Režie:
Lutz HachmeisterHudba:
Hubert BittmanHrají:
Kenneth Branagh (vypravěč), Udo Samel (vypravěč), Harry Giese, Joseph Goebbels (a.z.), Hermann Göring (a.z.), Max Schmeling (a.z.), Joe Louis (a.z.) (více)Obsahy(1)
Dvoudílný německý dokument je věnován osudům jednoho z pohlavárů Třetí říše, hlavního ideologa nacismu, dr. Josepha Goebbelse. Film se opírá o bohaté archivní materiály, zápisky z Goebbelsových deníků, texty jeho projevů a dobové dokumenty. To všechno vytváří velice plastický a přesvědčivý portrét jednoho z nejbližších Hitlerových spolupracovníků, člena NSDAP od roku 1922 a v letech 1927-1933 vydavatele nacistických novin Der Angrif (Útok), které se staly tribunou protidemokratických názorů a útoků a podílely se na přípravě nacistů k uchopení moci v Německu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (29)
Výčty z deníku největšího žvanila německých dějin, doprovázené tehdejšími filmovými záznamy. Zaujme především jeho citové rozpoložení ve vztahu k ženám, neskrývaná nenávist k Himmlerovi a jeho komentáře k německé i hollywoodské filmové produkci. Škoda jen, že z duševních pohnutek posledních týdnů jeho života (jeho rozhodování k hromadné rodinné sebevraždě) tu není prakticky nic, to mohl být vrchol celého 2-dílného dokumentu. ()
Zrejme aj vďaka nie príliš šťastne zvolenej forme citácií z Goebelsovho osobného denníka sa jedná o pomerne nudný a vleklý dokument. Napriek tomu je jeho výpovedná hodnota nepopierateľná aj vďaka tomu, že sme mohli tak trochu nazrieť do mysle jedného z popredných Hitlerových mužov a aspoň trochu sa priblížiť tomu, čo sa mu skutočne odohrávala v hlave pred a počas vojny. Absencie sprievodného komentára je však škoda. ()
Zajímavý dokument o ministrovi propagandy Třetí říše, zcela oddanému stoupenci nacionálního socialismu a fanaticky nejvěrnějším spolupracovníkem Hitlera. Jeho deníky o něm prozradily mnohé, především pak to, že nebyl oblíbený u nikoho - u žen ani přátel (vyjma těch účelových z NSDAP) a z toho pramenící zlobu přetavil ve své propagandistické fanatické výstupy a překrucování faktů, výhradně podle toho, jak bylo potřeba, nebo jak Hitler očekával. Mistrně využil filmové a rozhlasové možnosti pro svou propagandu, to mu rozhodně nelze upřít. O tom, že nebyl normální a měl zcela minimálně vyvinutý pud sebezáchovy vypovídá konec jeho a jeho rodiny, kdy manželka Magda zabila jejich šest dětí a následně spáchali sebevraždu, neboť život bez nacionálního socialismu by neměl význam. Takže ten dokument lze brát trochu jako procházku do nitra fanatického a ambiciózního magora, kterým Goebbles bezpochyby byl. ()
Vzít Goebbelsovy deníky a k tomu přidat Goebblesovy televizní záběry a spatlat to dohromady, tomu se neříká dokument, ale pokus o dokument. Je to salát. A není zrovna moc chutně připraven. Viděl jsem jen první díl, ale na druhý se už koukat nehodlám. // Tak nakonec jsem se přese všecko odhodlal juknout i na druhý díl, který byl o něco lepší (hlavně to bylo dáno druhou světovou válkou, v které se děj dokumentu "odehrává, nikoliv náhlým příválem tvůrčí invence v mozky tvůrců), a proto jsem se rozhodl původní hodnocení zachovat. ()
Vynikající dokumentární - nikoliv hraný - film, zachraňující pro případná videa beze zbytku řadu mimořádně cenných archivních dobových filmů (zhořelecký projev z března 1945). Nejinteligentnější a nejvzdělanější člen Hitlerova nejužšího vedení NSDAP stojí mj. u počátků německého reklamního práva a ve své době tento korupčně cítící a jednající muž proslul i statečností a vůlí jezdit i na frontu a dost riskovat svůj život. Z těch nejpomazanějších bonzů NSDAP byl spíše ojedinělý než charakteristický. Zločin v Goebbelsově provedení zůstává zvláště nebezpečný. Rekonstrukce tohoto jevu je současně jeho prevencí. A tu potřebujeme. Vždycky a všude. ()
Galerie (4)
Photo © Česká televize
Reklama