Reklama

Reklama

Star Trek

  • USA Star Trek (více)
Trailer 1
USA / Německo, 2009, 127 min

Režie:

J.J. Abrams

Kamera:

Dan Mindel

Hrají:

Chris Pine, Zachary Quinto, Leonard Nimoy, Eric Bana, Bruce Greenwood, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin, Ben Cross, Winona Ryder (více)
(další profese)

Obsahy(1)

James Kirk se narodil v den, kdy byla napadena hvězdná loď jeho otce. Od té doby vyrůstal jako poloviční sirotek, nebyl zrovna vzorné dítě, ale přesto se dostal ke hvězdné flotile. Jako kadet se ocitá na palubě U.S.S. Enterprise pod velením kapitána Pikea. Potkává zde prvního důstojníka Spocka, který je mu na první pohled nesympatický, a jejich antipatie jsou vzájemné. Enterprise přijímá tísňové volání z planety Vulcan a vyjždí na pomoc, ačkoliv posádku tvoří kadeti. Jsou totiž nejblíže. Kirk si ale uvědomí, že okolnosti jsou stejné, jako ten den, kdy zmizel jeho otec, letí do pasti. Opravdu, u Vulcanu na ně čeká ničivá loď pod velením romulana Nera. Nero chce, aby důstojník Spock trpěl, jenže Spock toho muže vidí poprvé v životě. Ukáže se, že Nero je z budoucnosti, kde byl svědkem zničení své planety, svého domova. Viní z toho Spocka, který slíbil, že planetu zachrání. Cestoval proto do minulosti a chce, aby mladý Spock trpěl stejně, jako trpěl on. Chce zničit jeho planetu, jeho domov, jeho rodinu. Bohužel se mu jeho dílo zkázy podaří a Vulcan přestane existovat. Další na řadě je Země. Mladá posádka se musí hrozbě postavit. Snad se při tom z Kirka a Spocka stanou dobří přátelé, tak, jako tomu bylo v jiné časové linii. (TV Prima)

(více)

Videa (16)

Trailer 1

Recenze (1 951)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. A já mám smíšené pocity: Na jednu stranu dobrá a napínavá zábava, má oblíbená sci - fi série, pěkné jiskření mezi mladými hrdiny. Na stranu druhou, logických děr a nesmyslů je tu plno, obzvláště bych si dával bacha na vrtáky do středu planet, na červenou hmotu bezpečnou ve velkém a nebezpečnou v miniaturním množství a na ty, kteří nechávají zachraňovat svět vesmírnou lodí pod vedením čerstvých kadetů a jejich individualistických akcí. A hudba, ta jakkoliv je pěkná, tak je z části melodicky vykradená z jiných skladeb (např. při závěrečných titulcích zní jasně téma z Fantomase). Star Trek se tak stává - jen - cukrátkem pro diváky. Trailer: http://www.csfd.cz/film/222972-star-trek/videa/ ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Úvodní dvě poznámky se týkají kamery, zbylých pět pak odůvodňuje mé nižší hodnocení. 1, Máte-li postavu, kterou cloumají emoce, otočenou zády ke kameře a chcete divákovi zpřístupnit její stav, můžete to učinit dvojím způsobem: buďto „explicitně" ukážete tvář této postavy v dalším záběru, nebo „implicitně" jako režisér postavě přikážete, aby otočila obličej kolem ramene a snímáte ji – bez předešlého střihu – z profilu. Star Trek v minimálně dvou scénách volí druhý, mazanější postup. A to proto, že čelní polodetaily obličejů jsou ve filmu až příliš časté, díky čemuž je třeba volit i jiné postupy. 2, Hýbe se v kinematografii spíše s herci, nebo s kamerou? V první polovině dvacátého století probíhaly promluvy herců bez střihu v jednom velkém záběru (hýbalo se s herci, kamera zůstávala v klidu), v druhé polovině dvacátého století byla hercova replika rozdělena na několik detailních záběrů (hýbalo se s kamerou, herci zůstávali v klidu), zatímco v první polovině dvacátéhoprvního století kamera bez střihu přejíždí (švenkuje) mezi herci, viz klopotné scény na palubě lodí. Hýbe se tedy jak s kamerou, ale i s herci – kupř. jakmile vkročí do osy kamera-postava nějaká další postava, kamera věnuje nové příchozímu pozornost a přerámovává scénu, aby ho udržela ve středu, ale i do nově ustanovené osy kamera-nově příchozí často vstoupí zas někdo další apod. ____ A, Kompozice filmu je následující: emoce, vtip, akce, romantika - emoce, vtip, akce romantika - emoce, vtip, akce, romantika... a tak po celé dvě hodiny. Opravdu, Star Trek absolutně nezná míru, klidně orámuje smrt rodiného příbuzného zleva flirtováním Kirka a zprava vtípkem Simona Pegga, přičemž všechny tři scény vpasuje to dvaceti sekund. Tahle zběsilá a schizofrenní „rapidmontáž“ čtyř různých „žánrů“ nejenže nedovoluje jakoukoliv gradaci a kontinuitu v příběhu, protože se zdá, jako kdyby nějaký „velký strůjce obrazů“ neustále přepínal ovladačem mezi čtyřmi kanály, ale ze všeho nejvíce usvědčuje Abramse z nekalých, mainstreamových úmyslů. Podobně jako George Lucas před čtyřiceti lety přitáhl undergroundový sci-fi žánr pro zasvěcené do každé rodiny, obdobně i Abrams zrealizoval nikoliv teenagerovský, jak mu bývá někdy vytýkáno, ale čistě rodinný spektákl „from 9 to 99“. B, Proč mají všechny ženy ve filmu minisukně? Protože Star Trek meets Beverly Hills. Odendáte-li postavy a dějový rámec Star Treku z vesmíru a zasadíte oboje do středoškolského kampusu, bude vše fungovat bez sebemenších komplikací i nadále. Vesmír, sci-fi, technologie, strunová teorie, vize – to je u Abramsova díla pouhý rámec a alibi pro povinně blockbusterové atrakce, ale jinak ani jedno s filmem (s jeho sémantikou) víceméně nesouvisí. C, Matka, která na začátku rodí, to není nic jiného než „vychcaně“ umístěná scéna určená ženám do ryze mužského sci-fi světa. A nejen to, u celého filmu je až extrémní, jak se Kurtzman, Orci a Abrams snaží umanutě oslovovat fakt úplně každého bez rozdílu vyznání, barvy pleti nebo orientace. D, Ohledně toho oslavovaného racia a vítězství rozumu... za prvé, s rozumem se ve filmu sice operuje, ale nevítězí, protože Spock se nakonec ukazuje ve srovnání s Kirkem jako „přemožený". A za druhé, rozum Spocka má ve filmu pouze vyvažovat až extrémně převtipělý a nevážný děj. Tzn. že tvůrci prvně vykonstruovali děj, a pak teprve podle toho volili, do jakých extrémů charakter Spocka dotáhnou, nikoliv obráceně. E, A nakonec to, co mi vadilo nejvíce: Hudba je ve srovnání s Bournem nebo TDK opravdu špatná-nijaká a akční scény a souboje (mimo úvodní jízdy autem) bez choreografie, rytmu a jakéhokoliv stupňováni, popřípadě spádu. () (méně) (více)

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Pane Abramsi, díky vám. Ze sálu jsem odcházel rozechvělý, jakoby se ve mně probudilo něco zapomenutého z dětství, nejspíš ty hodiny a hodiny strávené četbou knih a sledováním všech možných verzí seriálu. Na člověka, který nemá k sáze žádný vztah prokázal Abrams obdivuhodnou míru empatie a schopnosti oživit přesně ty části, které Star Trek potřebuje. Chemie postav, humor, napětí i všechny ty okázalé cesty časem – vesmírná poezie, ve které je kus dětské naivity, kus vědy a pořádná porce dobrodružství. To všechny zakuklené v bezchybném vizuálním pozlátku, které je dnes tak módní. Krásně se to zájemně snáší, skvěle to vypadá a pro budoucnost to slibuje, že Star Trek možná vstupuje do zlatého věku. Už tu asi nebude ta sladká výlučnost, ale k čertu s tím, lesklé pozlátko sáze sluší, akce střídá akci, postavy se krásně vylupují a příběh je přesně tak uhozený, jak být má. Já si tam prostě našel vše, co ze mně kdysi dělalo fanouška Jamese T. Kirka a jeho posádky. A myslím, že své si tam najde kdokoli, komu není proti mysli pořádná sci-fi limonáda. Star Trek je totiž cool a jakkoli nemám rád cool věcičky, tak tuhle, tuhle jsem si zamiloval. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

OBSAHUJE SPOILERY. Nejsem nijak proti novému přístupu k Startrekovskému univerzu, leč ne vše nové je zároveň dobré. Pokud postavy dýchající emocemi znamenají sestup někam k Beverly Hills či Škole zlomených srdcí, není důvod vřískat nadšením. Uhura: "They have destroyed your poor home, you must feel so much alone. Your fate has turned a bit thorny, nonetheless, it made me horny. My poor, yet strong mister Spock, I want to suck your big cock!" Takhle já si chlapíky od poloarmádní organizace, která vyžaduje disciplínu nepředstavuji, ale asi jsem hloupý. Co je to koneckonců za armádu/flotilu, že si první důstojníci s sebou vozí na riziková pracoviště těhotné manželky, nechávájí je rodit během pár minut (medicína zjevně pokročila) a při tom vznešeně, dojemně a vlastně telenovelovitě umírají (otec Kirka). Rovněž spojování známých tváří posádky Enterprise (s výjimkou Sulua a Čechova), působí vykonstruovaně a je zjevně motivováno nízkou snahou svézt se na dětinském očekávání: "A kdy už se objeví Spock? A kdy Uhura? Kostra? Scotty? Sulu? A kdy bude z Kirka kapitán? A kdy se se Spockem zkámoší?" Od počátku je jasné, že tohle se stát musí, Abrams i divák si mohou odškrtávat, super. I já jsem trochu podlehl těmto touhám, jenže jsem nedosáhl orgazmu. Přitom se spousta věcí zdařila - od samotné zápletky, přes šokující momenty (cože, zničili Vulkán?!), efektní bitvy lodí i lidí, po třebas práci designérů... Nebyl jsem tedy vlastně úplně zklamán. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Sme tu na teba štyria.“ – „Tak si priveď ešte pár ďalších debilov a bude to vyrovnané.“ Scéna, v ktorej rad za radom na mostíku Enterprise preberie velenie snáď každý okrem upratovačky (ale aj tá tam určite niekde je), asi najlepšie ukazuje, v čom je sila J.J. Abramsa. Nech robí akýkoľvek žáner, nachádza v postavách slabosti, ktoré si zamilujeme a v počítačových trikoch dojímavé ľudské sekundy. Už úvodný pôrod je vynikajúcim mixom najmodernejších efektov s „obyčajným" kvalitným hraním dobrých hercov. Ja osobne síce viem, kto je Čechov, čo je Hlboký vesmír 9, čo sa rozumie pod pojmom „prvý kontakt“ a viem si približne predstaviť, aké šialenosti sa začnú diať, ak chladnokrvnému pánovi Spockovi prasknú nervy. Ale to je asi tak všetko, za žiadneho extra fanúšika sa nepokladám. Napriek tomu sa mi prequel páčil. Vlastne som si ho zamiloval. Pripadalo mi to, ako keby niekto nakrútil akčný triler s 20-ročným Štúrom, Samo Chalupka by držal rotačný guľomet, vzadu by ich brokovnicou kryl Janko Kráľ a nad nimi nadsvetelným tryskáčom lietal Hodža. Nie je to dokonalé, možno je to trocha dlhé, Eric Bana je skutočne slabý záporák, jeho loď je zvnútra hnusná a scéna vysvetľovania časovej linky mi nedala zmysel ani na druhý raz. Ale akonáhle sa Star Trek rozletí plnou silou, už ho len tak niečo nedobehne. A on sa rozletí často. ()

Galerie (157)

Zajímavosti (91)

  • Greg Grunberg, Abramsův „talisman pro štěstí“, musel odmítnou účast ve filmu kvůli jiným závazkům. I tak se na filmu podílel poskytnutím svého hlasu Kirkovu (Chris Pine) nevlastnímu otci. (HellFire)
  • J.J. Abrams si vybral kostyméra Michaela Kaplana proto, že neviděl žádný z předešlých Star Trek filmů a přistupoval tak k vytváření kostýmů odlišně. (HellFire)

Související novinky

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

12.01.2024

Je tomu už téměř osm let, co do kin dorazil zatím poslední filmový Star Trek s podtitulem Do neznáma. A zatímco o přímém pokračování série v hlavních rolích s Chrisem Pinem, Zacharym Quintem a Zoe… (více)

Jak to vypadá se čtvrtým Star Trekem?

Jak to vypadá se čtvrtým Star Trekem?

02.03.2023

Je to už několik měsíců, co studio Paramount s nadšením oznámilo vedle dalšího rozšiřování univerza skrze televizní seriály taky čtvrtý filmový Star Trek. V tom se měli údajně vrátit všichni původní… (více)

Plány na čtvrtý Star Trek opět ztroskotaly

Plány na čtvrtý Star Trek opět ztroskotaly

28.09.2022

Těžko říct, co přesně studio Paramount provádí se čtvrtým Star Trekem, jedno je ale jisté, pokračování úspěšné série s Chrisem Pinem (To nic, drahá), Zacharym Quintem (Snowden) a Zoe Saldana (Avatar)… (více)

Záporácká týmovka od Marvelu našla režiséra

Záporácká týmovka od Marvelu našla režiséra

10.06.2022

Nejdůležitějším projektem Marvelu v příštích pár letech bude podle všeho reboot Fantastické čtyřky. Do třetice všeho dobrého to totiž chce mít Kevin Feige správně, a podle posledních drbů by se… (více)

Reklama

Reklama