Reklama

Reklama

Kriminální román

  • Itálie Romanzo criminale (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film režiséra Michela Placida vychází z románu Giancarla de Cataldo, který zachycuje pravdivý příběh zločinecké organizace Banda della Magliana, která v 70. letech prakticky ovládla římské podsvětí. Na počátku všeho je krádež auta, která spojí skupinu kluků z ulice. Ti si v den krádeže určí přezdívky (Libanese, Freddo, Dandi, Grana - posledně jmenovaný ovšem vzápětí umírá) a po letech se sejdou a rozhodnou se získat peníze únosem vlivného barona. Libanese poté navrhne, aby peněz využili k založení vlastní organizace, která by ovládla obchod s drogami v celém Římě. Za použití nemalé dávky násilí se jim to podaří a skupina se stává obávanou sílou podsvětí, která se spojí mimo jiné také s mafiánskými organizacemi.

Film působivě zachycuje nárust moci hlavních hrdinů, vliv na italské dění (například naznačení vazeb na vraždu Alda Mora nebo na atentát na boloňském vlakovém nádraží), denní užívání násilí a následně také úpadek a konec protagonistů. Snímek měl úspěch nejen v Itálii, kde byl oceněn Stříbrnou stuhou (nejlepší film, střih, hlavní herecké výkony, produkce, zvuk) a Davidem di Donatello (nejlepší scénář, výprava, kostýmy, střih, kamera, speciální efekty a nejlepší herecký výkon Pierfranceska Favina), ale také například na německém Berlinale (nominace na Zlatého medvěda). Zajímavostí je, že jak Michele Placido, tak Giancarlo de Cataldo si ve filmu zahráli drobnou roli ( Placido otce jednoho z hrdinů, Cataldo soudce vynášející rozsudek nad členy bandy). (Mustard)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (19)

Aky 

všechny recenze uživatele

Opravdu román. Mafiánský román v celé šíři toho žánru převedený na plátno. Ohromný rozměr je perfektně zvládnutý, i přes stopáž se člověk nenudí a připadá si zcela vtažený do děje. Na rozdíl od amerických srovnatelných projektů je zde všechno normálnější, motivace jsou pochopitelnější, je to prostě kus excentrické části života. ()

sanikope 

všechny recenze uživatele

Ocitol som sa doma boli 3 hodiny ráno a ja som bol relatívne opitý. Reku poprepínam. A čo na BBC práve začínal Romanzo criminale a to som vôbec netušil že ho natočil Michele Placido. Vždy som mal voči Chobotnici troška predsudky. Ale týmto kúskom mi veru ukázal že nad ním palicu neradno lámať. Minutáž bola skutočne pridlhá, ale ako inak by sa dal celý epos vtesnať do 90 minút. Soundtrack filmu dodával šťavu a keby je film natočený v US tak tu máme asi o 500 hodnotení naviac. Film nemal ani vyhraneného hrdinu aj keď troška viac sa asi venoval film Freddovi ktorý ako jediní sa snažil konvertovať na troška kľudnejší život. Ale ako to už medzi mafiou chodí..... Myslel som si že pri telke hodím šlofíka, a na miesto toho som sa dožil kokrhania susedovho kohúta . ()

Reklama

Ammit 

všechny recenze uživatele

Hodnotím 174 minutovou verzi a je to teda něco to vzít na jeden zátah. Život celé jedné mafiánské rodiny zhuštěný na skoro tři hodiny. Život je krátký i sám o sobě a je ještě kratší, když jste mafián v Římě. Ále teda celkem často to byla nuda, i když to je spíš můj problém, protože film mi tak nějak nesedl. Nó, ale stejně jsem na to koukala jen kvůli Anne Mouglalis a tu jsem viděla (i když neslyšela, páč jí předabovali ve všech třech jazycích ve kterých se mi film podařilo uhnat). ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Michele Placido. Nebýt reedice Chobotnice na stáncích, tak jsem si na něj již léta nevzpomněl. Jenže letos mi již podruhé stihl vytřít zrak. Nejdříve výkonem v Neznámé a nyní touhle zločineckou ságou dle skutečných událostí o vzestupu a pádu několika postradatelných poskoků z ulice, kteří mají plné zuby přitakávání i čekání na to, kdy se někomu znelíbí a začnou podnikat na vlastní pěst. Je to patřičně syrové, bez příkras a dokonce snad i reálné. Nikterak zdlouhavé, výtečně zahrané a takřka fantastické. Přesto to za plný počet nebude. Z důvodu, že na jednu stranu to je postavami přelidněné, přitom však naprosto chladné a odosobněné. Zajímal mě vlastně jen osud "rodiny" jako celku. Což dost možná bylo i Placidovým záměrem, jenže emoce k těmhle mafiánským opusům prostě tak nějak patří. Ovšem patřičně mě to navnadilo k přečtení předlohy, to zase ano. PS: Ocenil bych obligátní závěrečný titulkový souhrn jak si vedou přeživší. Takhle jsem musel hledat na netu, což není k divákům zrovna vstřícné. ()

Arkanoid 

všechny recenze uživatele

Hodnotená verzia s minutážou 146 minút. Mladí lumpovia si diváka ľahko získajú, lebo vyjadrujú aj jeho najtajnejšie túžby v mladosti. Problémom je, že divák s nimi nepobudne veľa času a vidí ich po piatich minútach už len v dospelosti, kde sa k nim pridávajú ďalší, na ktorých si tiež vôbec nezvykol. Vďaka odosobneniu od postáv a zhusteniu množstva udalostí si divák môže k filmu ťažko hľadať cestu. S tým však nemá problém seriálová adaptácia románu. Ku dospelým hrdinom sa dá nájsť sympatia v tom, že sa chcú posunúť, hoci nezákonnou cestou. Filmový predstaviteľ Scialoju je zlý vtip. Čo sa týka jeho typu, vôbec nepasuje do tejto úlohy neoblomného, búrlivého, citlivého policajta, ktorá pasovala jeho seriálovému predstaviteľovi. Výber hercov bandy nie je dobrou voľbou kvôli ich ľahkej zámene s inými hercami vo filme kvôli typu tváre, výnimku tvorí Pierfrancesco Favino (predstaviteľ Libaneseho, ktorý dal postave nadšenie, nemá však drsnosť seriálového predstaviteľa) a predstaviteľ Cira Buffoniho. Terribile nie je vôbec príšerný, ako v seriáli. Stefano Sollima mal s seriáli lepšiu kameru ako Michel Placido tu, kde chýbajú kultové scény a kvalitná akcia. Najlepšia scéna za prvú polhodinu je zoznámenie sa Scialoju s Patriziou, u ktorej je výber herečky dobrý, jej seriálový náprotivok však má depresívnejšie a vážnejšie sklony. Tu, na rozdiel od seriálu, nevyzerá ponuka bordelu reálne. Seriálová Roberta vyzerá roztomilejšie ako filmová a vôbec všetky vzťahové dejové línie sú lepšie a emočnejšie podané v seriáli. Zaujímavosťou je, že vo filme stvárnil Roberto Infascelli Freddovho brata Gigia, kým v seriáli dostal väčšiu úlohu ako Sorcio. Väzenie taktiež nevyzerá ikonicky, ako epizóda v seriáli. Priateľstvo členov bandy tu nie je zobrazené tak silne, ako v seriáli. Emočný chlad diváka k postavám a u niektorých postáv navzájom nie je len nudný, ale v rámci rozhodnutí postáv aj nedôveryhodný a znižuje tak kvalitu filmu. V seriáli je to našťastie naopak. Na city sa trochu zahrá v epilógovej spomienke, no je to málo na označenie kvalitný film. Ťažko povedať, pre koho je určený. Fanúšikom generačných filmov a mladíckeho entuziazmu tu bude chýbať energia a emócie. Film je dobrý asi len ako hraný dokument, tu však treba poznať konkrétne udalosti Bandy della Magliana. Nestačí filmu Gomorra, ktorý zobrazil mafiu a nelegálnu činnosť v rôznych vrstvách a skupinách spoločnosti. Nestačí Godfatherovi, kde boli kultové dialógy a postavy. Fanúšikovia mafiánskych filmov nesmú a nemôžu byť s týmto filmom spokojní. Po čítaní životopisu Maurizia Abbatina (nechajte si to až po seriáli a filme) musím konštatovať, že seriál triumfuje nad filmom ešte aj presnejším zobrazením udalostí. ()

Galerie (34)

Reklama

Reklama