Režie:
Darren Lynn BousmanKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Tobin Bell, Costas Mandylor, Scott Patterson, Betsy Russell, Lyriq Bent, Athena Karkanis, Simon Reynolds, Mike Realba, Marty Adams, Sarain Boylan (více)Obsahy(1)
Jigsaw i jeho učednice Amanda jsou mrtví. Dva ostřílení agenti FBI, agent Strahm a agent Perez, uslyší o vraždě detektiva Kerryho a pomáhají detektivu Hoffmanovi vyřešit, co zůstalo z Jigsawovy poslední hry. Ale velitel útvaru rychlého nasazení Rigg byl sám zatažen do vražedné hry a má jen hodinu a půl na to, aby zvítězil nad řadou zvrácených a hrůzných nástrah a zachránil starého přítele i sebe před strašlivým koncem. (Filmbox)
(více)Videa (4)
Recenze (564)
Po prvych troch castiach, ktore celkom usli ma tato stvrta cast mierne sklamala. Uz ma sice unavuje neustale aj po Jigsawovej smrti hladanie akychsi diktafonov nahratych s jeho hlasom a s informaciami o tom, ze hry nekoncia, ale este len zacinaju, ale so zvedavosti si pozriem aj dalsie casti, s akym zazrakom prisli scenaristi tentokrat. 17.04.2009 ____ Tobin Bell - (Jigsaw / John) +++ Donnie Wahlberg - (Eric Matthews) +++ Costas Mandylor - (Hoffman) +++ Scott Patterson - (Agent Strahm) +++ Betsy Russell - (Jill) +++ Hudba: Charlie Clouser +++ ()
Rok, co rok vychází nový díl této série, která mě přestává pomalu bavit více a více. Nejen, že čtyřka nepřináší nic nového, ona dokonce ani nerozvíjí to, co mohlo, a mělo být dávno ukončeno. Vždyť začátek dost důrazným způsobem napovídá, když na pitvě ležící hlavní postava, Tobin Bell, doktoři vrtajíce do něj díru, aby mu vyndali mozek a nakonec zjistili, že si beztak pro pár lidí přichystal svůj epilog v podobě dalších mrtvých, nebo minimálně dosti zmrzačených, kteří umírají tou nejkrutější smrtí. Nebo ne nejkrutější, ale dosti nechutnou takovým způsobem, aby minimálně ona smrt zanechala na divákovi krapet smutku a opovržení. To jediné by mohlo držet sérii Saw momentálně nad vodou, jen pokud by to ale bylo alespoň trochu napínavé a strašidelné, trochu zajímavé a neočekávatelné. Jednička byla jedinečná v tom, že závěr čekal pramálo kdo, čtyřka už nedokáže překvapit ničím, jelikož se strukturálně nezměnila od jedničky, a tak se pokouší o to samé, jenže mě už to nebaví a bavit ani nebude. Jestli bude pětka a tuším, že asi bude, nepodívám se na ní, pokud nepřekvapí okolí, nebudu mít důvod a ani chuť. Už samotná čtyřka jako možný epilog je dost přehnaná, svojí akčností, efektivitou a překombinovaností děje a už by to mohlo přestat. Je na čase. ()
Mám rád jedničku. Docela dobře snáším i dvojku. Upřímně nesnáším trojku. Čtyřka se mi dostala do rukou až teď, před premiérou pětky... mno. Začneme pitvou Jigsawa, která je kromě své nevěrohodnosti především zbytečná/samoúčelná. Obsah kazety vyloudí úsměv (ano, ono opravdu zazní, že Jigsaw nedá pokoj ani po smrti!) a následně nás vrhne do první "pastičkové scény". Protože tvůrci už sami pravděpodobně spoléhají na zdegenerovanost svého obecenstva, nenásleduje klasický prolog v podobě důvodů uvěznění a principu pasti, nýbrž jen krátká krvavá šou mezi chlápkama, která není preventivně ani zakončená (mami, on ho bouchal kladivem do hlavy!) Opět střih, a jsme na místě pastičky z dílu předchozího, koukajíc na zbytky fízlačky, které mašina vyrvala žebra z těla. A taky smutně zoufalou tupost scenáristů, rvoucím přítomným postavám do úst sračkovitá klišé kalibru protipancéřového. To je ale nářez, že jo? (Mami, proč nám ukazujou tu paní?) Pokud pomineme samozřejmost, s jakou Jigsaw a spol. dokáží vždy budovat složitá zařízení, fungující přesně a nezastavitelně, a s jakou vždy ví i ty nejjemnější detaily o životech svých obětí, včetně natolik vymakaných psychologických profilů, aby odhadli každičký jejich krůček i v extrémně stresových, nepřehledných situacích, zůstávají důvody na tom samém bodě - Jigsaw je prostě magor, s touhou činit se bohem pokory, bolesti a vykoupení jiných. A má nudný, opatrně v průběhu pokračování odhalovaný, ryze schematický životopis. Flashbackovitá přehlídka mordů, dokreslující věci z dílů minulých a neustále něco/někoho/někomu vysvětlující, snažící se dát všemu jakousi pochybnou logiku, z něj opravdu charismatickou, nebo nedej bože zajímavou thrillerovou postavu neudělají. Jen spolehlivě rozmělňují tehdy čerstvou krev moderního thrilleru. Ono vůbec pro všechny další díly Saw platí pravidlo, že nejsou samostatně obstojnými produkty. Promlouvají formou updatu, něco jako "stáhněte si ke svému Saw nejnovější pack přídavných služeb, dostanete pár nových pastiček, uvidíte pár scének z dílů předchozích, přihodíme i pár screenshotů mrtvol a jako bonus vám dáme ruční pilku s Jigsawovým podpisem!!!" (Mami, proč teď říkají, že je to takhle, když ten pán minule říkal, že je to takhle?) Zpět ke čtyřce. Trošku předběhnu a rovnou vybalím její klady - netrvá dlouho a její zápletka je natolik překombinovaná, že nestihne výrazněji nudit. To je vše. Postavy jsou zajímavé asi jako smrk po ročním pobytu v lesích, což spočívá především v jejich bleskurychlém představení a instantní likvidaci (nepoznáš a zapomeneš). Ano, oběti strašlivě řvou a strašlivě umírají. Krev cáká na všechny strany, končetiny létají, kovové nástroje trhají, řezají, bodají a drtí ostošest. Fatálně bezvýznamné "hlavní" postavičky běhají a v lepším případě tápou, aby mohli diváka potěšit svými tuctovými domněnkami, v horším případě rovněž umírají. Bolestivou smrt tudíž mohu nazvat jediným magnetem série, jelikož u některých scén se pořád dají přivírat oči... technicky fungují, působí naturalisticky. Ve výsledné ultrakombinatorice smrti a utrpení se člověk naštěstí nevěnuje faktu, že celému zdejšímu univerzu chybí logika. Rozstřílí diváka další dávkou množin, rovnic a souvislostí a uhání k dalšímu dílu. Technická stránka je OK. Sice už jsme ty cool tmavé filtry, videoklipovitý střih, skákající kameru a všeobecné pošmourno viděli asi tisíckrát, ale nasnímáno je to řemeslně slušně. Pokud to shrnu, čtvrtý Saw je překombinovaný, brutální, pod povrchem (byť jen kousíček!) prázdný a tupý, hezky vypadající a zcela zbytečný. A očekávatelné kroky tvůrců beze zbytku přišly. Saw je průser. Nicméně, komu se líbila trojka, bude se mu asi líbit i čtyřka, stejně jako tomu, kdo čeká jen klipovitou přehlídku drastických mordů. () (méně) (více)
Tak som si dal konečne aj štvorku... A prekvapivo ide o mierny nárast kvality oproti prechádzajúcim dvom pokračovaniam. Teda nie že by to bol dobrý film, ale akosi sa vytratila nuda. To je veľké plus, no na druhú stranu tu nenájdeme žiadnu zapamätania hodnú scénu (ak nerátame pitvu, ale vŕtanie do lebky v trojke bolo pôsobivejšie). Pasce sú však pomerne krátke, hlúposť hrdinov sa tak prejavuje len občas (navyše sa to občas ukáže ako súčasť hry) a sme pod záplavou stále nových faktov a postáv... Vďaka absencii klasického príbehu a rezignovaniu na herecké výkony a osviežujúcim kamerovým prechodom je z toho pozerateľné béčko, ktoré sľubne otvára novú trilógiu a má v sebe náznaky toho, čoho sa (konečne) dočkáme v slušnej šesťke... ()
Ku příležitosti uvedení do kin už pátého dílu této nezmar série (a že prý v dnešní době nejde točit seriály na pokračování, jako byli v osmdesátkách Michael, Jason či Freddy ...) jsem si pustil pěkně po sobě 2 + 3 + 4 film během jednoho dne. A rozhodl jsem s eže k ním napíšu nový společný komentář, prootže jednak jsou všechny od stejného režisera a jednak jsou uplně stejné a to prosím pěkně neberte jako urážku. 2 až 4 díl si drží solidní laťku. Zachován je přitažlivý vizuál proplouvající napříč celou sériií. Díl od dílu je zajímavější "nesmrtelný" pan Skládačka v podání neokoukaného Tobina Bella. Pasti jsou díl od dílu sned lepší a vynalézavější. Herecké výkony spíše teda zase horší, ale dá se říct že ani jeden díl nejde kvalitou dolů a nedělá ostudu geniální jedničce. A proč ne. Saw má díky svému nabušenému (ano překombynovanému) ději mé sympatie mnohem víc než dějově prázdné X-té pokračování již zmiňovaných sériií jako byl Halloween, nebo Pátek třináctého. A navíc zatím ještě neslézávají do stoky k Hostelu těžícího z přemíry násilí. + překvapivá pointa co byla zatím pokaždé. Takže u mě Saw 2 až 4 shodně 60% až 70% dle momentalního rozpoložení. ()
Galerie (45)
Photo © Hollywood Classic Entertainment
Reklama