Režie:
Edward ZwickScénář:
Charles LeavittKamera:
Eduardo SerraHudba:
James Newton HowardHrají:
Leonardo DiCaprio, Djimon Hounsou, Jennifer Connelly, Arnold Vosloo, Basil Wallace, David Harewood, Jimi Mistry, Michael Sheen, Marius Weyers (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V Sierra Leone zuří občanská válka o nadvládu nad diamantovými poli. Její obětí se stane i rodina rybáře Solomona. Při přepadení vesnice rebely z revoluční armády se jeho ženě a dětem podaří uprchnout, on je však zajat a skončí jako otrok v diamantovém nalezišti. Když objeví velký růžový diamant, pokusí se ho ukrýt, je však přistižen brutálním kapitánem Poisonem. Dřív než ho stihne Poison zabít, je naleziště napadeno vládními vojáky a oba muži skončí ve vězení. Je tu vězněn i protřelý pašerák Danny Archer, který zaslechne Poisona, jak Solomonovi vyhrožuje. Po propuštění se pokusí od Solomona diamant získat. Ten však všechny nabídky odmítá. Snaží se najít rodinu. Netuší, že jeho dvanáctiletý syn Dio byl rebely odvlečen a po tvrdém vymývání mozku vycvičen na dětského vojáka. Archer se seznámí s americkou novinářkou Maddy Bowenovou, která chce psát o obchodu s nelegálními diamanty. Dostanou se spolu do sporu kvůli jeho cynickým názorům, potom do města vtrhnou rebelové. Danny se dohodne s Maddy, že jí poskytne informace o pašování diamantů, když ona pomůže Solomonovi najít rodinu. Během cesty za diamantem se Danny pod vlivem Maddy i Solomona mění a nakonec slíbí, že nejen pomůže novinářce odhalit pozadí krvavého obchodu s diamanty, ale také najít a zachránit uneseného chlapce. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 083)
Vizuální stránce nelze vytknout nic - na velkorysé výpravě je vidět každý investovaný dolar stomilionového rozpočtu, akční scény umí Zwick náramně, ty dvě stěžejní - masakr ve Freetownu a útok na RUF tábor - jsou ukázkou skvělé filmařiny. Film ale selhává v příběhu, který je slepencem chabého pokusu o jakýsi myšlenkový přesah, poukazujícím na bolesti současné Afriky (zlatý ´Hotel Rwanda´ či ´Nepohodlný´) a zcela tuctové zápletky. Ta je psána podle stokrát použitého mustru hollywoodské mainstreamové produkce, s předvídatelným dějem a spoustou dějových klišátek, včetně kýčovitého závěrečného telefonátu, při kterém rozhodně mé oko suché zůstalo. A to i proto, že scenář dal velmi málo prostoru citovému pnutí mezi Archerem a Maddy, jejímž slzám jsem - thrill me, kill me - zkrátka nevěřil. Pak i ty silné scény (výcvik malých RUF adeptů) se mezi dějovým balastem úplně ztratí. Hluboký trvanlivý zážitek se nekonal, pouze "vidět a po čase zapomenout". Jinak ale expresivní herectví Djimona Hounsona opět potěšilo, DiCaprio konečně zmužněl, některé scény si herecky ukradl vysloveně pro sebe (jeho potlačovanou nasranost na Hounsona při znamenité scéně s uloveným paviánem jsem úplně hmatatelně cítil) a jeho "prácičku" se samopalem při útoku na RUF tábor by ocenil i John Rambo :o) ()
Jestli je tu dnes mezi námi ještě někdo tvrdící o DiCapriovi, že to je jen pitomá hvězda pro náctileté, tak je to asi duševně chorý jedinec (slušně řečeno...). Z Dicapria se přes Titanicovou anabázi vyklubal setsakramentsky kvalitní herec, jehož výkon je přinejmenším 50% úspěchu filmu. Zwick udělal dobře, že na něj vsadil. Jeho nejnovější snímek se, tuším, neubrání srovnávání s "Hotelem Rwanda". Děj je sice úplně o něčem jiném, ale látka obou filmů si je velmi podobná - Afrika a problémy způsobené chamtivostí "civilizovaného" světa, který s tamní situací "nemůže" nic dělat. Je dobře, že takové filmy vznikají zvláště dnes. Schválně, vzrušují vás i dnes zprávy o počtech obětí v Iráku? Lidé se tedy alespoň na chvíli nad sebou zamyslí, než se v poklidu vrátí ke své večeři. A nebo by alespoň měli. Leč bylo by naivní to předpokládat u těch mocných, což ještě víc podporuje celkové vyznění a zážitek z filmu. ()
Nenechte se zmást dlouhou expozicí do důležitého a nebezpečného tématu. To, co bude následovat, totiž stojí za to. Edward Zwick dokazuje, že Poslední samuraj nebyla jenom shoda náhod. Drsné scény toho, jak nelítostná byla skupina R.U.F., dech beroucí odhodlanost Djimona Hounsou a do toho nerušící něžná love story symbolizující naději, která neumírá. Navíc DiCaprio je jako Danny Archer řádně naštvaným Rambem a scéna, kdy se v táboře brodí blátivou vodou mezi výbuchy a salvami kulek, je nečekaným akčním nářezem. Dejte Krvavému diamantu šanci, ať už si o tématu a žánru myslíte cokoli. A bude vás bolet za Afriku. ()
Na film s výpovedným presahom príliš mainstream uhladené pre zraky "uvedomelého" západneho publika (vrátane vskutku krutých náhľadov na praktiky RUF v kontraste s výpredajom exotických obrázkov afrického kontinentu), na účely dobrodružného filmu zbytočne naťahované práve onou snahou o serióznosť. Výsledok mi prišiel ako ďalší produkt, ktorý sa aj napriek ožehavej téme má povinnosť "ľúbiť" všetkým zúčastneným stranám. 7/10 ()
Fakt naprosto skvělej a strhující film, kterej jede na hodně akční a svižnou notu a až potom na politickou kritiku, která tomu ale zase dodá takovej punc kvality i pro kritiky, potažmo ty který si potrpí na drama. Co se týká herců, tak Leonardo, ač to neni nějakej drsňák, tak je výbornej a člověk mu tu drsnou image i celkem věří, vedle něj stojí snad ještě lepší Djimon Hounsou a jako třešnička na dortu je tady Jennifer Connelly. Pro mě je tohle docela velký a příjemný překvapení, jelikož sem se tomu docela dlouhou dobu vyhýbal a teď vidim, že to byla ukrutná chyba, ovšem ten klišoidní závěr od nalezní diamantu si to teda mohlo odpustit, jinak by to bylo o hvězdičku víc ()
Galerie (48)
Zajímavosti (23)
- Ve filmu má Leonardo DiCaprio (Danny Archer) na rameni tetování buvola s dvěma překříženými šipkami – tento znak je emblémem 32. praporu Armády Jihoafrické republiky. (Zdroj: ČSFD)
- Honorár Leonarda DiCapria (Danny Archer) bol 20 miliónov amerických dolárov. (ČSFD)
- Když Danny Archer (Leonardo DiCaprio) dorazí na letiště v Jihoafrické republice, tak před vstupem stojí dvě ženy – jde o DiCapriovu matku a babičku. (don corleone)
Reklama