Reklama

Reklama

2/66 Cosinus Alpha

všechny plakáty
Krátkometrážní
Rakousko, 1966, 9 min

Režie:

Kurt Kren

Recenze (7)

Radek99 odpad!

všechny recenze uživatele

Experimentální film? Ne...Kurt Kren je prase... Na tomhle filmu je normální snad jen Subjektivův komentář... :-) ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Asi o feminismu nebo lesbické lásce - milující se pár v klokotajícím střihu, v opakujících se pozicích, potřísňován nečistotou. Místy prokládáno formičkami uťatých (?) penisů, jakoby servírovaných dívčímu páru, jenž o ně nejeví zájem. Možná také něco úplně jiného. ()

Subjektiv odpad!

všechny recenze uživatele

Funkce cosinus je definována jako poměr přilehlé odvěsny k přeponě v pravoúhlém trojúhelníku. Alfa je v běžném značení úhel naproti odvěsně a. Funkce cosinus nabývá hodnot od -1 do 1, jeho střední hodnota přes celou délku vlny je nula a takové je i mé hodnocení. Projevíme-li při výkladu značnou dávku fantazie, budeme překvapeni, co vše i my, nedovtipní diváci, jsme schopni vymyslet. Odvěsnou je v našem případě žena a přeponou je také žena. Proti ženě leží muž. Ovšem protilehlá odvěsna v definici funkce cosinus vůbec nevystupuje. Podobně je to s muži v tomto díle. Pokud se zde přeci jen symbol mužství vyskytne, je v zápětí zničen. Jinou možností je, že na scénu vchází již zničený. Konkrétně hovořím o amputovaném penisu a rozbíjení vajec, která symbolizují varlata. Tento symbol je ovšem dvojvýznamový, protože každý školák ví, že vejce je jednou obrovskou samičí buňkou. Druhý význam nám jinotajně praví, že ženy, které likvidují a degradují mužství svých protějšků, ztrácejí i kus svého ženství a také schopnost zplodit nový život, kterou vejce také představuje. Láska mezi ženami je neúplná, nedůstojná, destruktivní, neplodná a špinavá. To Kren vyjadřuje naprosto zřetelně fyzickou špínou, která pokrývá těla dívčí dvojice. Pokud jde o symboliku použitých barev, nepodařilo se mi ji zpočátku vůbec rozklíčovat. Snažil jsem se aplikovat poznatky z mého velmi zanedbávaného koníčku, vexilologie, nauky o vlajkách. Ve vexilologii však barvy mají zjevně jiné významy než v Krenových filmech. Zelená může symbolizovat travnaté pláně, lesy, islám... Žlutá mongoloidní obyvatelstvo, lány pšenic (ukrajinská vlajka) či přírodní bohatsví... Rudá krev prolitou v boji za svobodu... Tápal jsem... Při sledování zelené ženy mě mimoděk napadla pověst o Filemonovi a Baucis, kteří se proměnili ve stromy. Vodítkem mi byl fakt, že Kurt Kren již ve své minulé tvorbě použil inspiraci starořeckou bájí o Ledě a také vědomí, že alfa je písmeno řecké abecedy (která vznikla ve starověku!) a cosinus je slovo řeckého původu. Filemonova láska má podobu zeleného popela, je čistá (oheň očišťuje, proto je popel čistý). Ve vší té špíně a živočišnosti bezohledných samic však nemá šanci se udržet, je odplavena a odváta. Nakonec jsem se však k výkladu symboliky barev uchýlil ke googlu. S jeho pomocí bylo přiřazení jednotlivých významů o mnoho snadnější. Červená je barva tvořivého úsilí, barvou symbolizující léčení nemocných (Červený kříž), ve středověku dokonce značila zákon a spravedlnost. Kren se tedy pokouší dívčí dvojici léčit, vrátit ji tvořivé lásce k mužům, podřídit ji vládě zákona. Bohužel selhává. Nepomáhá ani přátelská, životodárná zelená, symbol naděje a mateřství, které je bez muže nemožné. Celkové ladění do žluta ukazuje Krenovo porozumění. Penis ozdobený růží může znamenat mnoho věcí - dnes je růže obvykle spojována s láskou, ovšem může symbolizovat i tajemství. Je to jasné, i muž je schopen věrné, vášnivé lásky, ženy o tom ale nevědí, je to pro ně tajemství. Proto také Krenovy dívky penis ignorují. Lanem nejsou totiž spoutána jen dívčí těla, ale i jejich duše, srdce, mozek a smysly. Taková pouta vedou ke Krenově rezignaci, smiřuje se smutně s tím, že co jednou sestoupilo do pekla, zůstává v něm navěky. Kren však chce zajistit, aby této nemravnosti nepodlehly ženy další. Na úplném konci tedy balí Kren milenky do neprodyšné plastové fólie, která má nepochybně zabránit infekčnímu šíření viru lesbické lásky, jež je nejen proti Bohu, ale i proti nám chlapům. Kren tak demonstruje dialektickou jednotu umění a morálky, ke které patří správná sexuální orientace. () (méně) (více)

Radko 

všechny recenze uživatele

Fyzické stretávanie tiel, tekutín a farieb podľa Kurta Krena. Zrýchlene prestrihané zábery ľudskej nahoty sú miestami preložené zábermi ozdobeného penisu (ružičkou, či slepačími vajcami). Pri opakovanom uzretí možno badať až matematicky presný zámer v striedaní záberov. Dekonštruované čudné ľudské hmýrenie a prelievanie. Nahé fragmenty tiel sú zafúľané farbou, brečkovitými tekutinami, posýpané farebnými práškami. Telá sa na seba tisnú v rôznych pózach. Výrazy tvárí jednotlivých aktérov svedčia o performistickom charaktere celej akcie. Vzhľadom na zopakovanie už použitých postupov zo starších Krenových diel, však v tomto prípade nemožno hovoriť o prevratne novátorskom diele. ()

Reklama

Reklama