Režie:
Jean-Marc ValléeScénář:
Jean-Marc ValléeKamera:
Pierre MignotHrají:
Michel Côté, Marc-André Grondin, Émile Vallée, Pierre-Luc Brillant, Maxime Tremblay, Alex Gravel, Mariloup Wolfe, Mohamed Majd, Jean-Marc Vallée (více)Obsahy(1)
Kanadské komediální drama v režii Jean-Marca Valléeho se odehrává v 70. letech v Montrealu. Rodina Beaulieuových má pět synů a ten, který se narodil přímo o Vánocích, dostal jméno Zachary (Marc-André Grondin). Je jiný než jeho bratři, i když se moc snaží, aby mezi ně zapadl. Má rád svého konzervativního otce a raději mu lže, než by zklamal jeho očekávání. Sexuálně zmatený Zac hledá útěchu v muzice Pink Floyd a Davida Bowieho, jež mu dovoluje snít, ale sám život ho nakonec přiměje k tomu, aby přijal svou přirozenost. A co je ještě důležitější, i jeho otec posléze pochopí, že má svého syna mít rád takového, jaký je. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (159)
Oklieštieme z Mallickovho "filozofického šepotu" líniu o rodinnom nažívaní a priraďme si ju nachvíľu sem, k ďalšiemu identifikovaniu nielen seba samého, ale aj celých dekád a vzápätí zistíme, že Vallée nadväzuje, resp. si zasadzuje vlastný - vyjadrovacou štruktúrou obdobný, ale predsa odlišný - "Tree of life." Terrence sčasti pomenoval zeitgeist 50's na území amerického Texasu a Jean-Marc akokeby kontinuálne pokračuje cez 60. až po 80. roky v jeho definovaní na predmestí kanadského Montrealu.Tiež to zložité formovanie vrúcneho vzťahu otec-syn, kedy sa hrany navzájom obrusujú, názory sa rozchádzajú, nedorozumenia pribúdajú a nájdenie konsenzu nemusí vždy vyjsť...alebo môže, po dlhodobej drine môže. Tiež ta nesmierna láska matka-syn, kedy matka rozprestiera ochranné krídla nad svojími potomkami, čaká na nich iba s otvorenou náručou, cíti ich znepokojenie/bolesť aj na diaľku a najviac prežíva ich stratu. Výchova ovplyvnená dobou, patriarchálna diferenciácia rolí muž-žena, nepriestreľná pobožnosť, uznanie zázrakov za právoplatné javy, mnohodetnosť, homosexualita ako jedno obrovské X. Noel je v nevýhode, sám proti sebe, sám proti všetkým, spojenec sa kde-tu objaví a hneď aj zmizne, iskra nádeje miestami zažiari, ale pri narodeninových alebo vianočných posedeniach opäť zhasne. Je to generačný/osobnostný boj, vôbec nie ľahký, vôbec nie komediálne ladení, práve naopak krutý ako sám život a keď už zaznie vtípek, tak impresia ako od Andersonovcov. "C.R.A.Z.Y." má okrem bystrého názvu aj ihravý scenár a spracovanie, občas to síce zaváňa predynamizovanosťou a zopár nekoncepčných vsuviek by som takisto vedel oželieť, ale i tak som nadmerne spokojný, žiadne rúžové okuliare ani emočné vydieranie, vynikaví herci, doslova "golden soundtrack"- proste malý filmík s veľkým F, ktorý nehľadá cieľ, ale cestu. Aneb ako píše susedov plagát: "happiness is not the destination, but the journey." ()
Po skončení jsem měla dojem, že si to zaslouží 4*, teď s odstupem pár dnů, si nějak nedokážu přesně vybavit 'vo co gou'. Dalo by se říct, že to je o sexuálním hledání a vůbec hledání sám sebe. Grondin se předvedl na jedničku, to bezpochyby. Je to dobře natočené, přesně to vyjadřuje, co chce režisér říci, zajímavé proměny na straně malého a dospívajícího muže (pro mě obzvlášť, protože jím nejsem :-)), fajn hudební doprovod a dalších pár drobností, ale možná i díky francouzštině jsem si to nedokázala tak užít :-/ ()
C.R.A.Z.Y. je malý filmový zázrak s veľkými písmenami v názve. Neuveriteľne veľa línii, postrehov, detailov, malých životných etúd a odkazov na tie najsrdcovejšie filmy (a hudbu). K tomu všetkému jedna veľká pravda - čo znamená pre každú dobrú maminku jej dieťa..nech ich má koľkokoľvek, nech sú akokoľvek farebné či komplikované (alebo crazy). A názov filmu? D.O.K.O.N.A.L.É. ako sa tvorcovia vyhrali aj s týmto. Čistá krása a objatie, dar od samého Boha (toho filmového)...don´t be CRAZY and WATCH IT! ()
Citlivý životopisný snímek o mladíkovi, který vyrůstá v konzervativní rodině, která mu vlastně nedovolí smířit se svou orientací - aspoň takto jsem film pochopil já. Toto kanadské dílko se dost odlišuje od běžné gay produkce a dokonale ukazuje anti-comming-out. Je skvěle zahraný i vystylovaný k prezentovaným dobám a pro mě rozhodně přesvědčivý. Jen bych tady zrušil zařazení k žánru komedie nebo ho dal aspoň do uvozovek, protože je spíš vážný s občasnou vtipnou narážkou. Měl jsem občas problém se silnějším křesťanským podtextem, ale uvědomuju si, že tam měl smysl a ještě víc zdůrazňoval vliv při dospívání ..... Lepší 4* si vysloužil. [ PŘÍBĚH: 3 /// ATMOSFÉRA: 2 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()
Nudne ............ Nudne a socialni cosi ................. Film ktery mel byt povidkou. (ale ty asi nevydelaj tolik prachu?) Proc by byla povidka vhodnejsi? Protoze povidka byva pomerne kratka, uderna (k veci) a neobsahuje prilis postav. Obsahuje sice krapet zajimavych myslenek, ale ne zas tolik aby mel ctenar v hlave bublaninu. .... Je tam par filmovych obratu (a jeden ktery mi unikl protoze jsem se nekouk na originalni nazev :) ), ale je jich jako safranu. Napriklad ten, kde se film kouse do sveho zadku "aussi que" Ouroboros. ()
Galerie (45)
Photo © Cirrus Communications
Zajímavosti (7)
- Napsání scénáře trvalo Jean-Marcu Valléemu deset let. (mi-ib)
- Scénář je založen na zkušenostech z dospívání Françoise Boulaye, který pomáhal Jean-Marcu Valléemu při jeho psaní. (mi-ib)
- Jean-Marc Vallée obsadil do hlavní role mladého Zacharyho svého syna Émile Valléeho. (Ganka)
Reklama