Režie:
Timur BekmambetovKamera:
Mitchell AmundsenHudba:
Danny ElfmanHrají:
James McAvoy, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Terence Stamp, Thomas Kretschmann, Common, Kristen Hager, Marc Warren, David O'Hara, Konstantin Chabenskij (více)Obsahy(2)
Hlavní účetní Wesley Gibson je mladý sympatický muž, jen se mu v životě příliš nedaří. Deptá ho tlustá šéfová, přítelkyně je mu nevěrná, a navíc trpí záchvaty panického strachu, kdykoli se dostane do stresové situace. Jednoho dne se za dramatických okolností Wesley od tajemné Fox dozví, že je synem jednoho z nejlepších zabijáků tajného bratrstva bojujícího za vyšší dobro. Shodou okolností ho ale nedávno někdo zavraždil. Wesley svého otce nikdy neviděl a historce o tom, čím se zabýval, zpočátku moc nevěří. Okolnosti a působení krásné a tajemné Fox jsou ale silnější. Vstupuje tedy do řad prastaré organizace Fraternity, vedené záhadným Sloanem, který Wesleyho přesvědčí, že je zrozen k tomu, aby byl jedním z nich. Absolvuje náročný a naturalisticky pojatý výcvik, při kterém se přehlížený beránek změní ve vlka, který v něm vždycky číhal. (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (1 741)
Timur a jeho parta... Viděla jsem jen jednu Noční hlídku. Rembrandtovu. V Amsterdamu. Na Wanted mě nalákaly řízné trailery, zvědavost na akčního McAvoye, zpotvoření matičky Prahy a Adrianovo nakažlivé nadšení. Odcházela jsem se zkarbovanou lahví Coly, kterou jsem v rockových pasážích třepala do rytmu, bolavým pozadím od nadskakování v sesadle a naspeedovaná jak veverka předávkovaná Redbullem. Ano, Wanted je čistě fyzická lahůdka, ve které nedbáte na stupiditu scenáře, protože slouží jako odrazový můstek pro režijní salta, veletoče, zvedačky, lekačky, obracečky, vracečky a skákačky. Pod velením Matky Angeliny se úderná jednotka amorfních zabijáků zábavně probíjí stopáží za pomocí hlášek, ruských zlepšováků, českých lokací a změn tempa, skoro mi to připomínalo Brownův pohyb částic. Jen Morgan Freeman jakoby zabloudil z Božského Bruce a jeho sakrování je k smíchu. Ústřední myšlenku chápu jako spor determinismus vs voluntarismus. Koumák Bekmambetov prezentuje hravost, drzost i styl- z mého akčnělaického pohledu dopadla sovětská invaze na půdu amerického comicsu na výbornou, v koncovce takový hloupější Crank.Wanted se nebere vážně. Ale v Hollywoodu teď Jamese McAvoye vážně brát budou. 70% ()
Jízda. Ještě nikdo snad nenatočil originálnější, šílenější, (dů)vtipnější akční záběry/scény než magor Bekmambetov (sri Matrix). Člověk si říká, že hlouběji se do sedačky zarvat už prostě nejde - ale postupně zjišťuje, že uklízeči budou mít práci nejen s jeho vytlačenou siluetou, ale i s tím, co tam zanechá jeho povolený svěrač. "Drobný" kaz filmu je ten, že jeho děj by se dal graficky znázornit jako "U" - začátek epic, střed plný více či méně směšných, patetických, nesmyslných dialogů/scén, závěr epic. Nejsem objektivní a chci ještě. ()
I přes vůbec ne hloupý nápad, který se skrývá v ústřední zápletce, je to právě scénář, který je zřejmě nejslabším místem celého filmu. Jen si to považte, tajemné bratrstvo odpravující s důvěrou pro nepoznané Vyšší Dobro naprosto neznámé lidi. Pro vlastní rozum tu není místo, pochyby jsou hřích, slepá víra v tkalcovský stav je nejvyšší ctnost. Vnímate tu podobu, byť vzdálenou, se Svatou inkvizicí či asasíny Starce z Hory? Maximálně se tkalcovské ctnosti koncentrují v postavě Fox (Angelina Jolie) a tak bych, pravda zpětně, očekával, že Wesley, náš hlavní hrdina, bude protipólem plným pochyb a váhání. Žel i jeho pochyby hned v zápětí odvalí příběh Fox, ač by si snadno mohl říct: "Ále, jedna Prsa povídala..." Takový tam byl potenciál jít do hloubky a nakopnout k přemýšlení. Nu což, Wanted byl přeci natočen jako akční film, ne jako podobenství o víře... Tak jak to tedy s tou akcí je? Vizuálně nápaditě a působivě, rychle, strhujícně, fantasycky magicky... zvláště v počátku a na konci. Prostředek je však poněkud hluchý: výcvikové sekvence s postupně se zlepšujícím cvičencem, který konečně stane na roveň svým učitelům jsou už okoukané, zde snad i odkoukané. Stejně jako proměna Wesleyho z nulovatosti k aroganci pramenící z jeho nově nabyté moci, jež je nám filmem překvapivě vnucována jako nově nabyté sebevědomí, což je změna (prý) skrz naskr pozitivní. Přiznám se k vnímání, že ona změna v sobě přeci jen možná nějakou hloubku skrývá, žel se mi její zpracování tak nějak hnusí - právě pro svůj apel na diváka: "Dělejte to také tak, tak je to dobře.". Ostatně Wesley je pro mně osobně vůbec figura velmi nesympatická, od vzhledu přes hlas až k povaze, figura po hříchu plochá, což je kvalita vlastní i jeho soupeřům a souputníkům... Ale co, tu akci jsem si vcelku užil a být jí film plnější, jistě bych hodnotil lépe, dokonce snad i o dost. Slabší ***. BTW - V 68. minutě lze na nápisech zjistiti, že Američané si neumí nainstalovat do kompu české fonty. ()
Timurek nám po Hlídkách opět servíruje vizuálně strhující akční nářez, jehož největším záporem je pro mě přílišná brutalita, za niž mu ale zároveň přičítám malé plus, protože to si v dnešní době málokdo dovolí. Dalo by se polemizovat nad tím, že jisté pasáže jsou ve filmu silně samoúčelné, jenomže z toho úhlu pohledu je vlastně samoúčelný celý film a to je i častý problém většiny komiksových adaptací. Z hereckého ansáblu mě potěšil pouze jako vždy výborný (roztomilý) James McAvoy (kožená bunda mu sekne) a naprosto dechberoucí Lorna Scott v roli anorektické šéfky Janice (její seřvávací scény patří k nejlepším v celém filmu). Angelina je jenom na ozdobu, i když se objevují jakési snahy vtisknout její postavě duši, leč pro pro mě marné a nedotažené. Rovněž mě trochu zklamal Morgan Freeman - víceméně tam pořád postával a posedával a říkal, co měl, a to bylo asi tak všecko. Jo, a ještě jsem málem zapomněla na Kosťu 'Antona' Khabenského, jeho takřka cameo mě výtečně pobavilo. Čili jsem ve finále sedla filmu na lep - a ještě musím pochválit výtečný hudební doprovod od hudebního mága Dannyho Elfmana. Takže *s pohledem do dalekohledu sáhne na spoušť dáááálekonosné střelné zbraně*- "What the fuck have you done lately?" (21.8.2008) - A nyní update datovaný 31.1.2012 - Bože, ten komentář je snůška keců, se kterými kromě skvělé šéfky, krásného Jamese a dokonalého Kosti už vůbec nesouhlasím, ale na promítání tohoto filmu v kině mám velmi sentimentální vzpomínky a proto si je nebudu kazit či měnit odstraňováním hystericky nadšeného komentáře. --- 2014: Ježišmarja, škoda, že nelze časoprostorovým kontinuem do minulosti dávat facky. --- 2017: Tvoje bába nemůže časoprostorovým kontinuem do minulosti dávat facky. ()
Svěží, sympaticky "rusky" ušmudlaná, lehce (zvlášť oproti zvrhle amorálnímu comicsu - a to už jsem viděl a četl ledasco) nekorektní zábava, která dokazuje, že Bekmambetov je chlap s gulama a úspěch v Americe si fakt zaslouží. Že se film od předlohy odchyluje je jen logické a správné, jen se bojím, že ten mystický tkalcovský stav nebylo zrovna nejlepší vylepšení. James McAvoy se snad prostřílí do první ligy (kam minimálně od Pokání rozhodně patří), Angelina je neskutečně sexy a Morgan Freeman jede na autopilota, ale naprosto to stačí. Je pěkné, že pan režisér nezapomněl na svého hrdinu z obou Hlídek, rolička Konstantina Chabenského potěšila. P.S. A málem bych zapomněl, velkou radost mi udělalo skvělé využití písničky Nine Inch Nails - Every Day Is Exactly The Same. ()
Galerie (75)
Zajímavosti (56)
- Terence Stamp (Pekwarsky) řekl, že ve svých dvaceti letech snil o podobné roli, kterou ve filmu hraje James McAvoy (Wesley). (Toxic...)
- Mark Millar, autor pôvodného komiksu, po prečítaní prvého scenára nebol spokojný. Podľa jeho slov bol príliš krotký a príliš zaváňal americkou kultúrou. (Greenpeacak)
- V ruské verzi je většina viditelných nápisů (včetně letící klávesnice) počítačově nahrazena azbukou. (Karlos80)
Reklama