Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Známá autorka televizních pohádek H. Sýkorová napsala pohádku na motivy španělských pověstí Washingtona Irwinga. Hlavní hrdinka, chudá dívka Sanchika (H. Vagnerová), sní o pokladu, který se podle pověstí skrývá hluboko v chodbách pod blízkými rozvalinami. Prý ho tam zakopal poslední maurský král. Její přítel Miguel (M. Písařík) nepotřebuje ke štěstí poklad, on píše raději básně o své dívce a lásce k ní. Dívčin otec (V. Preiss), chudý nosič vody, v rozvalinách objeví starého Maura (J. Somr), kterému poslouží douškem studené vody, a ujme se ho. Za to je starcem odměněn tajemstvím staré skály, která ukrývá poklad. Jenže do honby za jeho nalezením se vydávají i ostatní, chamtivý soudce (B. Klepl) i proradný holič (O. Vízner). Sanchika ale nakonec pochopí, že ten největší poklad skrývá sama ve svém srdci… (Česká televize)

(více)

Recenze (22)

jakubi 

všechny recenze uživatele

Klasický pohádkový motiv ve hvězdném obsazení a z řady nedělních pohádek se vymyká tím, že je zasazená do Španělska a díky režisérovi má i pohádkovou atmosféru, což se o většině TV pohádek natočených po roce 1990 říct nedá. Když hraje Veronika Feimanová  fúrii, je to vždycky takové zvláštní, ale přesvědčivé. I další vedlejší role se mi líbily. ()

EKLEKTIK 

všechny recenze uživatele

"Hlavičko pošetilá, vždyť je to jenom pohádka." Nudná studiová pohádka, plná výstupů taneční skupiny "Danza Flamenca" u které jsem si připadal, jako při sledování televizního zpravodajství s informacemi o uprchlické krizi: "Nařídili, aby se každý Mohamedán hlásil na radnici.", nebo "To se ví, vztáhnout ruku na Mohamedána, zas není takový zločin.", takže, jestli její překlad byl doslovný, vypovídá tato španělská pověst o tom, že xenofobie pochází minimálně, z přelomu sedmnáctého a osmnáctého století, kdy jí napsal americký velvyslanec ve Španělsku Washington Irving, pod původním názvem "Maurův odkaz." ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Silné 3 hvězdy, nebo slabší čtyři? Ale ne, ty básničky, Šiktanc, neŠiktanc, se sem prostě nehodí. Vynikající výprava a kamera, zde opět Strachova vizuálnost nezklamala. Scenáristicky ale poněkud ploché, se slabou střední částí, až jsem si říkal, že je divné, že v 50minutové pohádce mohou být hluchá místa. Samotná pověst je trošičku jinak (ono taky záleží, která verze z které části Španělska se vezme), ale dejme tomu. Jen jsem nepochopil, proč Maur tvrdil, že se vrátí domů, na jih. Byl to duch? Jestli ano, proč bylo nutné zakopat tělo? Jestli člověk, kde se tam vzal a proč a jaký byl jeho úkol, o němž mluvil? A proč si byl tak jistý, že se vrátí na jih? Ve skále ta kostra byl on, nebo nějaký příbuzný? Pohádka stojí na kouzelném motivu a doprčič, zrovna ten je tady odbyt jak nikdy. Téma chamtivosti, které štěstí nepřinese, a chudoby, jež cti netratí, je pak takové univerzální, ale neříkám, že není dobré si je čas od času připomenout. Takže shrnuto - vizuál a výprava vynikající, flamengo super, opička bezva, scénář poslabší, herci až na Preisse nic moc, nedořečené motivy, univerzální téma. Btw, Písařík a Vágnerová mi k sobě vůbec nešli. Nehledě na to, že člověk netušil, co ona na něm vidí, když ho furt kritizuje, jako matka jejího otce - ale možná to brala jako vzor. ()

Peabody 

všechny recenze uživatele

Nějak jsem se neměl čeho chytit. Španělské byly trochu kostýmy a ty tance, ale Saura je Saura. pan Preiss fajn, paní Freimanová krásná, ale průšvih - hlavní milenecká dvojice se k sobě měla chemicky jako bratr se sestrou, takové frigidní mi to přišlo, Navíc pan Písařík mi nepřijde moc "princovní" a zase neměl místo si z toho dělat srandu jako Jiří Mádl v jiné pohádce. Jak ve Španělsku zametli s Maury včetně jejich kultury, umění a vědy je mi vcelku známo, takže mne to neudivovalo (no oni později se židy stejně a v jižní americe hanba mluvit). ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

"Horo, horo, otevři se pro člověka poctivýho, a vydej mu málo z bohatství svýho..." To známe z Trautenberka všichni. Tady je to něco podobného. Poklady světa ukryté ve skalách se zdají být bez majitele a volně k odběru, ale vždycky je v tom nějaký háček. Nenasytové a lakomci nikdy pokladu neužijou a jen ti, kterým stačí trochu zlata a zbytek nechají na místě, najdou skutečnou pomoc v nouzi. Peníze kazí člověka a jsou zlem, bez kterého se bohužel nedá přežít. Člověk nesmí v honbě za bohatstvím ztratit sám sebe. Výborní Klepl, Vízner a zejména Preiss. Vtipné a poučné. 80% ()

Galerie (11)

Zajímavosti (1)

  • Podle stejného scénáře vznikla v roce 2000 v režii Karla Weinlicha i rozhlasová pohádka „Zlaté tajemství". (Miggi90)

Reklama

Reklama