Obsahy(1)
Dokumentární série Manželské etudy široce zachycuje čtvrtstoletí české společnosti pozorováním osudu několika manželských párů. Jejich kauzalita je daná metodou, kdy sám čas skládá příběh. Jedním z nejsilnějších byl příběh Marcely, které na konci natáčení tragicky zemřela dcera. Cyklus právě vysílala televize a diváci vstoupili do dalšího dění. Zoufalé ženě se snažili pomoct, posílali jí dary a peníze. Režisérka s ní byla i nadále v každodenním kontaktu a pokračování emocionálně vypjaté situace tak dalo vzniknout celovečernímu filmu. (Doc Alliance Films)
(více)Videa (1)
Recenze (136)
Je treba oceniť odvahu a trpezlivosť režisérky Třeštíkovej, ktorá sa pustila do časozberného dokumentu i keď nemohla vedieť kam ju príbeh postavy zavedie. Našťastie sa jej podarilo zaznamenať dostatočne dramatický príbeh s viacerými zvratmi. Pomohla jej v tom aktérka so svojimi nereálnymi predstavami a pasivitou, ktorá jej znemožňovala čokoľvek z nich uskutočniť. Nehodnotím konanie a život Marcely, pretože ju považujem za bezdomovkyňu s bytom. Hodnotím film, ktorý som vnímal ako nadpriemerný, na sledovanie ktorého som neľutoval strávený čas. Poznámka na okraj: Takmer celý film som mal niekde vzadu pocit, že aktérku filmu stvárňuje Bára Hrzánová. ()
Jako jediná z trojice Marcela, René a Katka, nemohla Marcela svůj osud ovlivnit a samam byla postavena před hotové události- a že těch špatných bylo nespočet, možná proto působí příběh Marcely z celé trojky nejvíc lidsky a soucítivě. Asi bych víc nedodával, jen že Marcele jsem fakt opravdu fandil až do konce. Helena Třeštíková si jako vždy zaslouží můj obdiv. ()
Na projekci filmu v Boskovicích byla i Helena Třeštíková, původně jsem se jí chtěl zeptat, zda se tím, že stopáž původní části oseká, přidá další pasáže a udělá z ní celovečerní dokument, neoslabí účinek na diváka, ale když jsem sledoval reakce svého kámoše Legase, věděl jsem, že tato moje otázka je zbytečná. Spíš se tím vyhodil "zbytečný balast" a zůstalo jen to nejdůležitější. Po snímku byla beseda s paní režisérkou a když jsem poznal, jak hodně jí o ty lidi, o kterých vypráví, jde, jak s nimi cítí a jak je nadšená třeba ze spontánní sbírky, jež započala po odvysílání příběhu Marcely v televizi, nemohu dát hodnocení menší, než to stoprocentní. ()
Z Manželskych etud je Marcela nejpůsobivější (platí i na tuto, rozšířenou verzi), což je dáno i tim, že její zivot patří mezi ty drsnější. Jeden smutný obraz za druhým, i ty, kde se lidé smeji a jsou v tu chvíli veseli, jsou v podstatě hrozně smutne. Líbi se mi, jak Třeštíková k natáčení prřstupuje - vždy jen pár otázek, neexhibuje, takřka nekomentuje, jen se dívá. Je z ní přitom cítit účast s lidmi, které točí - a nemyslím tím pokryteckou účast bulvárnich titulků typu "Karel je v nemocnici! Dcerka pláče." A lidi, které točí, to musejí vědet, protože nechat si pustit kameru k sobě takhle blizko je pro mě osobněnepochopitelné. Shrnuto: velmi dobré!... 85% ()
Skutečnost je vždy o mnoho silnější a drsnější, než fikce. Tohle je realita opravdu na tvrdo. Běhal mi mráz po zádech a ještě dlouho po skončení filmu jsem jej měla někde na zátylku a v břiše...Je až neskutečné, jaký vztah si během let paní Třeštíková se svými "hrdiny" nejspíš dokázala vytvořit a jak blízko se dostala i k tak velké a velmi osobní tragédii. Nabízí se mi hned celá řada velmi zásadních otázek, které ve mne tento film vyvolal - o ovlivnitelnosti vlastního osudu i o pomíjivosti věcí a nestabilitě jakékoli jistoty v životě. A další a další. Vynikající film! ()
Galerie (10)
Photo © Aerofilms
Zajímavosti (3)
- Na plzeňském festivalu českých filmů Finále získal snímek roku 2007 cenu pro nejlepší dokument, čímž se stal držitelem Zlatého ledňáčka. (Tom_Lachtan)
- Příběh Marcely a jejího exmanžela Jiřího byl již při natáčení v osmdesátých letech svým rozsahem připraven na uvedení do kin pod názvem Z lásky (1988). Dovyprávění osudu Marcely ve snímku z roku 2007 je podle slov autorky Heleny Třeštíkové pouze logickým vyústěním událostí. (hippyman)
Reklama