Režie:
Christopher NolanKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Hans ZimmerHrají:
Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Matt Damon, Mackenzie Foy, Wes Bentley, David Gyasi, Michael Caine, Casey Affleck, John Lithgow (více)VOD (6)
Obsahy(4)
Když se náš čas na Zemi chýlí ke konci, je skupina výzkumníků pověřena nejdůležitějším posláním v lidských dějinách: cestou za hranice naší galaxie, při které má za úkol najít mezi hvězdami pro lidstvo nový domov. (Warner Bros. CZ)
Videa (28)
Recenze (3 388)
Pevně věřím, že až se na Interstellar podívám v klidu podruhé, nevyhypovaný, tak si tuhle profesionálně zrealizovanou, nadprůměrnou sci-fi užiju alespoň na solidní čtyřhvězdí ... ale kdybych teď nepřipustil, že se pro mě jedná o poměrně velké zklamání, lhal bych sám sobě. A je mi to strašně líto, protože na žádný jiný film jsem se letos netěšil víc. Nejvíc tomu uškodila závěrečná půlhodinka, která na to, jak se tváří chytře a ambiciózně, je pro mě ve výsledku prostě de facto fádní a banální. Opravdu mi celé to ústřední vypointování nepřijde vůbec objevné. Kdyby u toho ty postavy alespoň pořád tak srandovně nežvanili a nechali diváka, ať si na to přijde sám, tohle prostě bylo moc uspěchané a doslovné, a kupodivu i emočně chladné (emoční vrchol nastane bezesporu zhruba v půlce stopáže, při přehrávání vzkazů). Navíc i v průběhu filmu se čas od času objeví nějaká divná rozhodnutí a logicky sporné momenty, které prostě v takto ambiciózním filmu ruší (když zjistili, že na první planetě ubíhá čas v důsledku přílišné blízkosti k černé díře pomaleji, opravdu by té špičkové vědkyni nedošlo, jaké konsekvence to bude mít na to, co tam doktorka Millerová asi tak mohla stihnout udělat atp.). Takhle - v Interstellaru je spousta věcí, které se mi na něm líbily. Scény, u kterých jsem nedýchal, byl v napětí, nebo mě dojímaly. Skvělá hudba, výborný Matthew. Ale z celku jsem prozatím v rozpacích, achjo. ()
Nedávno jsem navštívil významné knihkupectví a po rozpačitém bloudění mezi regály jsem obsluhu překvapil dotazem na sekci knih se sci-fi tématikou. Odkázali mě k regálům, kde se to zjevně hemžilo tituly a obrázky plnými magie, draků, čarodějnic a upírů. Je to logický důsledek dlouhodobého vývoje, kdy zájem čtenářů i diváků převážil ve prospěch fantasy, které nezatěžuje tolik mozkové závity a obvykle bývá zábavnější. Pohádky vždycky táhly. Sci-fi titulů se natáčí jako šafránu a žánr sci-fi je obvykle jen zástěrkou pro horor, western nebo komedii ve sci fi kulisách. Díky Interstellar jsem měl pocit žánrové renesance, protože jde po dlouhé době o čistokrevnou sci-fi podívanou bez kouzel, mystiky a mytologie. Prostě vědecká fantastika tak, jak se tradičně chápe. Věda, boj s přírodou i se sebou samým a člověk opírající se o techniku a technologie. Navíc, v případě Interstellaru se jedná o typický blockbuster, kde velký rozpočet umožňuje zažít velkorysou podívanou se špičkovými triky a hvězdným obsazením. Fanoušek sci-fi, ale nejen ten, může zažívat velké dávky emocí při průletu černou dírou, přistávání na cizích planetách a putováním mezihvězdným prostorem. Film se dá považovat za jakési pokračování odkazu Stanleye Kubricka, lehce šmrclého Spielbergem. Osobně mi sice vadila určitá dávka nadbytečného patosu a emočních manipulací s divákem, stejně jako pro mě příliš nastavovaný pozitivní konec, protože pro mě mohl příběh skončit o 20 minut dřív, ale při všech výhradách jaksi nemám s čím srovnávat, resp. který film dát Nolanovi za příklad. Tohle prostě za poslední dekádu vyčnívá hodně okatým způsobem. Jeden z mála případů, kdy se blockbuster vyprodukovaný velkým studiem vymkne z tradičního schématu pohádkových vyprávěnek pro rodinné publikum a vznikne dospělý film. Celkový dojem: 90 %. ()
|| Scenár: Jonathan Nolan, Christopher Nolan | Hudba: Hans Zimmer | Distribúcia: Paramount Pictures (US), Warner Bros. Pictures | Štúdio: Syncopy, Linda Obst Productions, Legendary Pictures | Rozpočet: 165 miliónov $ | Tržby: 672,700,000 $ | Ocenenia: Oscar - 1 výhra: Vizuálne efekty. 4 nominácie: Výprava, Hudba, Zvuk, Strih zvuku, Golden Globes - 1 nominácia: Hudba (Hans Zimmer). AFI A - film roku, Broadcast FCAA - Film, Mladý herec (Mackenzie Foy), Dallas-Fort WFCAA - Hudba, Florida FCCA - Kamera, Vizuálne efekty, Heartland Film - cena Truly Moving Picture, Las Vegas FCSA - Vizuálne efekty, North Texas FCA - Kamera, Phoenix FCSA - Vizuálne efekty, Hudba, Kamera, St.Luis FCA - Vizuálne efekty, VR Mackenzie Foy, Village Voice FP - Najhorší film (spolu s Transcendence) Spolu: 28 výhier a 82 nominácií || Pozor! Doporučuje sa čítať až po zhliadnutiu filmu (síce bez spoilerov)! --- Poznáte ten pocit, keď sa na niečo dlho tešíte, a nakoniec sa Vám dostane niečo úplne iné, než bolo Vašim očakávaním? Interstellar naštastie nebol úplne tento prípad, ale silno k nemu inklinoval. Nolan sa totiž definitívne odtrhol z reťaze, a stavia svôj medzihviezdny príbeh na tom, že prirodzený vývoj vzťahu k postavám a detailné, pomalé rozprávanie príbehu totálne odsúva na vedlajšiu kolaj, aby sa mohol venovať tomu "svôjmu". Prvá polovica filmu je ešte celkom ľudská, má výstavbu, stará sa o charakter, ale už tam bolo cítiť, že sa mi dostáva málo vysvetlovania. Nedozvedel som sa, prečo sa ľudia chovajú ako chovajú, a čo sa vlastne na zemi deje. Tým pádom som sa nemal možnosť emotívne prepojiť s celkom, a druhá pólka emočnú hluchotu len potvrdila. --- Anne Hathaway sa k scenáru vyjadrila tak, že ho dosť dlho nechápala, tak isto, ako zmysel svojej postavy. A to prezrádza veľa o tom, prečo ani divák nemá šancu na prvý krát Interstellar "asi" správne pochopiť a doceniť. Otázkou však zostáva, či vlastne Nolan naozaj vie, čo týmto opusom chcel povedať, alebo je to len ďalší "dokonalý trik" učinený na divákovy? Na môj vkus sa tentokrát oddialil od zeme až príliž, a i napriek trom sekvenciám, u ktorých som prestal dýchať (vďaka dokonalej syntéze záberov a hudby), som z celku cítil prevažne len prázdnotu. --- Nikto iný, než momentálne najlepšia herecká dvojica Hollywoodu by toto trojhodinové šialenstvo na pleciach neunieslo. Hlavne scénu McConaughey-ho v "Time-Machine zložke" - ak viete na ktorú myslím :) --- Keby som hodnotil Interstellar vrámci všetkých filmov, skončil by štandardne vyššie, než čokoľvek naokolo, čiže aj napriek emočnej hluchote by vrámci svojej jedinečnosti dostal 5 hviezd. Avšak vrámci filmotéky samotného Nolana je to pre mňa pravdepodobne jeho najslabší počin vôbec - približne za 3: v priemere 4*. --- Ako som to tu už nespočetný krát napísal, zážitok z filmu je vždy silno ovplyvnený aktuálnym stavom diváka, takže sa druhej projekcií určite nebudem brániť - možno bola len pre mňa nepriaznivá konštalácia galaxií... alebo mu to jednoducho tentokrát až tak nevyšlo? ?% | Cinestar Černý Most, Praha, 5.11.2014 | () (méně) (více)
Pokus o metafyzický art za 165 mega, který vypráví o údělu lidstva a podstatě lidství a lidskosti... a v důsledku dojíždí na svojí silně rétorickou povahu a na to, že Nolan opět tahá svoje postavy jako automatony v přesně sestrojeném mechanismu. S výjimkou McConaugheyho, který by v současné formě našel emoce i v kusu umělé hmoty, je to takový orloj mluvících schémat a věšáků na dialektiku (pochodující kvádry působí mnohem lidštějším dojmem než všechny často plačící postavy). Nechci se nicméně plně stavět na stranu haterů, kterých si Interstellar našel nemálo. Na téhle autorské vizi mě baví celá řada věcí - současná "pre-apo" skepse vyvažovaná idealismem, syrový pohled na mezihvězdné lety jako traumatický fenomén, práce s prostorem a živly. Neskutečné je i to, jak kdysi těžko mobilní imaxové kamery rozehrál Hoyte Van Hoytema ve flexibilní mnohostrunný nástroj evokující místy niterné snímání Emmanuela Lubezkého. Paradoxně se tu výška a šířka rámu uplatňuje k vytvoření komorního dojmu snad ještě častěji než k dosažení wow efektu z celků. Vybledlý pohled na zaprášenou budoucnost, meditace o tom, že rodiče se v momentu narození potomků stávají duchy jejich budoucnosti a pár další věcí se mě dotkly. Ale jako celek mi Interstellar připomíná kombinaci velkolepých témat a motivů, která nedokáže zhmotnit, co není zároveň přímo vysloveno. A to je u filmu, který pojednává o fenoménech na periferii našeho racionálního vnímání světa, trochu problém. Je to pro mě zkrátka ten typ podívané, na které budou skutečně strhující až bonusy z produkce. [70%] ()
Z tohohle jsem docela zmatená. On to klidně mohl být velkej film, ale to by se musela trošku zkrátit minutáž a nějak tam dostat víc napětí. Emoce tu vůbec nejsou rozděleny rovnoměrně. Jednu chvíli se nudíte a za moment nestačíte stírat slzy. Pak jsou ty pocity pomíjivý a dlouho v člověku nevydrží. Kdyby se víc soustředili na film jako takový a nestavěli to na dialozích, které diváka trošku moc nutí do toho, jak to má celý vnímat, přidalo by to tomuhle kousku rozhodně na hodnotě. Slabší 4* ()
Galerie (239)
Zajímavosti (89)
- Filmový pás Interstellaru měří neuvěřitelných 18 kilometrů a jeho hmotnost je půl tuny. (leila22)
- Okolo 39. minuty má Cooper (Matthew McConaughey) na klíně dceru (Mackenzie Foy), studují spolu nějakou knihu. Cooper při tom mává rukou, na ručičkových hodinkách má v tu chvíli čas 9:01. Hned poté vytáhne z kapsy druhé hodinky pro dceru s tím, že si spolu seřídí čas. Na obou hodinkách je najednou 8:21. (klukluka)
- Christopher Nolan chtěl natočit skutečná kukuřičná pole, ale nevěděl, jak dlouho potrvá pěstování nových lánů. Naštěstí si vzpomněl, že Zack Snyder již má několik stovek akrů kukuřice, které obstaral pro svůj film Muž z oceli (2013). Nolanovi zbývalo jen postavit vhodný farmářský dům. Po natočení filmu byla kukuřice sklizena a podle Nolana na ní dokonce i dobře vydělali. (Aelita)
Reklama