Reklama

Reklama

Hrdelní zločiny: Když vraždí ženy

(TV film)

Obsahy(1)

Třídílný dokumentární cyklus Hrdelní zločiny představuje příběhy skutečných zločinců a vrahů, kteří byli za své činy v bývalém Československu popraveni. Autoři se věnují nejen pohnutkám, které pachatele ke zločinům vedly, ale také osudům jejich obětí a okolnostem vyšetřování. Filmy jsou plné rekonstrukcí, autentických materiálů, vzpomínek kriminalistů, lékařů, svědků, příbuzných obětí a dokonce i obětí, které útoky přežily. Je to vpravdě originální dokumentární počin, jehož sledování však vyžaduje pevné nervy: smrt se tu vyskytuje ve své extrémní podobě.

Druhý díl Když vraždí ženy představuje dva příběhy:
- Irena Čubírková, matka 7 dětí z Boleráze u Trnavy byla popravena v září roku 1966 za vraždu svého druha Ambrože Ščepky, jehož tělo rozřezala, spálila v peci na chleba a hlavu odložila ve vlaku na trati Trnava - Bratislava. Při vyšetřování vyšlo najevo, že 13 let před tím zavraždila i svého manžela Jána Čubírka. Režie: Zora Cejnková
- Olga Hepnarová - 10. července 1973 krátce před 14 hodinou na Strossmayerově náměstí v Praze úmyslně najela nákladním autem na nástupní ostrůvek tramvaje, usmrtila 8 lidí a dalších 11 těžce zranila. Byla popravena v roce 1975. Hromadnou vraždu učinila z nenávisti k lidstvu. Režie: Eva Kadlčáková (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (22)

Vilem_Dojiva 

všechny recenze uživatele

(Hodnocení segmentu o Olze Hepnarové) Je podivné, že i když se dokumentaristům povedlo dohledat neuvěřitelné množství původních svědků otřesných událostí roku 1973, nebyl tento úspěch podpořen kvalitnějším podkresem a rešerší. Opakující se archivní záběry (cca dvě až tři fotografie Hepnarové či jejích obětí), trapné, nízkorozpočtově působící "rekonstrukce" s herečkou, která v roli Hepnarové bez pointy bloumá ulicemi a vyloženě vymyšlené skutečnosti zhazují skvělé výpovědi pamětníků. ()

Hennes 

všechny recenze uživatele

Kvalitně zpracovaný dokument o ženách, které spáchaly zločiny za něž byly v socialistickém Československu popraveny. Olga Hepnarová, dívka která již ve svých 22 letech byla tak zklamaná životem, že se pomstila na nevinných lidech stojících na tramvajové zastávce, do nichž najela vypůjčeným nákladním automobilem. Její matka lékařka ji vychovávala ve stylu "studeného psího čumáku", pak Olga zjišťuje, že je lesbicky založená a k tomu celé dětsrví nikdy nezapadla do kolektivu. Další žena Irena Čubírková, dokázla svému příteli useknout hlavu a tělo spálit v peci. Jeho hlavu dala na záchod ve vlaku a to jen proto, aby lidé věděli, že je mrtev a že ji neopustil. Její první muž údajně zemřel po té co se na něj svalila kamna, která stěhoval. Vyšetřováním vyjde najevo, že i smrt prvního manžela byla vraždou. Musely tyto ženy vraždit ? Je trest smrti spravedlivý v těchto případech ? Odpovědi hledejme v tomto dokumentu. ()

Reklama

nascendi

všechny recenze uživatele

Rozsahom menší, ale námetom i spracovaním podobný cyklus, akým je o päť rokov neskôr nakrútený seriál Najväčšie kriminálne prípady Slovenska. Na takýchto dielach sa nedá veľa pokaziť, pretože autenticita prípadov je dostatočne atraktívna na to, aby zakryla aj prípadné chyby tvorcov. Dôležitá je aj edukatívna stránka týchto prípadov, vďaka ktorej môže mať divák vyhranený názor na problematiku trestu smrti v osobitne odôvodnených prípadoch. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Na obdobné úrovni jako předchozí díl co se celkové kvality týče. Pokud jde o dva konkrétní případy zpracované v tomto dílu, tak osobně mě Čubírková zase až tak nebere, ale Hepnarová to je jiný kafe. To je opět jedna z mých velmi oblíbených kauz které mám patřičně prostudované. Jsem zvědavý jak dopadne filmové zpracování, které už je snad konečně natočené a už zbývá si na něj jenom počkat.85% ()

Baroque 

všechny recenze uživatele

Oproti Najväčším kriminálnym prípadom Slovenska trocha striedmejšie a menej dramatické, nenachádza sa tu väčší, ani porovnateľný priestor na psychologické vyprofilovanie zločincov, ale princíp je jednoznačne dôležitý a pôsobí nielen ako faktografický dokument, ale aj ako edukatívny prvok, varovanie, prostriedok na zamyslenie sa nad hodnotami života a bytia ako takého. Je nutné, aby niečo takéto bolo vytvorené. Nie je to štartérom pre vykonanie agresívneho činu, formou akcia-reakcia. Ako bolo podotknuté v NKPS, bez genofondu a tendencií, bez nevhodnej výchovy tento dokument nemôže pôsobiť ako nástroj násilia. Dôležitá záležitosť. 4/5, ale 5 hviezdičiek. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama