Režie:
F. A. BrabecKamera:
F. A. BrabecHrají:
Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska (více)Obsahy(1)
Rozsáhlá poema "Máj" básníka Karla Hynka Máchy patří k stěžejním dílům české literatury a je považována za vrchol českého romantismu. Autor vypráví tragický příběh lásky dvou mužů k jedné ženě zasazený do přírodního rámce kvetoucího jara. Syn pro lásku zabije svého soka, aniž tuší, že jím nebyl nikdo jiný než jeho otec. Romantické dílo převedl do filmové mluvy F. A. Brabec, autor úspěšné filmové adaptace jiného českého klasika – K. J. Erbena a jeho Kytice. Ve svém filmovém ztvárnění Máje posílil režisér a spoluautor scénáře dějovou linii vytvořením nové postavy kata – aktéra i vypravěče děje. Zásadním vkladem filmu je však jeho obrazová složka, jak u kameramana a režiséra F. A. Brabce bývá dobrým zvykem. Krajina a romantická zákoutí Českého ráje tu souznějí s poryvy duše všech hlavních postav. Důležitou složkou filmu se stalo i zhudebnění známých veršů skupinou Support Lesbiens. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (793)
Prázdná manýra obrazu, povrchní kecy o metafyzice, PR kampaň na okolí Macháče, krásná Třískova recitace veršů. Herecké obsazení s výjimkou Jana Třísky je částí přehmat, částí smutná situace, kdy není s kým, není o čem a každý je v sobě sám. Vůbec mě nepřekvapuje, že Brabec přes všechny vlající cáry a kříže podél cest zase nedošel dál než k banální milostné slátanině. Jedna hvězda ze recitaci a neustále se obnažující ženskou hrdinku. ()
Byl pozdní večer... Prvních 5 minut - propadám lehké nervozitě při pohledu na kýčovitou výpravu. 10. minuta - moje představa zbojníka se od té Brabcovy asi značně liší, třeba se to však vše ještě zlepší. 15. minuta - hm aspoň že je ta Lehnerová tak líbivě stavěná. 20. minuta - sice je pěkně stavěná, ale vždyť ona sakra neumí vůbec hrát. 25. minuta - no, aspoň nemluví. 30. minuta - i ty Třísko? 35. minuta - přestávám naivně věřit v jakoukoli změnu k lepšímu. 40. minuta - nesnáším Stropnického. 45. minuta až konec - záchvaty vzteku a tendence rozstříhat DVD zahradnickými nůžkami. ()
Brabec asi předlohu ani nečetl, protože si jinak nedokážu vysvětlit jak je možné, že se s myšlenkami Máje tak moc míjí... Tahle onanie je fakt hrůza - aneb jak zploštit výborné dílo české poezie a udělat z něho totální sračku. Máj je přece temná báseň, ne takovéhle omalovánky. Nepřenesl do filmu ani ducha předlohy, ani se vůči němu nevymezil, pouze nepochopitelně vyfabuloval romantickou linii a osladil o nesnesitelně prvoplánovité scény... ()
No toto byla hrůza. Vilémova banda je parta podivných povalečů, ženskou postavu k nim Brabec přidal proto, že prsa Jarmily mu byly málo, tak se tam navíc prsí ještě nějaká neznámá zrzavá děva. Tohle poetický "porno z venkova" jen tu a tam přeruší Třískův přednes, kterej se tam nehodí jednak protože Tříska se zbytečně snaží o nějaký to umění a pak taky, jako jedinej je tam slušně hrající. Brabec měl pochopit, že jen desetiminutovým záběrem na roztrženou peřinu Máj prostě nevystihne. Zlatým hřebem filmu je psychotická scénka Vilémových halušek, které nahradili lidi ve srandovních maskách (halucinace Čupery ve Fimfáru byly tisíckrát horší a strašidelnější, ač loutkové) a celkově to zabíjí úděsný hudební doprovod Supportů. Brabec snad nemohl být víc mimo, když je vybral, aby vytvořili k Máji soundtrack. ()
Karel Hynek Mácha zaujímá čestné místo mezi mými nejoblíbenějšími autory, proto pro mne byl Brabcův "Máj" povinností. Po zhlédnutí snímku mám sice VELMI rozpačité pocity, ale ani tak ho nemohu v žádném případě jen tak lehce pohřbít. Za největší selhání filmu považuji především nepovedené prolínání lyrických a epických prvků, ze kterých nemůže mít divák neznalý předlohy snad vůbec nic. Dalším (a zároveň nepochopitelným) problémem je totální odklon od dějové linie knihy. Zatímco skutečný Máj začíná smrtí Jarmily, většinu obsahu vyplňují Vilémovy filosofické úvahy skýtající jedinou útěchu během dlouhého pobytu v žaláři a končí příchodem vypravěče, který nám osvětluje dosud neobjasněné okolnosti této nešťastné lásky, film si - bůh ví proč - skáče od jedné události ke druhé a defakto ničí jakékoli náznaky celistvého příběhu. Za zaslouženými dvěma hvězdami tak nakonec stojí především - ve všech směrech vynikajcí - hudební doprovod, solidní výběr herců (s výjimkou Sandry Lehnertové), několik skutečně povedených scén (Vilémův příjezd do kostela, vidina mrtvých, kat zvěstující Jarmile zprávu o Vilémově trestu, naturalistické lámání v kole) a vůbec samotný pokus o zfilmování nezfilmovatelného skvostu.:-) ()
Galerie (40)
Photo © BELTFILM - Jan Vojtek
Zajímavosti (11)
- V jednom záběru, ve kterém je vidět Jarmile do očí, jsou vidět její kontaktní čočky. (Guzo)
- Ve scéně, kdy Vilém (Matěj Stropnický) na kopci čeká na Jarmilu (Sandra Lehnertová), má na nohou tenisky. (Maty.tekk)
- Natáčelo se na několika místech - Trosky, zřícenina hradu Zvířetice, Chvalkovice, na vrhcu Číčov u Hořence. Rybník najdeme v Českém ráji, jmenuje se Věžák. Točil se zde i film Jak dostat tatínka do polepšovny. Křížovou cestu najdeme v Jiřetíně pod Jedlovou v severních Čechách. (M.B)
Reklama