Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Proklatě dobře napsané, natočené a zahrané! Takhle měl vypadat Protektor. Tady je chycena doba, lidi i historické pozadí. Nádhera. Film měl rozhodně jít do kin. Jeden z nejlepších projektů po revoluci natočených. Naprosto chápu rozhořčení některých lidí, ale o tom tenhle film nebyl. Nikdo tu nechtěl zdiskreditovat parašutisty. Přesně naopak. Je ukázat lidský rozměr té věci, naznačit složitost té doby. Jak snadné bylo "nejít správnou cestou". 85% ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

No úplně bez chyb to zas nebylo, co se týče některých historických faktů, kostýmů, podání a ztvárnění jednotlivých rolích (především jak už tu někdo chytře poznamenal to gestapo mi zde skutečně hrůzu nenahánělo, přišlo mi fakticky ploché), některých českých monologů, které vzápětí vystřídali ty německé a posléze i ty doprovodné titulkové a jiných možných souvislostí nad tím vším jsem tak trochu ještě přimhouřil oko. Na to si však tvůrci filmu, při konečné podobě filmu měli dát přeci jenom trochu víc pozor, a vyvarovat se tak zbytečného případného chaosu, který některý divák prostě nepobere. Co je však důležité, a co mě oslovilo a vedlo ke konečnému hodnocení..? Tak určitě zajímavý scénář, obrazová a zvuková stopa, a víceméně i ta dynamicky pohyblivá kamera bylo asi to nejlepší na celém tomto filmu který se zřejmě líbil... Herecké výkony, nijak oslnivé povětšinou standardní. Někde však výborné a překvapující jako například ten v podání Kláry Issovové, která hrála troufám si říct ve své nejlepší formě. Jinak stále stejní a určitě v dnešní době žádaní herci, některým jsem však to jejich herectví prostě nevěřil. Ještě mě překvapil většinou na dobré a slušné úrovni hrající Miroslav Táborský. Atmosféra strachu, násilí a teroru, byla zobrazována s pečlivou přesností, bohužel bylo tomu tak. Samozřejmě atmosféra tak vypilovaná téměř do toho nejmenšího možného detailu (hodně dělá třeba i černobílý podklad), třeba jako ve starých dobrých filmech jako byli Atentát, Daleká cesta, Vyšší princip nebo Romeo, Julie a tma určitě nebyla, to zas bylo především ovlivněno dobou a v té době ještě nedávnou minulostí. Nicméně na české poměry určitě velmi zručně a kvalitně natočený tv-film od čím dál tím více zrajícího režiséra Jiřího Stracha. Po delší době určitě milé překvapení, byli chvíle kdy mi zkutečně bušilo srdce naplno (zejména při závěrečné scéně, za doprovodu známé skladby Slunečnice), i když jsem čekal nebo tušil co bude dál. PS: Kláře Issové to opravdu sluší i bez těch šatů -:DDD. ()

Reklama

bourec 

všechny recenze uživatele

Takže hodnocení sem měl v hlavě už od včera,a chtěl sem prásknout tři hvězdy.Proč.Plnej počet si zaslouží jak režie Jiříka Stracha,tak herecký výkony,a hlavně celkovej vzhled kulis,rekvizit,prostě filmu jako takovýho.A na tři sem to chtěl poslat za postavu Alfréda Bartoše,kterej mi byl v tom filmu docela nesympatiko.Jenže po přečtení kokotskejch komentů s odpadama a jednou,dvěma hvězdama to přehodnotim,a dám čtyři,protože jinak se mi ten film líbil.80%. ()

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

V prvním plánu praští do očí kamera a výprava (tolik historických rekvizit asi v TV filmu nikdy nebylo), ve druhém plánu skvělí herci (jen Dvořák s Vilhelmovou přehrávají), v tom třetím scénář a úhel pohledu na uplynulé události. Dneska už naprosto chápu kontroverzi, kterou film vyvolal. Udělat si z historické osobnosti hrdinu na piedestalu je náramně snadné, ale koukat na to, jak se snaží dostat do kalhotek ženám odbojářů, může vyvolat fyzickou bolest. Jako bych slyšel tamější obyvatele: Nešlapte nám po mýtech a nechte nás na pokoji! Bravo scenáristům za odvahu, bravo Strachovi tuplem, že se toho ujal a tak dobře to zrežíroval. Mám drobné problémy s jednotlivostmi (scéna s fotografií v ruce, obecně všechny přestřelky působily prostorově zcela neurovnaně, chybělo pár vysvětlení k dotvoření obrazu o hrdinech. A česko-německý „stylizovaný“ dabing Roberta Jaškówa mi malém přivodil smrt :-), ale jako celek je tahle past na tradicionalisty výborná a mohla by směle konkurovat všem těm Hlídačům č. 47, kteří tu šanci v kinech bohužel dostanou. Skvělý zvuk a hudba! ()

Parlay 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv byl Strachův snímek určený pro televizní obrazovky, tak z mého pohledu se jednalo o projekt „áčkových kvalit", kterému by mnohem více slušelo filmové plátno. Zajímavý a uvěřitelný příběh odehrávající se na pozadí kruté doby protektorátu, „prvoligový" hudební doprovod a kvalitní herecké výkony (zejména Klára Issová podává výjimečný výkon) daly za vznik jednomu z nejlepších českých filmů posledních let. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Závěrečná poprava lidí spjatých s pomocí parašutistům se odehrává ve filmu nahnáním do jakéhosi tunelu. Ve skutečnosti se odehrála na pardubickém zámečku, kde je údajně stříleli po dvou, pak písek pečlivě uhrabali, aby nebyl od krve, a přivedli další dva. Nebo zabití Potůčka (Matěj Hádek) českým četníkem – ve filmu vidíme akční útěk lesem, ale ve skutečnosti ho zastřelil ve spánku. (JT19)
  • Autoři scénáře, manželé Konášovi, pozměnili příjmení hlavních hrdinů. Manželé Kroupovi se ve skutečnosti jmenovali Krupkovi a manželé Hladíkovi Hladěnovy. (JT19)

Reklama

Reklama