Režie:
Joel SchumacherScénář:
Fernley PhillipsKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Jim Carrey, Virginia Madsen, Logan Lerman, Danny Huston, Lynn Collins, Rhona Mitra, Mark Pellegrino, Ed Lauter, Troy Kotsur, Patricia Belcher, Tara Karsian (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Walter Sparrow, který pracuje pro město jako odchytávač zvěře, žije poklidně s milovanou Agathou a synem Robinem. Vše se změní, když dostane za úkol odchytit zatoulaného psa Neda. Zvíře ho kousne a uteče před ním na hřbitov, ke hrobu jakési Laury. Kvůli tomu Walter dorazí pozdě na schůzku s Agathou, která si krátí čekání v antikvariátu a koupí mu knihu 23 - Román o posedlosti. Walter se do knihy začte a je šokován podobností svého života s příběhem detektiva Rybky, jež se netýká jen minulosti, ale jakoby zrcadlila i současnost. Detektiv je posedlý číslem 23 a také Walter ho najednou nachází všude kolem. Na manželčinu radu zajde za psychiatrem Frenchem stejně jako v příběhu Rybka. Znovu narazí na psa Neda, jenž ho opět dovede k Lauřinu hrobu. Za vraždu byl odsouzen její učitel a milenec profesor Flinch. Walter ho navštíví ve vězení, přesvědčen, že právě on je autorem knihy. On však tvrdí, že Lauru nezabil a knihu nenapsal. Walter se dostává na stopu autora a dokonce odhalí místo, kde je zakopána kostra. Jeho žena mezitím objeví v opuštěném psychiatrickém ústavu krabici s nápisem Sparrow. Děj knihy, realita a Walterovy vzpomínky se děsivě prolínají a vedou ho k šokujícímu odhalení. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (726)
Hodně zajímavý film. Chorobná posedlost číslem 23 z toho přímo čišela :). Já se moc dobře bavila a skutečně mě zajímalo, jak to dopadne - dopadlo to skoro až happy-endem, což mi film 23 trošičku znechutilo. Každopádně jsem se nenudila a Jim Carrey je pro mne čím dál zajímavějším hercem. Tady mu to opravdu slušelo a rozhodně se pro svou roli hodil. Občas byl děj malinko chaotický, jindy z něj však vyzařovala atmosféra podobná té v Sin City (to když si hlavní hrdina Walter představoval děj knihy, již četl). I rozuzlení ušlo a i když se možná dalo předvídat, rozhodně nebylo špatné... Zkrátka fajn thriller. ()
Pokud máte kvalitní scénář, herce i režiséra, může se vám v žánru mysteriózního dramatu podařit klidně i takový majstrštyk, jako byl svého času Klub rváčů. Pokud máte k dispozici scénář slabý, nezachrání to ani snaživý režisér a hvězdné obsazení. Pro Jima Carreyho představoval snímek výjimečnou příležitost zahrát si opravdu temný komplikovaný charakter, jaký se v jeho kariéře ještě nevyskytl. Dál než k pitvořícímu se strýčku Olafovi z Řady nešťastných příhod se vlastně Jim nedostal. Veškerá jeho energie ale přichází vniveč, protože jeho paranoidní postava se prostě v tom nešťastném a slabomyslném předvídatelném scénáři nemůže rozvinout náležitým směrem. Snad nejlépe rozdíl mezi špičkovým filmem a podprůměrným kouskem charakterizuje závěrečná scéna u Klubu rváčů, kdy se hroutí všechny jistoty stávajícího světa a antihrdina příběhu ví, že je za to osobně odpovědný. V 23 vidíte kýčovitě moralistní scénu, která předchozí děj shazuje někam na hranice směšnosti. Celkový dojem: 35 %. ()
To tu máme zase jednou krásně rozporuplná hodnocení... Já se zbaběle přidám do průměru z několika důvodů. Scénář není tak pitomý, jak tady spousta lidí píše - nejde tu vůbec o to, hledat logiku v událostech okolo třiadvacítky, ten film je o duševně nemocném člověku a postupném odkrývání vlastní minulosti. Je fakt, že místy hodně nudí, nepřináší nic nového ani zajímavého. Není tajemný, mysteriózní, překvapivý ani při jeho sledováí nemrazí. Ale má hodně povedenou vizuální stránku, zajímavou kameru a slušného Carreyho v hlavní roli. Největší slabinou JE onen nespočetněkrát zmíněný scénář, ale zas taková tragédie to opravdu není. Mimochodem - teď jsem si všimla, že tohle moje hodnocení má pořadové číslo 666, není to záhadné? :-) ()
Nechala jsem se obloudit tagem "matematika," s níž to má společného asi tolik jako pěstování rákosí na Kamčatce. Schumacher byl kvalitní režisér napínavých thrillerů, uměl budovat napětí, dobře vedl herce, ale s takovou slátaninou, jakou je tento scénář, si nedokázal poradit. Je otázkou, zda by si s takto slaboduchým scénářem poradil vůbec nějaký režisér. A ten závěr ve stylu "ťudliky, šmudliky, všichni še máme štrašně moč rádi a děláme jen ty nejšprávnější věči" postrádal pouze Anny Ondrákovou v hlavní roli. ()
Na plakátech by mělo stát tohle: "Film obsahuje cca 23 sekund zajímavé stopáže. Náhoda?" - nebo záměr tvůrců?! Věděli jste, že 19 a 4 je 23? A že když číslo 92 dělíte čtyřmi, dostanete opět to samé mystické numero? Neuvěřitelné, že? Je dost možné, že ono číslo tady vystupuje jako obecný symbol patologické obsese, ale i tak jsem si po dlouhé době pohrávám s myšlenkou dát filmu odpad... a tahle slátanina by si ho zasloužila možná víc než kdejaký Emmerichův blábol. Ale přece jenom - kamera a hudba byly na úrovni a oba hlavní představitele (jimž by to v jiném filmu určitě skvěle klapalo) mám na to příliš rád - takže přivřu obě oči. 10% ()
Galerie (38)
Zajímavosti (22)
- Nepřiznanou inspirací filmu je německý snímek 23 (1998) režiséra a scénáristy Hanse-Christiana Schmidta o mladém hackerovi Karlu Kochovi (August Diehl), jehož obsese z čísla 23 dohnala k sebevraždě. Zabil se 23. května 1989. (imro)
- Blonďatá samovražedkyňa alias Suicide Blonde (Lynn Collins), s ktorou sa Walter Sparrow (Jim Carrey) v úlohe detektíva stretol, mala obľúbenú farbu rúžovu: rúžová (pink) sa skladá z červenej (red) a bielej (white). Red: R=18, E=5, D=4. 18+5+4=27. White: W=23, H=8, I=9, T=20, E=5. 23+8+9+20+5=65. Pink = 4 písmena: 27+65=92. 92:4 = 23. (Čísla sú poradie písmen v abecede.) (mindkiller)
- The King Edward Hotel nese jméno podle britského krále Eduarda VIII., který se narodil 23. června 1894. (imro)
Reklama