Reklama

Reklama

Kuťásek a Kutilka

všechny plakáty
Animovaný / Krátkometrážní / Rodinný
Československo, 1954, 17 min

Obsahy(1)

Český barevný film o ranním vstáváni dvou maňásků, Kuťáska a Kutilky. (Filmový přehled)

Recenze (6)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Pro nejmenší děti vypravil pohádku s poučením Josef Pehr. Je to něžné, ale už i děti školou povinné budou sami dobře vědět, jak je to s tím ranním vstáváním doopravdy. ()

ripo

všechny recenze uživatele

Obliba maňáskových loutek a dětí je všeobecně známa. Autoři filmu se pokusili po prvé zfilmovat výstup oblíbených Pehrových maňásků a zvolili si k tomu scénku o ranním vstávání dvou sourozenců, z nichž čiperná Kutilka bdí nad tím, aby její líný bratříček Kuťásek včas vstal, pořádně se umyl a zacvičil si. Film vhodné doplní zábavné programy pro nejmenší děti. Filmový přehled 38/1954 ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Na poměry režiséra, jehož filmy jsou výjimečné nejen technickou brilancí, ale i myšlenkami a významy v nich obsaženými, se jedná o poměrně nepříjemný a zkostnatělý film. S trochou ironie jej lze považovat za jakousi antitezi pozdější Trnkovy Ruky, kde je nejdůležitejší poselství o potřebě svobody. Zde je naopak jakákoliv touha po svobodě okamžitě udušena otravným klaunem a jeho úslužnou přisluhovačkou Kutilkou (kutilka je jinak můj oblíbený hmyz http://www.naturabohemica.cz/images/sceliphron1_1818.jpg , ale tady jsem jí bohužel fandit nemohl). Klaun neustále poučuje, co řekne, je zákon, jeho způsoby se nebezpečně podobají šikaně a ještě k tomu je samolibý. Přesto nelze pochybovat o tom, že právě on má být vedle Kutilky druhou a poslední kladnou postavou. Celá bezmoc Kuťáska proti Klaunovi je ještě zdůrazněna tím, že jeho postava nemůže mluvit, tudíž ani argumentovat, beztak by argumenty byly zbytečné (stejně je na tom i Kutilka, ale ta je se svým stavem narozdíl od něj spokojená). Tohle vidět jako malé dítě, radost z toho mít nebudu, každé dítě má neustálého poučování a nutnosti vstávání plné zuby z reálného života. Ostatně radost z toho nemám ani dnes. Přimhouřil bych oko, kdyby měl klaun v Trnkově pojetí představovat tvrdou Stranu raných 50.let, které se musí ten či onen dobrovolně i nedobrovolně podvolit a činit, jak ona chce (v tomto ohledu je příznačná například scéna cvičení, kdy musí Kuťásek doslova "ohýbat páteř", jeho malou němou vzpourou je pouze to, že se nahýbá v rozporu s klaunovým počítáním cviků), ale to by byla na dětský film roku 1954 asi přece jenom příliš odvážná interpretace.___(detail, který potěší i zamrzí: budík, jež je neustále v pozadí na očích, ukazuje na začátku 7:00 a teprve ve 13.minutě filmu se ručička posune - ale pouze na 7:05! a po další minutě filmu na 7:10, což už rámcově odpovídá celkovému uběhnutému času. Na konci filmu už je skoro 7:15. Skvělé, že na to bylo myšleno, avšak nedotaženo. Ale chápu, že v takové ruční animaci by bylo peklo posunovat ručičku budíku po minutě na každý další záběr.) ()

J.Connor 

všechny recenze uživatele

Trochu to připomíná pozdější Kočičí slovo od Pojara. Tedy co do námětu. "Živý" člověk se potýká se dvěma mláďaty loutek/animovaných figurek. V tomto případě se jedná o klauna, který zřejmě žije se dvěma maňásky, z nichž chlapec Kuťásek je zlobivý a nechce ráno vstávat a pak se umýt. Je to do jisté míry roztomilé, ksichtíky loutek dávají tušit Trnkovo majstrštyky, ale na druhou stranu filmek, alespoň pro mě, skýtá i docela dosti bizáru. Např. když smějící se klaun násilím potápí Kuťáskovu hlavu do lavóru s vodou a on se brání, seč mu síly stačí. V 50. letech v ČR možná nevinné, ale my poučeni J.W.Gacym a podobnými taškařicemi čujeme... ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Jiří Trnka spojil animaci s hereckým uměním a docela se mu to povedlo. Jenže tenhle film nějak nejsem schopen brát nějak víc než jen jako experiment, který se celkem povedl, ale v konečném důsledku mi vlastně tolik nedal. Obě roviny - animace a herectví - zde fungují dobře, ale nejspíš potěší hlavně děti. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Kuťásek a Kutilka. Není potřeba a ani zdraví prospěšné, když se v každém lejnu pátrá po hlubokomyslnější myšlence, jak se o to pokouší Flakotaso, pro ostatní to může být s jeho horlivosti nebezpečné. Je to pouze maňáskový filmeček z výtvarné dílny Jiřího Trnky, je určen těm nejmenším dětem a má jen osvětově výchovný charakter. Ostatně Josef Pehr byl tehdy v kurzu a po delší dobu spolupracoval s Milošem Nesvadbou, s nímž založil loutkařskou skupinu, zaměřenou právě na dětské publikum. ()

Reklama

Reklama