Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Předposlední hudebně dramatické dílo Karla Svobody Dracula mělo premiéru v Praze 13. října 1995 s Danielem Hůlkou v titulní roli. Muzikál vznikl na námět románu Drákula irského spisovatele a divadelního kritika Abrahama „Bram“ Stokera (1847–1912), kterého se však drží jen velmi volně. Děj se odehrává ve středověku, 19. století a v neurčité blízké budoucnosti. Na počátku Draculovo vojsko drancuje kraj, lidé hledají spásu v klášteře, kam posléze vtrhne i Dracula. Kněz se snaží zabránit rabování, ale když v jeho náručí umírá potulný mnich, vyřkne nad Draculou kletbu a odsoudí jej k věčnému životu a touze po krvi. Po úspěšném uvedení muzikálu v Praze následovala Bratislava, Prešov, Moskva, Gdyně, Basilej, Tecklenburg, Antwerpy, Soul, lichtenštejnský Blazer a německý Rostock. Zhlédly jej už miliony diváků. K úžasnému úspěchu ještě přibylo více než 300 tisíc prodaných nosičů s nahrávkou muzikálu. V roce 1996 muzikál natočila Česká televize, která zprostředkovala dílo dalším divákům. Šlo pravděpodobně o největší životní muzikálový úspěch skladatele Karla Svobody (1938–2007). Takže i při současné televizní repríze je nesporně nač se těšit. (Česká televize)

(více)

Recenze (104)

Mia... 

všechny recenze uživatele

Pocinaje uvodni pisni jsem se zhluboka nachla a zatajila dech. Celou dobu jsem si vychutnavala naprosto dokonale ztvarneni Draculy v podobe Daniela Hulky. Nemohli vybrat nikoho lepsiho. Uzasny projev, rev i zpev. Lucie Bila jako Lorrein naprosto excelovala. Leona Machalkova ve sve dvojroli take zazarila i prosto, ze nejsem zrovna jeji obdivovatelkou. Sel mi mraz po zadech pri jejich zpevu. Mistr Svoboda je mistrem sveho dila a to bezpochyb. Dokonale tahle tony a vybery pisni jsou uzasne pro vynikajici zpevaky. Zrovna pri tomto stylu pisni se pozna, kdo umi a kdo zaostava. Naprosto me nadchla scena a kulisy, vyborne zpracovane. Nesmim opomenout Jiriho Korna, ktereho nejvice obdivuji v roli saska, opet dokonaly umelec. Tento muzikal je zcela preplnen uzasnymi a velkolepymi zpevaky. Priznavam, ze Genzer me ve sve roli rozesmiva, ale snazim se to brat vazne a i ten svou roli ztvarnil dobre, to se musi uznat. Tento muzikal me ocaroval uz v mych detskych letech a to se asi casto u deti nestava, takze si myslim, ze to svou kvalitu jen dokazuje. Kdyz dilo koncilo, ani jsem nedutala a plne pozorovala, co se deje, jak to dopadne, jak to ztvarni a jak budou zpivat. Nadherne dilo a ja stale nekolik hodin pote porad nevydechla uzasem. Pro me kult. Kdybych mohla dat vice nez pet, udelala bych tak a bez rozmysleni. PS: moc nechapu, proc v roce 96 jsou fotky z roku 2009 ... ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Báječně přepracovaný "Dracula", který přímo uhrane svou opravdovostí ... díky všem zúčastněným. Jen závěr se mi až tak úplně nepozdává. ----- MOŽNÝ SPOILER !!! ----- Že by na nesmrtelného knížete stačila motorkářská patrička v cool ohozech ... pardon ... motorkářský gang ??? P.S.: Prý krvinky (jak jsem si přečetla v závěrečných titulcích) !!! Já jsem si celou dobu myslela, že to jsou démoni ... ;-) ()

Reklama

Jakira 

všechny recenze uživatele

5 hvězd je jasných z mnoha důvodů, ale budu dělat, že jsem neviděla obnovenou premiéru v roce 2009. Abych to uvedla na pravou míru, dovolte několik příkladů. Nechápu a asi nikdy nepochopím současný muzikálový trend balit představení do několika desítek (snad i stovek) nákladných kostýmů a obřích dekorací. Pokud se tím autoři snaží pozdvihnout úroveň muzikálu, nejsem si úplně jistá, jestli to funguje. Někdo může z těch blyštivých a objemných šatech nechat oči, ale pro mě je to znamení, že asi není vše úplně správně. Typickým příkladem je muzikál Angelika, kde místo muzikálu zbývá jen v hedvábí obalená prázdná skořápka. Tak trochu je to i problém nového Draculy...původní představení, které se sice hrálo v mnohem větších prostorách Kongresového centra se nesnažilo ohromit nabubřelou parádou, kostýmy byly obyčejné, ale vkusné, jasně evokující dobu, ve které se děj odehrává. A to už vůbec nemluvím o tom, že tyto kostýmy jsou, jak je vidno pro interprety více překážkou...vadí v pohybu a tím se jejich výkon stává plošším...nemohou si zkrátka dovolit běhat, padat a vůbec hrát jako v jednochých kostýmech. To je však bohužel jen jeden z nešvarů, které dílo hudebního génia srážejí k zemi. Dalším pomyslným trnem v mém oku, je obsazování herců "nezpěváků" do rolí, a to ne jen tak ledajakých, dokonce velmi důležitých. To, že postava šaška, profesora a sluhy, kterou tak bracurně zvládal v původním díle Jiří Korn a kterou považuji za velmi náročnou, byla svěřena Jiřímu Langmajerovi je něčím, co jako muzikálový fanda nejsem a nebudu schopná akceptovat. O jeho zpěvu se nemá cenu zmiňovat, protože se o zpěv ani nejedná (protahování posledních hlásek v mluvě opravdu za zpěv nepovažuji). O to horší je fakt, že Langmajer nedožene slabý zpěv ani herectvím. Bohužel, když jsem ho viděla, bylo mi smutno. Ve chvílích, kdy pozornost nebyla upřena na něj, stál tam, kde se zastavil, neustále se rozhlížel kolem a tvářil se, jako by byl nejradši úplně jinde. To je tedy další věc, které nové nastudování sráží o úroveň dolů...ostatní se mohou snažit sebevíc, ale když je mezi nimi jeden takový, celé je to k ničemu. Muzikálu rovněž neprospělo, že byl o některé scény zkrácen. To tedy k novému Draculovi, pokud ovšem toto pominu a budu hodnotit jen původní nastudování musím konstatovat, že je to podle mého názoru nejlepší původní český muzikál, který zatím vznikl. Karla Svobodu považuji za hudebního génia a texty Zdeňka Borovce mají hloubku, dokážou vyvolat přesně ty emoce, které si příběh žádá ať už jde o slzy, nebo smích. Stejně tak původní herecké obsazení bylo perfektní, Daniel Hůlka Draculu nehrál, on jím byl, nedokážu si úředstavit lepšího adepta na roli temného knížete. Již dříve zmiňovaný Jiří Korn, to je bez debat obdivuhodný výkon. I zbytek obsazení mi do rolí seděl a bude pro mě vždy tím jediným pravým. Abych to uzavřela, byla bych bývala radši, aby muzikál nedostal nový kabát, ale i kdsyž se to stalo, navždy budu při vyslovení Draculy vzpomínat na původní muzikál... ()

Handle 

všechny recenze uživatele

Vizuálně velkolepé, nadčasové a srovnatelné se zahraničními muzikály, hudba a choreografie je skvělá a pěvecké výkony naprosto excelentní. Ovšem trochu mi to přišlo, jako kdyby se mi líbil obal knihy a styl psaní, místo toho aby si mě spíše získal obsah. Nějak mě to nezasáhlo, emoce se nedostavily a občas jsem se i nudil. Každopádně jak říkám, řemeslně je to opravdu obdivuhodný muzikál, který sklidil úspěch naprosto právem. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Jednoznačne najlepší český muzikál zo všetkých, čo som videl predtým aj potom. Dokonalá hudba Karla Svobodu a prvotriedne obsadenie, ktoré som mal možnosť vidieť naživo v roku 1999 v Prešove, je nezabudnuteľným zážitkom. V tom čase s Ivetou Bartošovou namiesto Leony Machálkovej, to bolo možno ešte o niečo lepšie ako v tomto zázname. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (14)

  • Po odchodu Daniela Landy alternovali hlavní roli Draculy sólista pražského národního divadla Andrej Bezčastnyj (ten však odehrál jen pár představení, nevyhovoval jeho ruský přízvuk) a operní pěvec Petr Dopita. (Pluto_petr)
  • Daniel Landa odehrál v roli Draculy pouze 14 představení. Poté z projektu odstoupil a začal pracovat na vlastním muzikálu "Krysař". (Pluto_petr)

Reklama

Reklama