Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kanadské komediální drama v režii Jean-Marca Valléeho se odehrává v 70. letech v Montrealu. Rodina Beaulieuových má pět synů a ten, který se narodil přímo o Vánocích, dostal jméno Zachary (Marc-André Grondin). Je jiný než jeho bratři, i když se moc snaží, aby mezi ně zapadl. Má rád svého konzervativního otce a raději mu lže, než by zklamal jeho očekávání. Sexuálně zmatený Zac hledá útěchu v muzice Pink Floyd a Davida Bowieho, jež mu dovoluje snít, ale sám život ho nakonec přiměje k tomu, aby přijal svou přirozenost. A co je ještě důležitější, i jeho otec posléze pochopí, že má svého syna mít rád takového, jaký je. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (159)

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Miluji rodinná dramata s početnou rodinou - přísného otce, milující mamku, s láskou nenáviděné sourozence a lidi, kteří o nich umí natočit báječný film - o všeobjímající lásce, kterou je dítě schopno docenit až mnohem později ve svém životě. Je neskutečné, co Jean-Marc Vallée dokáže s herci, kamerou a hudbou. Chtěla bych napsat o tisíci pocitech z filmu, ve kterém je tisíc zážitků, brání mně však nadbytek nevstřebaných emocí a nedostatek slov i prostoru, vše, čeho jsem schopna, je heslovitě uvést několik blábolů, které se mně ještě stále neuspořádaně motají v hlavě. Jako první mě zaujal otec - vášnivě milující život a svou rodinu i to, jak starostlivě sleduje, aby vše bylo podle zaběhnutých pravidel přírody - krásné vidět obdiv v očích jeho dětí a na oplátku jeho pýchu. Matka miluje bezpodmínečně, velmi dojemné scény s kočárkem a duchovní i tělesné spojení matky se synem, nerespektující vzdálenost. A Zac... od prvních minut výjimečný a citlivý, ještě netuší , jak bolestivé je dospívání samo o sobě, ještě neví, o kolik víc sebeovládání a slz ho bude stát jeho "jinakost", nemá ani ponětí, jak snadno lze přijít o víru - zatím posílá otci do tváře kroužek dýmu, jako poselství vzdoru a pomalého odpoutávání od pevně stanovených hodnot. Do všeho až osudově zasahuje hudba (bože, jen ta příhoda s vinylem!), zpomalené záběry překypující emocemi a vše vyjadřující výkony - ty dětské nevyjímaje. Již po prvních deseti minutách jsem čekala stoprocentní snímek a jsem šťastná, že jsem se nemýlila. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Kde se vzal, tu se vzal film, u kterého zde zatím není uvedeno ani jméno režiséra, který se však již může chlubit hodnocením 90%. Jasně, soudě z množství hodnotících, nebude jej mít dlouho, ale přesto bych se odvážil tvrdit, že půjde o první film Jeana-Marca Valéeho, jenž uvidí počet lidí zasluhující již označení „velká skupina“. Původní název je poněkud zavádějící a za šťastnější lze v tomto ojedinělém případě označit překlad českého distributora. Slovo Crazy sice má pro celý příběh nezanedbatelný význam, ale mnohý divák by po jeho přečtení mohl očekávat ujetou teenagerskou taškařici. Přitom jde o velice citlivý portrét jedné zmatené mladistvé duše napříč dvěmi dekádami, jenom občas okořeněný humorem. Ten si zaslouží přídomek „hřejivý“ nejen pro četný výskyt slova „buzík“. Oním „buzíkem“ možná je a možná není hlavní hrdina Zach, sám neví. Snahu zjistit to, stejně jako spoustu jiných skutečností, mapuje tento dvouhodinový snímek o životě a jak na něj. Odvážnou stopáž můžeme považovat pouze za jeden z mnoha projevů Valéeho snahy, natočit jiný, lepší a větší generační film. Někdy hraničí až s metaforickým podobenstvím o Bohu a člověku uvězněném věčně v jeho stínu, čehož budiž důkazem „duchovní“ bloudění Jeruzalémem (věta o ateizmu hlavního hrdiny jakoby neměla žádnou váhu). Podobných výstřelků je ve filmu několik, některé působí rušivěji, jiné méně, stále jsem však (kupodivu a bohudík) měl dojem, že sleduji docela malý kanadský film, vymykající se pouze mimořádně kreativním přístupem režiséra a výborným hereckým obsazením. Bohužel, na rozdíl od jiných podobně koncipovaných filmů, si hrdinové tohoto nezískali mé sympatie, což je – obávám se – základní předpoklad úspěchu. Ústřední dějová linie sleduje komplikovaný vztah otce a syna, kteří hledají cestu, z níž před lety sešli, neméně zajímavé jsou i vedlejší podzápletky, kterých bych ale stejně mohlo být méně. Režisér děj filmu prozíravě vklínil do období 60. až 80. let, tedy do období dobře zmapovaného, vyznačující se osobitým, na první pohled identifikovatelným, stylem (oblékání, hudby ad.). Velmi zdařilý je nostalgický portrét sedmdesátých let, přímo vybízející k použití songů od Pink Floydů, Rolling Stones nebo Davida Bowieho. Dar od Boha nabízí osvěžující pohled na problémy staré jako lidstvo samo. Nepřináší nic přelomového, neříká nic objevného, nicméně má vše, co od podobného filmu zpravidla čekáme a jako bonus přidává něco navíc. 80% ()

Reklama

easaque 

všechny recenze uživatele

Citlivý životopisný snímek o mladíkovi, který vyrůstá v konzervativní rodině, která mu vlastně nedovolí smířit se svou orientací - aspoň takto jsem film pochopil já. Toto kanadské dílko se dost odlišuje od běžné gay produkce a dokonale ukazuje anti-comming-out. Je skvěle zahraný i vystylovaný k prezentovaným dobám a pro mě rozhodně přesvědčivý. Jen bych tady zrušil zařazení k žánru komedie nebo ho dal aspoň do uvozovek, protože je spíš vážný s občasnou vtipnou narážkou. Měl jsem občas problém se silnějším křesťanským podtextem, ale uvědomuju si, že tam měl smysl a ještě víc zdůrazňoval vliv při dospívání ..... Lepší 4* si vysloužil. [ PŘÍBĚH: 3 /// ATMOSFÉRA: 2 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Pro mě zklamání. Film se vleče "kanadsky", a jestliže mají rodiče víc dětí, tak se až nepřirozeně zabývají jedním hochem. Text distributora je lépe napsán, než scenář k filmu. Nepřipadá mi ani přesvědčivé, že by hoch měl v hlavě jen sex, a jak je orientovaný. Film "nešlape" ani co se týče scén, ani dialogů, a především schází mu - napětí. ...Srovnej třeba s it. filmem "Malena", to je mnohem lépe pojaté. a taky o dospívání. Film je - jako stovky dalších - na youtube. ()

Khumbac 

všechny recenze uživatele

Docela v pohodě drámátko, i když někdy trochu táhlé. Potěšila mě psychodelická pasáž PINK FLOYD. Herci v pohodě. Otec Elvis i matka to určitě neměli jednoduché. A co bylo mazec v té době, a nejen v americe?? No přece to kouření, všude a vždy. Příšerná móda. Kouřilo se v nemocnici, na Vánoce u stolu, prostě všude. I u nás tomu tak bylo. Janžurka a Stellinka Zázvorová s cigárem na obrazovce, i Bouhdalka. A pak nešiřte reklamu a nekažte mládež!!! ()

Galerie (45)

Zajímavosti (7)

  • Částka 600 000 dolarů zaplacená na získání práv ke skladbám použitých ve filmu tvořila nakonec velkou část celkových nákladů. Jean-Marc Vallée musel dokonce omezit výši svého vlastního platu. (mi-ib)
  • Napsání scénáře trvalo Jean-Marcu Valléemu deset let. (mi-ib)
  • I když jsou filmové dialogy ve francouzštině, ve Francii byly do filmu přidány francouzské titulky pro diváky, kteří nerozumí québecké francouzštině. (mi-ib)

Související novinky

Zemřel režisér Jean-Marc Vallée

Zemřel režisér Jean-Marc Vallée

27.12.2021

Velice nepříjemná zpráva nás zasáhla krátce před koncem roku – oceňovaný kanadský režisér Jean-Marc Vallée zemřel nečekaně v pouhých 58 letech. Filmař stojící za oscarovým Klubem poslední naděje,… (více)

Reklama

Reklama