Režie:
Frank DarabontScénář:
Frank DarabontKamera:
David TattersallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Tom Hanks, David Morse, Bonnie Hunt, Michael Clarke Duncan, James Cromwell, Michael Jeter, Graham Greene, Doug Hutchison, Sam Rockwell, Barry Pepper (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Paul Edgecomb se vrací ve vzpomínkách do roku 1935, kdy byl zaměstnán v louisianské věznici jako hlavní dozorce. Tenkrát se tam setkal s výjimečným, byť duchem prostým mužem, který byl obdařen nejen velkým srdcem, ale také nadpozemskými schopnostmi. Byl to John Coffey, neprávem odsouzený na smrt za vraždu dvou malých holčiček. V té době trpěl Paul těžkým zánětem močového měchýře a také neměl šanci zbavit se sadistického, všemi nenáviděného dozorce Percyho. Jednoho dne chce s Paulem mluvit Coffey. Když se k němu přiblíží, chytí ho rukou v rozkroku, pak šokovaného Paula pustí a on uvidí, jak černoch vypustil z úst černý oblak, a současně si uvědomí, že jeho bolestivý zánět zmizel. Coffey má zvláštní schopnost, díky které vyléčí ženu správce věznice, ke které ho tajně v noci převezou, dokonce oživí cvičenou myš jednoho vězně, kterou zabil zlomyslný Percy. John Coffey, kterého čeká smrt, přijímá svůj úděl odevzdaně a bez hořkosti. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 917)
85% - Poslední věta filmu by se dala ironicky dát do souvislosti s více, než tříhodinovou délkou tohoto díla. Konec legrace… Zelená míle je velice působivá podívaná s ohromujícími hereckými výkony, pěknou atmosferickou hudbou Thomase Newmana, a režisér Darabont prostě umí dělat emotivně silné filmy. Na pět hvězdiček tento krásný film nedosáhl z jediného důvodu: Konec nezvládl vysoko nasazenou laťku. Měl překvapivě bagatelizující a jednoduchou pointu. Uznávám, že se může jednat o vadu Kingovy předlohy, kterou jsem nečetl, ale scénář je holt součást filmu. Po celý film mi totiž vrtaly hlavou zajímavé otázky spojené s dějem a hlavními postavami, a místo toho, aby mi jeho konec dal prostor nad nimi přemýšlet, pokusil se mi na ně odpovědět kýčem. ()
Stephen King může být tentokrát spokojen, další jeho kniha se dočkala špičkového filmového zpracování. Tomu vévodí postavy Michaela Clarka Duncana a Toma Hankse, kteří rozehrávají tříhodinový příběh o božím zázraku a Zelené Míli, kterou každý z nás kráčí...a aby toho nebylo málo, Thomas Newman ještě ke vší té kráse zkomponoval působivou hudbu. Nádhera... ()
Tom Hanks zdomácněl v povědomí asi nejen české veřejnosti jako dokonalý ztělesnitel neschematických mužských postav, které se jen nanejvýš nesnadno smiřují s okolní skutečností. Důvody k tomu jsou rozmanité. Jejich společným jmenovatelem bývá mravní étos, snaha žít v souladu se svým svědomím i nejbližším okolím, nevzdorovat větrným mlýnům, ale také neuhýbat před ovlivnitelným a přemožitelným zlem. Prostředí amerických třicátých let ve filmu časově dešifruje vlastně film s mladým Astairem, jinak jakoby bylo statické, nezařaditelné. Záběrem, který až okatě postrádá křečovitou akčnost, i způsobem rozvíjení příběhu MÍLE připomíná ruskou kinematografii (VÁLKA A MÍR). Méně už vlastním obsahem, který ve vypjatých scénách nabývá až duchařského ovzduší INDIANA JONESE nebo ještě problematičtějších MUMIÍ. To však v důkladné kresbě bloku smrti, "poslední míle", hraje nakonec podřadnou úlohu, protože vlastní důraz je položen na vztahovou vazbu mezi Paulem Edgecombem a Johnem Coffeyem, robustním obrem, navíc černé pleti, což v é době byl i na Severu stále tak trochu problém, byť již s notně obroušeným ostřím. Etičnost a slušnost v prostředí, spojovaném s výkonem trestu smrti, mohou dnes působit odtažitě a děsivě. V režijním výkladu - a řekl bych, že i ve vlastním námětu - jde od počátku o příběh o základních hodnotách lidství, humanismu i jejich až černobíle podaného opaku; o příběh vzájemných přechodů mezi bílou a černou, mezi slušností, hrubostí a zločinností, ale také slušností, dobrotou srdce, obětavostí; vlastně příběh o tom, zda je možné hledat i nalézat jasně vymezitelné meze jejich vzájemného působení. Lze-li v této situaci mluvit o závěru, pak nemůžeme minout konstataci, mluvící o tom, že čestnost založená na konvenci, byť musí být respektována, ulpívá na povrchu právě proto, že s farizejskou konvencí splývá do jednoho obtížně rozhraničitelného celku. Víc než myšlenka nás přitom u MÍLE poutá velkolepý veletok děje a myšlenky, na níž je založen. ZELENÁ MÍLE prokazuje hloubku, vroucnost i transcedenční potenciál myšlenkového světa americké střední vrstvy. Není to málo; v každém případě je to podstatně víc, než bychom od filmu s tímto záběrem čekali nebo čekat mohli. ()
Tom Hanks spíš vypadal jako nějakej pečovatel v ústavu pro nevyléčitelně nemocný, takže nechápu, jak ho někdo může tak chválit. Už vidim, jak takovej dozorce se baví s vězněma jako největší kámoš a pak je skoro se slzama v očích popraví :-) Ale musim uznat, že jsem fakt záviděl tomu maníkovi, jak dělal ten trik, že mu z pusy lítaly ty mouchy. To bych chtěl umět taky. ()
Další mistrovské dílo. Změnil mi pohled na trest smrti. Vždycky jsem se držela hesla: "Oko za Oko.." ale díky tomuhle filmu jsem benevolentní. Tento film mě tak uchvátil, že teď ani nemám slov. Příběh o velkém černochovi, který má božskou moc a je odsouzen k smrtni za něco co neuděl. Příběh který nenechá chladným i člověka se psím čumákem. V kombinaci s bachařem Hanksem, opravdu nezapomenutelný. ()
Galerie (88)
Zajímavosti (99)
- Blázinec Briar Ridge neexistuje, nicméně existuje rezidentní čtvrt stejného jména. Briar Ridge je uzavřená, luxusní rezidenční komunita částečně v Dyer a částečně v Schererville v Indianě. (sator)
- Na filme pracovalo niekoľko ľudí zo štábu filmu Vykúpení z väznice Shawshank (1994), napr. Jeffrey DeMunn (Harry Terwilliger) hral štátneho zástupcu, William Sadler (Klaus Detterick) hral Heywooda, Mack Miles (sanitár Hector) hral väzňa Tyrella a Frank Darabont, ktorý oba filmy režíroval. Oba filmy sú adaptáciami Stephena Kinga. (WalterIK7)
- Hoci filmovo bolo adaptovaných vyše 30 diel Stephena Kinga, tento film bol prvým, ktorý v USA prekročil tržby 100 miliónov amerických dolárov. Neskôr ho prekonal film To (2017). (WalterIK7)
Reklama