Reklama

Reklama

Pot a slzy Pražského jara ( Opus 2 )

(TV film)
všechny plakáty
Dokumentární / Hudební
Česko, 2006, 58 min

VOD (1)

Obsahy(1)

Film Pot a slzy Pražského jara je druhé pokračování trilogie Každý rok je v Praze jaro, která bourá stereotypy prezentování světa takzvané klasické hudby v médiích. Náš projekt se snaží tuto část kultury vymanit z pomyslného ghetta jisté strnulosti, nudnosti, přehnané oficiálnosti, které vytvářejí bariéru mezi tímto oborem a širší veřejností. Vznešené a výjimečné se mísí s obyčejným a civilním. Vnímáme hudebníky jako lidské bytosti posedlé touhou po dokonalosti výkonů, ale současně jako normální lidi s jejich starostmi, stresy a obavami. Svět vážné hudby je vážný a směšný zároveň, tak jako vše, co je spojeno s člověkem. Projekt se natáčí několik let během příprav a průběhu festivalu Pražské jaro. Každý z filmů funguje samostatně, ale současně budou vytvářet smysluplný ucelený triptych.
Nefilmujeme jen na festivalu, ale již dlouho před ním, během příprav. Projekt se záměrně vyhýbá festivalovým oficialitám, tiskovým konferencím, ale i doprovodným „společenským akcím“. Štáb jakoby světloplaše zůstává převážně v zákulisí. Je ovšem trpělivý, nenápadný a oddaný příběhům, které se před ním odehrávají. Tak kombinací snímání situací observační metodou a neformálních rozhovorů dosahuje velmi barvitého, napínavého, autentického a hlubokého zobrazení tématu.
Nesoustřeďujeme se jen na hvězdy, ukazujeme i hudebníky na úplném začátku kariéry, nezajímá nás jen úsilí o co nejlepší hudební provedení skladby, ale také prozaičtější stránky festivalu. Festival je jakousi slavností, koncentrací kvality a také příležitostí nabízet neobvyklé, až hraniční.
Opus č. 2
Film se skládá ze čtyř linií – „příběhů“: Dramaturgická koncepce druhého opusu je založena na napětí mezi příběhem mladých začínajících hudebníků a příběhy, v nichž jsou hlavními postavami světově uznávaní mistři. Třetím vrcholem trojúhelníku je ohledávání oblasti vážné hudby někde na hranici srozumitelnosti a vnímatelnosti i pro „školeného“ posluchače.
Dirigent - poslední koncert? Sir Charlers Mackerras připravuje s Českou filharmonií Janáčkova Tarase Bulbu. Sledujeme ho od první zkoušky až po koncert. Dirigent zápasí s časem, s jinou představou orchestru o skladbě. Řeší nejrůznější problémy: od celkového výrazu až po malé zvukové detaily, vše s noblesou anglického lorda. Protože jde o koncert k poctě Václava Talicha, staneme se svědky natáčení rozhovoru o Mackerrasově učiteli. Dirigenta nezaskočí poněkud cirkusová atmosféra televizního štábu a velmi intimně vzpomíná.
Na hranici hudby - čtvrttónový klavír. K festivalům patří exkluzivní a někdy trochu podivné experimenty. Sledujeme převoz klavíru a sestavení dvou křídel do jednoho nástroje, dozvíme se, jaká je to rarita a jaké jsou s ním problémy. Vojtěch Spurný zkouší a povídá o podivnosti vynálezu Aloise Háby – čtvrttónové hudby – i o úskalí hraní na tento speciální klavír, jediný na světě. Ačkoliv tvrdí, že tato hudba je téměř neposlouchatelná, publikum přijde a koncert vydrží.
Soutěž - na začátku cesty. Vybrali jsme mezinárodní soutěž ve hře na trombón a sledovali jsme asi deset vybraných mladých hudebníků. Dramatické je především první kolo – po půl roce cvičení rozhoduje dvacet minut. Do třetího kola postoupili z téměř padesáti čtyř. Natáčeli jsme je především v šatně a předsálí před a po jejich vystoupeních, ale také při zkouškách, při čekání na výsledky. Představujeme je jako normální mladé lidi, ale současně jako výrazné individuality: každý má jinou metodu přípravy, jinak reaguje na stres soutěžení. Sledujeme jejich vzájemné vztahy. Jsme s nimi ve chvílích koncentrace, nervozity, proher, úspěchu.
Sólista - na vrcholu. Garrick Ohlsson je hvězda první velikosti. Natáčeli jsme s ním před zkouškou, na zkoušce na koncertě i po něm. Povídání o vztahu interpreta k autorovi, o nekonečné cestě k dokonalosti. K nejsilnějším momentům materiálu patří dlouhý detailní záběr na Ohlssonovu tvář při koncertě. S ní překvapivě kontrastuje klukovská rozvernost při ohlašování přídavků. (oficiální text distributora)

(více)

Filmotéka

Uživatel Formát Jazyky Přidáno Pozn.
apokar Jiné
25.05.2018

Související novinky

Kouteckého práce nepřijde nazmar

Kouteckého práce nepřijde nazmar

10.07.2006

Jsou to přibližně dva měsíce, co zemřel dokumentarista Pavel Koutecký při natáčení svého nového dokumentu o muži, který leze po výškových budovách. Nejen že za tu dobu konečně policisté zjistili, jak… (více)

Reklama

Reklama