Reklama

Reklama

David Bowie

(TV film)
  • Velká Británie David Bowie: Sound and Vision
všechny plakáty
Dokumentární / Hudební
Velká Británie, 2002, 86 min

Obsahy(1)

Nejčastěji používaným klišé o Davidu Bowiem je tvrzení, že jde o hudebního chameleona, který se rychle a podbízivě přizpůsobuje momentálně oblíbeným trendům. Skutečnost je však taková, že Bowie svou dobu téměř vždy předběhne a jeho tvorba stojí právě u zrodu nových módních vln. Bowieho je možné považovat za "otce" moderní hudby od šedesátých let do současnosti. Na konci šesté dekády začínal jako "hipík" a zpíval písně o lásce, počátkem sedmdesátých let byl průkopníkem glam rocku a nahrál několik písní s jasnými znaky metalu, jemuž bylo souzeno se rozvinout až o několik let později. Bowieho alba ze 70. a 80. let předznamenala vznik divokého punku, ponurého gotického rocku i syntezátorové taneční hudby. Tyto styly by se jistě vyvinuly i bez Bowieho, ten však velkou měrou přispěl k jejich konečné podobě. Jeho fenomén neslábne ani před jeho šedesátkou. V roce 1966 devatenáctiletý David Jones zjistil, že v tehdy mimořádně populární americké skupině Monkees působí jeho jmenovec. Usoudil, že pokud se chce sám proslavit, nemůže se jmenovat stejně jako jiná hvězda a zvolil si pseudonym David Bowie. Jeho přízvisko rock´n´rollový chameleón není 100 % spravedlivé. Učil se hrát na saxofon ve třinácti. Během dospívání vystřídal několik bezvýznamných skupin, v šestnácti utrpěl při školní rvačce zranění oka a v roce 1965 si zvolil umělecké jméno David Bowie. V roce 1970 Bowie zkombinoval své zkušenosti s hudbou, pantomimou, buddhismem a natočil tématický epos "The Man Who Sold the Word", jenž zvrácenými texty popisoval mrazivou orwellovskou vizi budoucnosti - vládu strojů, sexuální perverze, pomatenost, bídu a osamělost. Bowieho vizuálním poznávacím znamením se od jeho ranných počátků staly jeho oči, které měly následkem okolnostmi vynucené operace nestejnou barvu. Na koncertech David Bowie udivoval neobvyklými kostýmy, líčidly, častým vystupováním v ženských šatech (čímž podtrhoval svoji předstíranou bisexualitu) a celou řadou postav a témat. Přelomovým albem v Bowieho tvorbě se roku 1972 stala LP deska "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars", založená na sci-fi příběhu kapely, která přiletěla z vesmíru. Bowie se s páskou přes oko a červenými vlasy převtělil do glam-rockové hvězdy Ziggiho Stardusta bez sexuálních i morálních zábran a vydal se na exoticky výpravné turné společně s pavouky z Marsu, kytaristou Mickem Ronsonem, baskytaristou Trevorem Bolderem a bubeníkem Woody Woodmanseyem. Album "... Ziggy Stardust ..." se výborně prodávalo, sklidilo kladné ohlasy u kritiky a na dlouhá léta ovlivnilo další vývoj rockové hudby. Mnohostranný David Bowie produkoval v roce 1972 Lou Reedovo elpíčko "Transformer" a pomohl k návratu téměř zaniklé formaci Mott The Hoople, které napsal titulní skladbu "All the Young Dudes". Po dalších dvou albech se Bowie opět vrátil ke svým chmurným vizím. Kontroverzní album "Diamond Dogs" s Davidovou vizáží polo člověka / psa bylo volně inspirováno Orwellovým románem 1984 a zasáhlo nepřipravené posluchače sexem, dystopií nebo tragickou láskou. Následné turné bylo opět velice výpravné a jeho atmosféra byla zaznamenána během vystoupení v Philadelphii na dvojalbu "David Live". První Bowieho americkou singlovou jedničkou se stala skladba "Fame" (# 1 USA; # 17 GB; 1975) z alba "Young Americans", kterou Bowie napsal společně s Johnem Lennonem. Roku 1976 se Bowie na rok přestěhoval do Západního Berlína, kde pod dohledem začínajícího producenta, mága na abstraktní hudbu Briana Ena začlenil do své tvorby rozličné elektronické prvky, které postupně vydal na albech "Low", "Heroes" (s kytaristou Robertem Frippem) a v New Yorku či Švýcarsku dokončovaném "Lodger". Komerční efekt však přineslo až méně experimentální album "Scary Monsters (And Super Creeps)" se skladbami "Ashes to Ashes" (# 1 GB; 1980) a "Fashion" (# 5 GB; 1980), které se jako videoklipy prosadili i v MTV. Pak Bowie spolupracoval s kapelou Queen v písni "Under Pressure" (# 29 USA; # 1 GB; 1981). V roce 1983 Bowie podepsal výhodnou smlouvu s firmou EMI Records a vydal komerčně nejúspěšnější album "Let's Dance" ve stylu diska s funky tanečními hity "Let's Dance" (# 1 USA; # 1 GB; 1983), "China Girl" (# 10 USA; # 2 GB; 1983), "Modern Love" (# 14 USA; # 2 GB; 1983) a "Blue Jeans" (# 8 USA; # 6 GB; 1983). V podobném duchu se neslo i LP "Tonight" s duetem "Loving the Alien" (# 19 GB; 1985) s Tinou Turner. V polovině osmdesátých let se Bowie účastnil festivalu Live Aid, pro který natočil duet s Mickem Jagerem, předělávku zapomenutého hitu "Dancing in the Street" (# 7 USA; # 1GB; 1985) od seskupení Martha & The Vanderas. O dva roky později Bowie natočil (s kytaristou Peterem Framptonem) album "Never Let Me Down" a následně absolvoval rozsáhlé retrospektivní "turné skleněného pavouka" - Glas Spider Tour. Roku 1989 Bowie připravil remastrované vydání nejznámějších skladeb, jenž vydal na troj-CD "Sound + Vision". Tyto aktivity opět dopomohly k vyšší prodejnosti klíčového alba "... Ziggy Stardust ...". V té době David Bowie přerušil svoji sólovou kariéru a stal se součástí jím vytvořené skupiny Tin Machine utvořené kromě něho kytaristou Reevesem Gabrelsem, baskytaristou Huntem Salesem a bubeníkem Tonym Salesem. Po dvou albech alternativního rocku se čtveřice v roce 1992 rozpadla a Bowie opět pokračoval jako sólista na interaktivním albu "Black Tie, White Noise". V polovině devadesátých let Bowie uplatnil svoji zkušenost s techno / klubovou taneční muzikou a nahrál pod dohledem věčně experimentujícího Briana Ena kultovní monotématické album "1. Outside". Jeho kritické vidění světa mnohé "spořádance" úplně "rozhodilo" fiktivním deníkem detektiva Nathana Adlera, který vyšetřuje rituální vraždu holčičky Baby Grace Blue. V tomto příběhu je její tělíčko vypreparováno a vystaveno jako artefakt v anglickém muzeu umění. Následné turné zahrnovalo v únoru 1996 i Prahu. V devadesátémsedmém Bowie vydal hodně ceněnou desku "Earthling", zabalenou do ambientních zvuků a podloženou hutnými beaty. Následujícím albem "Hours..." se Bowie na konci devadesátých let vrátil ke svému dřívějšímu rockovému soundu. Album však bylo protknuto famózní kytarou Reevese Gabrelse, který pomocí elektroniky našel spoustu úplně nových zvukových odstínů kytary, pokroucenými "skřeky" počínaje a zmnoženými plochami akordů konče. 9. července 2001 Bowie vydal album "All Saints", jehož remastrované nahrávky souvisí s tzv. berlínským obdobím konce 70. let. O pár týdnů později se Bowie spojil s americkým raperem Puffem Daddym (nyní vystupujícím jako P. Diddy) se kterým pro film "Training Day" nahrál coververzi vlastního songu "This is Not America". Intelektuál David Bowie se za svoji kariéru nechal velmi často ovlivňovat módními styly (psychedelická hudba, hardrock, artrock, glamrock, punk, disko, poprock, techno, indipendent-music), ale také dokázal zcela nadčasově vytvořit spoustu netradiční muziky. Je znám také z mimohudebních oblastí jako herec ("The Virgin Soldiers", "The Man Who Fell to Earth", "Just a Gigolo", "The Hunger", "Merry Christmas Mr. Lawrence", "Into the Night", "Absolute Beginners", "Labyrinth", "Basquiat", "Twin Peaks"), vypravěč ("Prokofiev's Peter and the Wolf"), sochař, spisovatel, poskytovatel připojení na Internet, správce vlastního webu a uměle vytvořený 24-letý hlavní hrdina 3D akční adventury "Omikron: The Nomad Soul". 10. června 2002 Davidovi Bowiemu vyšlo studiové album "Heathen", spoluprodukované s Tony Viscontim, který se již dříve podílel na jeho významných deskách "Space Oddity", "Diamond Dogs", "Young Americans" a "Heroes". Bowiemu ve studiu vypomohli hudebníci zvučných jmen, kytarista Pete Townshend ze skupiny Who, klávesista Jordan Rudess z Dream Theater, kytarista David Grohl z Foo Fighters a hudební čaroděj Moby. Prvním singlem se stala skladba "Slow Burn". Na disku je zařazena i coververze "I´ve Been Waiting for You" z repertoáru Neila Younga. David Bowie vydal 21. října 2002 dvoj i jedno-albovou kompilaci "Best of Bowie", chronologicky sestavenou od nejstarších písní vybraných z jeho alba "Space Oddity" z roku 1972 až po současnost. 5. listopadu 2002 se na trh dostala "bestová" DVD varianta tohoto počinu, složená ze 47 videoklipů a předtím nezveřejněného obrazového a hudebního materiálu. Životopisný dokumentární profil byl realizován v roce 2002. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (23)

Slasher 

všechny recenze uživatele

Jelikož jsem si Bowieho dříve příliš nevšímal a do jeho diskografie se začal dostávat až poslední dobou a pár jeho skladeb mě svou fantazií ihned fascinovalo (Space Oddity, Five Years, Heroes...), logicky jsem si sehnal dokument. SOUND & VISION spolehlivě vypráví to nejpodstatnější a jen potvrzuje moji odvěkou domněnku - že David je jednou z nejdůležitějších a nejnezaměnitelnějších tvůrčích sil v historii rock ’n’ rollu/ moderního umění. Jeho talent, vizionářství, schopnost neustále se měnit, inovovat a být originální, plus jeho nebojácnost, to je nevídaný nejen v muzice. A ať už mi jeho ta která hudba voní nevoní, tohle prostě respektuju. (dále doporučuji dokument FIVE YEARS) "Here am I sitting in a tin can far above the world...." ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Dawid Bowie jako muzikant, malíř, herec a ve všem, co dělá je skvělý a ještě to není dost, on je taky dobrý člověk - a to vše v tomhle výborném dokumentu. Jinak tedy klobouk dolů, že po všech těch nezdarech vytrval a nevzdal se. Jinak by svět přišel o takhle dobrého muzikanta. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

O člověku plném vizí a vnitřní síly je prosadit.... Jeden z mála lidí na světě, který si dokáže plnit sny a jeden z mála hudebních mágů=králů, kteří opanovali svět novými žánry hudby.!!! :-) Pozoruhodná osobnost dějin umění, které se rovněž nevyhnula diskutabilita uměleckých i jiných soukromých aktivit.. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Výborně natočený dokument o jedné z nejvyraznějších postav dějin populární hudby. David Bowie se nám v tomto snímku ukazuje nejen jako nadaný zpěvák, extravagantní umělec a bývalý vášnivý uživatel koksu (ne, o uhlí nemluvím), ale i jako vyjímečná osobnost a skvělý člověk. We can be Heroes - just for one day. ()

maseer2 

všechny recenze uživatele

po zhlédnutí tohoto výborného dokumentu se stydím, že jsem předtím sice věděl, že nějaký zpěvák jménem David Bowie existuje, ale jinak jsem vlastně vůbec nevěděl, kdo to je.. teď už to vím - geniální hudebník, herec a malíř, který se navíc dokázal vyhrabat z drogové závislosti:) ()

5150 

všechny recenze uživatele

Výborně poskládaný dokument o hudební legendě, narvaný neskutečným množstvím informací a s podkresem nejzásadnějších skladeb. Mňam. ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Vyborna, prehledna a uprimna rekapitulace Bowieho kariery album po albu (a ze jich ma 23, frajer), zavidim mu v jak utlem veku nastartoval karieru, tuhle diskografii se mi bude slozite dohanet. Btw, Reznorovi to pri interview v tomhle dokumentu fakt slusi, to byl jeste ve forme. 8/10 ()

esopesokeso 

všechny recenze uživatele

Maliar v poho...herec-vynikajúci ...textár-to je D.Bowie... hlas - profík... hudba - genius ... Jeho hudba krotí 20 storočie,vlastne nekrotí ale burcuje.Kde šliapne do umenia zanecháva stopu, ktorú umelci merajú a predtým než ju zmerajú je na svete jeho dalšia stopa.Každý jeho fanúšik by mal tento film pozrieť, žiadný podobný jemu nie je.... (10/10) David Bowie - Sound and Vision, anglicky.. ()

K.I.N.G. 

všechny recenze uživatele

Dokument, který může plně uspokojit jen lidi, co si Bowieho hudbu vůbec nezaslouží. Místo snímku si můžete také přečíst oficiální obsah distributora. ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Stručná cesta fascinující kariérou Davida Bowieho do narození jeho dcery, to chameleonství je opravdu zábava sledovat. Ideální, pokud toho o životě DB moc nevíte, pokud vás ale zajímají konkrétní období typu Berlín, hledal bych jinde. Do dokumentu si BBC pozvalo pár bizarních hostů typu módní návrhář nebo Eric Idle a většina jich opravdu nemá co říct, je to mučivé, chudáky spolupracovníky Iggyho Popa a Viscontiho osekali na minimum. Nejvíc mě pobavilo, jak Bowie plánoval svůj veřejný image - jednou se takticky prohlásil za homosexuála a pak v osmdesátých letech v éře AIDS, kdy konzervativnější společnost čekala na vyhynutí nakažené komunity ;), vlezl do vánočního pořadu zazpívat tradiční písně a pak se prohlásil za výhradního heterosexuála; konec dokumentu je v podstatě velký happy end napraveného umělce, kde nová manželka opěvuje jeho lásku a následují stylizované fotky šťastného otce u otevřeného okna směrem na Central Park :-) ()

DruidKarel 

všechny recenze uživatele

V tomto případě se jedná o nutnou povinnost pro fanoušky Davida Bowieho. Skvělý muzikant si to zasloužil a byl natočenej přímo ohromně. Z dokumentu přímo čiší přímočarost a upřímnost, s jakou vypovídá Bowie o dorgových excesech a taky o nutnosti skoncovat s tím a přesunout se do Berlína a začít se starat o svého syna a muziku. Vynikající muzikant, kdo nezná tak se koukněte http://www.youtube.com/watch?v=0VLS-P9m0BM. Excelentí a 5*... ()

MJMilan 

všechny recenze uživatele

Zajímavý dokument o zpěvákovi a pro mě hlavně skvělém herci Davidu Bowiem. Jako celkem zajímavý mi přišel fakt, že byl kamarád s Johnem Lennonem a že byl a je velice uznávaný malíř. ()

rockwoman 

všechny recenze uživatele

"Moje parketa je být tvrdohlavý, obskurní, polemický, dělat všechno po svém a řádně si to užít." - David Bowie ...Zajímavý dokument o zajímavém člověku - umělci, který tu po sobě zanechal nesmazatelnou stopu. "David mě vzal do náruče a ten pocit, že se vznáším mi zůstal dodnes." - Iman ()

Compadre 

všechny recenze uživatele

I když jsem hudbu Davida Bowieho nikdy moc neposlouchal, musím uznat, že jde o velmi talentovaného a hlavně zajímavého člověka vůbec. Dokument o něm vám mistra předtaví po všech stránkách - soukromí, hudební a filmová kariéra (Bowie byl zdá se i velmi dobrý herec) a vůbec včechno co byste v dokumentu o takovém muzikantovi chtěli vědět. A také jsem měl radost, když jsem zase viděl Iggy popa - mistra, kterého Bowie vpodstatě "udělal." Hodně dobře udělanej dokument. ()

Ichabod 

všechny recenze uživatele

Skvělý snímek dokumentující Bowieho jak z hlediska profesionálního tak i z jeho velmi neštastného soukromého života. Ukazuje mistrovo rozpačité až neúspěšné začátky a je neuvěřitelné co vše se o něm dozvíme. Já jako fanda jsem opravdu netušil co vše Bowieho ovlivnilo, jak moc drsné ztráty za sebou má, ba dokonce jak přišel k těm "různobarevným" očím. Osobně Bowieho mám nejraději až z jeho tří posledních alb, kde čerpá ze svého nezaměnitelného hlasu a hudební hravosti, kde má vše mnohem více uklidněné, ale i těch x hitů starších co v dokumentu zazní stojí za to, a každý kdo má Bowieho rád by měl dokument vidět. Vystoupí v něm i mnoho Bowieho přátel a opravdu řadu z nich budete znát. Dokument není dlouhý ale přitom mám dojem, že v něm jsou shrnuta snad celá 70. a 80. hudební léta. ()

weselow 

všechny recenze uživatele

David Bowie mi dlouho unikal, jeho hudba mi nepřipadala zajímavá, ale jakej je to fenomén jsem pochopitelně tušení měl. Je to mnohem zajímavější osobnost než hudebník, i když i v tomhle směru je to beze sporu talent. Pro mě jako o dvě generace mladšího člověka je tenhle dokument výbornej, už se orientuju v jeho diskografii a najdu si tam něco pro sebe (první polovina 70. let). ()

Reklama

Reklama