou ostudu, Ulliel a ostatní herci se snaží, co to jde a Marek Vašut dostává příležitost zazářit. Jenomže jde prostě o pokles, který navíc většinu času neví, čím chce vlastně být. Filmem o pomstě, rozcestím mezi dobrem a zlem nebo studií psychopatického zabijáka. Očividně by chtěl být aspoň částečně o všech těchto věcech, nedokáže ale mezi nimi vlastně najít jasný balanc. Film vám postupně předhazuje různé důvody, proč Hannibala nejdříve litovat a následně se ho bát a sám v tom dost možná nemá úplně jasno. Přitom zrovna Harris by za psacím stolem měl ideálně vědět, jak vlastně k charakteru Hannibala přistupovat a tom je na tom nejvíce smutné. Na filmovém poli dal od té doby Hannibal sice pokoj, v letech 2013-2015 ale běžel seriál Hannibal, kde si titulní roli zahrál Mads Mikkelsen. A i když se tenhle seriál vydal v kontrastu s Harrisovými romány výrazně vlastní cestou, dopadlo to pořád líp než Harrisem sepsaný Hannibal- Zrození...... () (méně) (více)

Rover 

všechny recenze uživatele

Ale tak není to zas až taková tragédie, jak by se nám mohlo po zběžném pohledu na hodnocení zdát. Webber má především cit pro výtvarno, a to promítl i do tohoto snímku, i když je nutno to pěkné hledat pod notnou vrstvou klišé. Především ten příběh je neuvěřitelně stupidní a trapný, vše je plytké a nedotažené, ale to už tu bylo řečeno mnohokrát. Já se soustředil především na Gasparda, kvůli kterému jsem si film sehnal, a z tohoto pohledu jsem navýsost spokojen. Nadšen jsem byl i z Li Gong. Potěšila samozřejmě i Kost jako zámek Lecterů nebo Tugendhat, kde mají štěstí, že jim vila při natáčení nespadla na hlavu. HUDBA: Ilan Eshkeri, Shigeru Umebayashi - Eshkeri?Mě na něm vadí, jak je strašně ovlivnitelný, nemá vlastní styl a je nerozpoznatelný.. hudba stála za nic. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Máme tu další začátek. Tentokrát začíná Hannibal, který po Batmanovi a Supermanovi má dost obtížnou situaci. Jeho předešlé díly měli kvalitou sestupnou tendenci (i když Červenému drakovi nejvíce ublížila ta nutnost obsahovat postavu Hannibala...) a tak přichází jako záchranná brzda, která však nefunguje. Nápad, vrátit se na počátek a ukázat všechny odpovědi k otázkám "Proč?" , není nejoriginálnější, ale do příběhu Hannibala Lectera se hodí možná nejvíc. V Mlčení jehňátek nás fascinoval Anthony Hopkins a neskutečná atmosféra, v druhém díle už zbyl jen Anthony Hopkins a ve třetím díle tu zase většinu filmu dostal na svá bedra chudák Edward Norton, kterému scénář zrovna nepomohl. Teď přišla chvíle, kdy nováček Gaspar Ulliel má dokázat, že patří mezi smetánku a po Příliš dlouhých zásnubách dostává asi největší šancí ukázat svůj talent a prorazit. Bohužel on moc lidí nepotěší. Je chladný to ano, ale nemá charizma hodné Hannibala Lectera, kterého nám představil Anthony Hopkins a osobně si myslím, že bude ještě trvat hodně let než se najde někdo kdo by mohl hrát ne Hannibala Lectera za mlada, ale Anthony Hopkinse za mlada. Li Gong jako exotická krasavice trochu postrádá důvod být ve filmu. Možná si někdo ve studiu řekl, že musí film vydělat nějaké peníze i v asijských zemích... Malé rolička Marka Vašuta opět pouze potěší. Nevím čemu se více divit. Castingu, scénáři nebo prvotnímu úmyslu začít znovu? Hannibal Rising není tak úplně špatný film, ale nemá to co potřebuje každý film s Hannibalem, atmosféru, hrdinu, kterého se bude bát divák stejně tolik jako ho bude obdivovat a někoho kdo mu bude zdárným soupeřem. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nic jsem od toho nečekal a taky to tak dopadlo. Nebýt vcelku podařeného vstupu a na oko válečného zavětření v Hannibalově životě nestálo by to prakticky za nic, jelikož po zbytek filmu už jenom kecá a chvílemi kuchá lidi. Zde už jenom fakt, že se autoři snaží zapůsobit co nejvíce krví na plátně, podobně jako v Hostelu nebo Saw, mi způsobil to, že tenhle film se chce spíš vnutit a dokázat si nemožné než objektivně alespoň překvapit. Gaspard Ulliel sice hraje vcelku dobře, ale na původní postavu rozhodně nemá. Fakt ale je, že stejnak na tenhle film časem každý zapomene, proč by také ne. Jediné co je na něm totiž hezkého tak asi ta Česká scenérie hradu Kost, Prahy a tak, ale to je nejspíš vše. Jo a ta asiatka Li Gong :) --- Hrubost se podobá epidemii ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Pro mě byl Hannibal vždycky hlavně o Hopkinsovi, takže když tu teď místo něj máme nějakýho mladýho francouze, tak mě to vážně nebere. Ten má sice docela dobrej úchyláckej kukuč, ale to je tak všechno co nám může nabídnout. A film na tom není o nic líp. Příběh je nezáživný a moc se mi k Hannibalovi nehodí.Celej film je nudnej a nenapínavej a to i když Hannibal náhodou někoho zabijí. Prostě zbytečné pokračování, které si tato postava vůbec nezasloužila ()

Galerie (32)

Zajímavosti (20)

  • Marek Vašut hraje kapitána malé lodi Gabriela Paris, můžete ho vidět v pár krátkých scénách, a to například v časech: 1:50:45, 1:51:15, 1:52... ve verzi Bluray. (v.indruchova)
  • Podle Entertainment Weekly byl Thomas Harris v podstatě donucený napsat příběh o počátcích slavného kanibala. Producent Dino De Laurentis chtěl snímek natočit a bylo mu jedno, kdo napíše příběh. Jelikož Harris zatím vždy držel nad Lecterem ochrannou ruku, napsal i tento prolog. (imro)
  • Pohled do minulosti Hannibala Lectera stál studio MGM (Weinstein) 50 milionů. Během prvního víkendu promítání (9. – 11. 2. 2007) vydělal v amerických kinech 13 mil. dolarů na druhé příčce žebříčku a celkový obrat se zastavil na sumě 27,6 milionu. Zůstal tak daleko za očekáváním. (imro)

Související novinky

Zemřel herec Gaspard Ulliel

Zemřel herec Gaspard Ulliel

19.01.2022

Přichází smutné zprávy z Francie. Ve věku 37 let zemřel po tragické nehodě na lyžích francouzský herec a držitel dvou cen César, Gaspard Ulliel. O jeho skonu informovala agentura AFP. Talentovaný… (více)

Zemřel herec Paul Ritter

Zemřel herec Paul Ritter

06.04.2021

Ve věku 55 let včera v noci opustil filmový svět britský filmový, televizní a divadelní herec Paul Ritter, jehož si většina diváků čerstvě vybaví z veleúspěšné minisérie stanice HBO Černobyl, kde… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama