Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vítejte v ráji mužů. Americký film podle známého románu Iry Levina.
Román oblíbeného amerického autora Iry Levina Stepfordské paničky (1972, česky poprvé 1975) má podobně jako jeho předchozí dílo Rosemary má děťátko ve svém středu ženskou postavu, která pod vlivem prostředí přestává rozlišovat, co je realita a co její zjitřená fantazie.
Joanna Eberhartová uvítá nápad svého manžela Waltera, aby se z rušného Manhattanu přestěhovali do klidného connecticutského městečka Stepfordu. V novém bydlišti se všechno zdá být dokonalým, možná až příliš dokonalým, především manželky ostatních stepfordských mužů, které chodí vždy perfektně upravené a jejich jediným koníčkem je starost o domácnost a o manželovo blaho. Jako by ani nebyly z tohoto světa.
Tvůrcem filmové verze (1975) byl anglický režisér Bryan Forbes (nar. 1926), který je u nás známý především dramatem z japonského zajateckého tábora Král Krysa (1965) a příběhem ochrnutého chlapce Běsnící měsíc (1970), obsadil do rolí ústředního manželského páru Eberhartových Katharine Rossovou a Petera Mastersona; jejich dceru Kim ztělesnila Mastersonova skutečná dcera Mary Stuart Mastersonová (která se později sama stala známou herečkou). V úlohách dokonalých stepfordských paniček se objevují např. Paula Prentissová (Bobbie) a Forbesova manželka Nanette Newmanová (Carol).
I když filmová adaptace nedokázala tak přesvědčivě jako předloha balancovat na tenké hraně mezi fikcí a realitou, vzniklo pozoruhodné dílo, které i po víc než třiceti letech dokáže zaujmout a také mírně vyděsit. Forbesova verze je každopádně mnohem vydařenější než její remake z roku 2004, který strašidelnou atmosféru originálu nahradil bujarou komedií. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (123)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Prvá adaptácia knihy má tú smolu, že je všeobecne známe, o čom príbeh je a tak na diváka v dnešnej dobe nemôže pôsobiť ako na diváka v dobe svojej, kedy bolo to, čo objavila hlavná postava po 4 mesiacoch v Stepforde, prekvapením aj v kinách. Vyčítať to ale filmu nemá zmysel. Pomalé tempo nie je prekážkou, cítiť cez predlohu prepojenie s Rosemary´s Baby a atmosféra hutne a príbeh graduje síce pomaly, ale veľmi iste, až vás môže záver odrovnať. Ale ani pri záverečnom dovetku nechýba humor, všimnite si dialóg afroamerického páru. No a onen nápad založiť vlastný klub vzišiel z podozrenia, že keď nás začalo baviť upratovanie, tak nám museli niečo dať do rozvodu pitnej vody. Napriek mixu viacerých žánrov pôsobí film ucelene a sebavedomo. 70% ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Je strašná škoda, že o to pěkné finální rozuzlení je tu divák okraden hlavně díky vykastrovanému remaku, ale na rozdíl od něj má originál příjemně temný tón a vzrůstající napětí, pramenící z Joannino postupného odhalování tajemství až moc dokonalého Stepfordu. Většina filmu tak připomene slavnější Rosemary's Baby, i zde hrdinka propadá vlastní nejistotě a šílenství, jen to není takové psycho. Poslední minuty už ale jsou čistokrevný horor, a jelikož se ocitáme v 70. letech, absentuje tu i šťastný konec. P.S. Pokud mně by partnerka na vlastnim pozemku zničila tenisovej kurt, z fleku jí zabiju. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Nelehký život paniček z amerického předměstí byl zjevně objektem scénáristického ostrovtipu dávno před nastěhováním Zoufalých manželek do televizních obrazovek. Oblíbená konfrontace progresivní mladé městské ženy s upjatými středostavovskými ženuškami má nečekané vyústění. Závěrečnému odstranění veškerého make-upu předchází neméně zajímavé, ale přece jenom velmi pozvolné odličování. Paničky jsou především zdařilou satirou na soap-operové chování a uvažování. Pod podezřele dokonalou slupkou se nutně musí skrývat něco děsivého. Po zkušenostech s Rosemary bych si tipnul, že předloha také v tomto případě zdatněji balancuje mezi realitou a paranoiou hlavní hrdinky – jízlivý konec mi přišel zbytečně doslovný. 70% Zajímavé komentáře: Lavran, snob, ttchor ()

GigaPudding 

všechny recenze uživatele

Dřív jsem viděla remake Franka Oze z roku 2004 a ten byl jakože fajn, ale nic extra a tohleto je něco dost jiného. Zatímco remake byl takový shiny happy free a všechno a celé to bylo točené jako komedie mnohem spíš než něco strašidelného, tak tohle je úplný opak. Hlavní hrdinka se sice taky dostane z new yorku do stepfordu a nudí se jak hrom protože všechno je tam takový bez života, ale se svou kámoškou nakonec nezjišťují, že je to bizarně vtipné, ale že s tou ubíjející nudou se pojí i nepříjemné tajemství. A přesně to tu vytváří nečekaně stupňující se napínavou atmosféru, kdy se nic neděje a městečko je prostě jen tak podivně nudné svou dokonalostí, až po chvíle, kdy doopravdy přituhuje a znovu říkám, že oproti tomu remaku tohle je ke konci docela strašidelný film i bez nějakého bafání nebo něco. Prostě je to s přibývajícími minutami tíživější a temnější a závěr vyznívá nakonec taky úplně jinak než v remaku, takže pokud má někdo dojem, že mu komediální usměvavé Stepfordské paničky s Nicole Kidman nesedly, a že předloha si zaslouží strašidelnější zpracování, tak tenhle film je přesně pro ně :). ()

mysiak 

všechny recenze uživatele

Keďže som nevidel ten nový film s Nicole Kidman...tak som si aspoň chcel pozrieť tento originál...a nečakal som nič, a preto sa mi to celkom páčilo..hlavne tá myšlienka, je síce pravda, že už je na tom vidieť že je to z roku 1975...ale to nič nemení na tom..že to bol fajn film, pri ktorom som neľutoval strávený čas pri ňom... ()

Galerie (25)

Zajímavosti (5)

  • Mary Stuart Masterson v tomto filmu debutovala. (Pumiiix)
  • Natočeno podle románu Iry Levina. (M.B)

Reklama

Reklama