Režie:
Aisling WalshKamera:
Simon KossoffHudba:
Richard BlackfordHrají:
Imelda Staunton, Charles Dance, Michelle Dockery, Sally Hawkins, Elaine Cassidy, Rupert Evans, Bronson Webb, Richard Durden, Stephen Wight, Sylvester Morand (více)Obsahy(1)
Melodrama na motivy románu Sarah Waters, populární britské autorky. Film nás zavádí do viktoriánské společnosti, epochy věčného problému anglické kultury.Dějová linie je dokonalá přehlídka pyrotechnických efektů: intriky, podrazy, vražda, věčně přitažlivá zákoutí podsvětí, svět pornografické literatury, sexuální vztahy vymykající se souhlasu, ale i kontrole viktoriánské společnosti. Výjimečnost podtrhuje nesporná erudice v historickém období, můžeme pozorovat dobové kostýmy, sociální situaci i zaposlouchat se do cocney.
Příběh vypráví o dvou rozdílných ženách a mladém podfukáři Richardu Riversovi (Rupert Evans). Rivers nachytá past na polapení mladé, bohaté šlechtičny Maud Lilly (Elaine Cassidy). K dosažení cíle má dopomoci kapsářka a šarlatánka Sue Trinder (Sally Hawkins), avšak né vše, je tak, jak se prvně zdá. (aramejkaX)
(více)Videa (1)
Recenze (47)
Kniha mě vyrazila dech - tedy její první polovina, zbytek se utopil v nových zápletkách a celkovém zmatku. Film oproti tomu čerpá z kladů knihy a druhou polovinu zhutňuje do rozumného přehledu. Velkým plusem je také výběr herců, nemohu si pomoc ale Britové (a Britky) mají prostě viktoriánskou dobu v krvi. Přesto všechno filmové zpracování knize nepřidalo nic nového, zůstává tak pouhou, i když zdařilou ilustrací. ()
Vážně to mělo tři hodiny? Minimálně první půlka uběhla velmi rychle. Propracované vykreslení viktoriánské Anglie, úžasný kontrast akcentů, dvě výborné herečky s nádhernýma rukama a děj plný zvratů. Dokonce i humor v tom byl. Škoda poslední půlhodiny (do které nepočítám posledních 5 minut), která tam seděla jako pěst na oko. ()
Nečekala jsem, že obyčejná adaptace BBC dokáže tolik rehabilitovat můj negativní zážitek z Komorné. Protože i tato Zlodějka je přepisem téhož románu Sarah Waters Fingersmith (2002). Ale asi bylo opravdu důležité příběh vrátit do prostředí a doby, které Watersová určila. Kulturní transpozice nejsou vždycky ideálním řešením. U nás máme sice ještě problém s nevhodnou distribucí Intersonicu, ale poučený divák / čtenář si už svou kýženou cestu vždycky najde. Protože dobrých dobových lesbických dramat není nikdy dost. ()
Doporučuji románovou předlohu Sarah Watersové (pod názvem Zlodějka vydalo Argo), ta je za pět hvězd i víc -- myslím si, že SW dokáže navázat na dickensovský odkaz anglické litertury tak jako žádný jiný současný spisovatel. Filmové ztvárnění za románem zákonit pokulhává, obrazy oplývají barvitostí, hloubkou i historickou věrností, ale složitý děj se scenáristům nepodařilo odvyprávět nejlépe. Sám s tím mám nějaké zkušenosti, takže vím, jak je to těžké -- logika románu je prostě jiná než logika filmu, mnohem svobodnbější a rozevlátější, mnohačasová. Neumím si představit, že bych děj pochopil, kdybych neznal předlohu, to je myslím zásadní nedostatek této inscenace. Jako dodatečná ilustrace však ve mně hlavně díky hereckým výkonům Sally Hawkinsové a Elaine Cassidyové zanechává silný dojem. Pokud by ČT dovedla vytvářet aspoň takovéto adaptace literárních děl, byl bych spokojený. ()
Výhľad na šibenicu je užitočná vec, ktorá prináša pravidelný príjem. Z takéhoto úvodu v londýnskej spodine prechádzame do záhadného spisovateľského domu, kde rozkvitne tak romantická a čistá lesbická láska, až sa z toho chce zívať. Na konci prvého dielu ale prichádza zásadný zvrat, ktorý zaručene preberie a dá zmysel mnohým predchádzajúcim udalostiam. A nie je posledný, len tie ďalšie nie sú vo filme dostatočne dramaticky spracované, ako sa dalo čakať od televízneho filmu. Ďalšie odhalenia spôsobujú ďalšie zamotanie príbehu, všetko, aj záver prebieha len tak na pol plynu. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (2)
- Sally Hawkins, představitelka Sue Trinder, se objevila už v předchozí adaptaci knihy Sarah Watersové Na špičce jazyka (2002). (Akesha)
- Sama spisovatelka Sarah Waters si ve filmu zahrála malou roli služebné, po které malá Maud (Elaine Cassidy) hodí rukavice po výstupu z kočáru. (veronica 01)
Reklama