Reklama

Reklama

Cesta vede do Tibetu

Trailer
Československo / Čína, 1954, 60 min

Režie:

Vladimír Sís

Kamera:

Josef Vaniš

Hudba:

Miloš Vacek

Hrají:

Karel Höger (vypravěč)
(další profese)

Obsahy(1)

Unikátní, mezinárodními cenami ověnčený dokument z roku 1954 zachycuje architektonické památky, život Tibeťanů i setkání s devatenáctiletým dalajlámou Tändzinem Gjamcchem i pančhenlámou Čhökji Gjalcchänem. Vypráví o nelidských podmínkách při stavbě gigantického díla, silniční magistrály, z Tibetu přes nejvyšší hory světa. (Dech hor)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (9)

sentus 

všechny recenze uživatele

V tehdejší době šílená propaganda, z dnešního pohledu velice vzácný materiál zachycující podobu Tibetu, jakou už ho neznáme. Údajně vznikly celkem tři verze, přičemž tato není ta režimu nejpoplatnější. Retrospektivně jasně ukazuje, co Čína v Tibetu způsobila, stejně jako to, jak komunistický režim manipuloval s námi. Nehodnotím kvalitu díla jako takového, ale doporučuju ke zhlédnutí všem. ()

Reklama

Sygi 

všechny recenze uživatele

Nejprve bych chtěl zmínit, že jsem od dokumentu s názvem "Cesta vede do Tibetu" nečekal, že se bude opravdu jednat o dokumentaci výstavby cesty (čili silnice). Na snímek jsem po pár desítkách minut začal nahlížet s úsměvem, jelikož je laděn značně propagandisticky a Tibeťany označuje za prosté obyvatele (spíše v negativním slova smyslu), ke kterým se konečně dostalo spásy Čínské lidové republiky a její modernizace. O invazi čínských vojsk v letech 1950 - 51 se divák samozřejmě nedoslechne. Pozitivně na dokumentu hodnotím dnes nostalgicky vyznívající komentář Karla Högera a dobový "soundtrack". Tyto dva aspekty celé dokumentární výpravě daly jistý pohádkový nádech. ()

InTerrre$ 

všechny recenze uživatele

Kvůli neshodám s čínskými filmaři, vznikly tři verze filmu: pro Československo, Čínu a pro festivaly. Jediná dnes známá verze, která se zachovala je ta československá. V roce 1955 získala verze pro festivaly ocenění v Benátkách a v Karlových Varech. Promítání té československé bylo cenzurou povoleno už rok potom, ovšem na konci 50. let byla cenzurou zakázána úplně. Tedy nikoliv jak Mirka Spáčilová přepisujena distribuční materiál a titulkuje jej “Do kin míří zakázaný cestopis, v němž Češi zachytili soumrak Tibetu” 🤮. Dokument je v československé verzi ryzí propaganda a směl se promítat několik let(určitě s plnou grácií), zato ta festivalová bude asi o dost jiná a Höger tam bude snad mluvit (nebo i nemluvit?) jinak... ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Tohle je ta nejlepší učebnice dějepisu... Zakonzervovaný obraz pro nás dnes zcela neznámého světa... Navíc nádherný čtený komentář Karla Högera... Pozor, tenhle dokument na vás silně dýchne... ()

Galerie (13)

Zajímavosti (6)

  • Co v dokumentu nezazní je, že hrdinní pracovníci jsou velmi často političtí vězni a odpůrci režimu, kteří ve strašlivých podmínkách dnes a denně umírali. (sator)
  • Nákladní vozy viděné ve filmu jsou Československé provenience. Jedná se o: Škoda 150 vyráběný v Mladá Boleslavi mezi lety 1939–1942 a v letech 1946–1951 jako Aero 150 a později Praga A 150. (sator)
  • Tvůrci filmu cestu absolvovali nejen auty, ale s domorodými šerpy i na koních a pěšky. Natáčeli nádherné vysokohorské scenérie, život prostých Tibeťanů i obřad s Jeho Svatostí XIV Dalajlámou, těsně před odchodem do exilu. Tam, kde to bylo možné, natáčeli i buddhistické památky, obřady a náboženský život tibetského lidu. Sami v tu dobu jistě netušili, že pořizují možná poslední záběry specifického způsobu života a unikátních kulturních památek, které byly po tibetském proti-čínském povstání v roce 1959 čínskou armádou systematicky ničeny a v následujícím období Kulturní revoluce málem vymazány z povrchu tibetské země. (Zdroj: Viktor Kuna - Dech hor)

Související novinky

Festival ProTibet

Festival ProTibet

26.02.2016

Festival ProTibet se uskuteční od 1. do 31. března ve více než 45 městech České republiky. Útěk přes Himálaj, nomádský život nebo život jedné z největších duchovních osobností současnosti – Jeho… (více)

Reklama

Reklama