Režie:
Edgar WrightKamera:
Bill PopeHudba:
Nigel GodrichHrají:
Michael Cera, Mary Elizabeth Winstead, Kieran Culkin, Chris Evans, Ellen Wong, Anna Kendrick, Brandon Routh, Alison Pill, Jason Schwartzman, Johnny Simmons (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Dvaadvacetiletý Scott Pilgrim je poněkud nevyzrálý mladík, který hraje v rockové kapele Sex Bob-Omb. Zrovna je bez práce a chodí s roztomilou středoškolačkou. Všechno je skvělé, dokud mu do života nevstoupí úžasná a nebezpečná Ramona Flowersová. Po uši se do ní zamiluje a začne plánovat společnou budoucnost. Scott brzy zjišťuje, že jeho vysněná dívka si životem nese velmi neobvyklé břemeno. V cestě ke štěstí mu totiž stojí sedm bývalých Ramoniných partnerů, kteří ovládají její milostný život a udělají cokoli, aby byl okamžitě odstraněn každý další nový nápadník. Pokud chce Scott získat svou lásku, bude muset všechny expartnery zničit dřív, než oni zlikvidují jeho. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (1 578)
Zatraceně povedená arkádovka, která si zasloužila mnohem lepší dějovou kostru. Příběh samotný je jednoduchý, ba až banální, ale Wrightova režie spolu s neodolatelným a neskutečně zábavným videoherním kabátkem jej vytahují nad průměr. Průser nastává ve chvíli, kdy se styl okouká. Snímek plný hříček a neskutečných nápadů však stojí za zhlédnutí. ()
V podstatě si neumím představit, že by převod videoherního narativu a komiksového stylu do filmových vyjadřovacích prostředků mohl dopadnout lépe. Nejde o to, že jednotlivé dílčí prkvy byly k vidění jinde ve stejném provedení, aby se vyjádřila specifičnost čtení komiksů oproti filmům či se vyjadřovala specifičnost časoprostorového pojetí a zákonů fikčního světa videoherní logiky oproti té filmové. Jde o to, že v takové míře a takto pohromadě ony dílčí společné prvky nebyly nikdy předtím k vidění. Neznamená to ale, že by se oslabovala síla filmového média na úkor her či komiksů, jako se to přihodilo jiným věrným adaptacím, ale naopak dochází k ozvláštnění na mnoha rovinách. Když už si člověk říká, že by mohlo dojít k tomu, že by se ono nepřeberné množství ozvláštňujících prostředků stalo konvencí, najednou na nás čeká narativní či stylistická finta. A ačkoliv bude tento biják oceňován především za svoji montážní stránku, uznání si zaslouží spíše mizanscénové (jak se to skloňuje?) řešení, což je patrné na famózně inscenované závěrečné bitce dvou párů. Čirej nerdgasm. ()
Po 5 minutách jsem věděl, že nepůjde o můj šálek čaje, po 10 minutách jsem si uvědomil, že nefalšovaně trpím. Přesto jsem jako typický slaboch vydržel další půl hodiny, abych konečně pochopil, že každá další minuta je jednoznačnou ztrátou času a je na světě spoustu zajímavějších činností, sexem počínaje a chutnou krmí konče, kterým mohu dát přednost. Přednost si vlastně v tomto případě zaslouží cokoli. Mohl bych se rozepsat o komiksové estetice, ale tou je ovlivněná řada filmů, které mi docela sedly. Mohl bych se rozepsat o tom, že to je film zaměřený na mladou generaci, ale to byli Misfits taky a báječně jsem se u nich pobavil. Pro Scotta Pilgrima se nejlépe hodí přívlastek pubertální. Pubertálně natočený a určený puberťákům. Navíc s prominutím založený na stereotypu a následné nudě. Neměl mi co nabídnout, ale nepopiratelná profesionalita mě nutí nadělit jednu hvězdičku. Celkový dojem: 25 %. ()
Svým způsobem velmi věrná adaptace a důkazní materiál Wrightových (ne-zas-tak-neomezených) schopností mimo britské ostrovy, z něhož však i přes tunový příděl originálních nápadů, odkazů a parafrází zůstává lehká (ale opravdu jen lehká) pachuť v ústech pokaždé, kdy si čtenář komiksu vybaví, co ho na předloze bavilo nejvíc a co filmovému Pilgrimovi nejvíc chybí. A totiž lépe vyprofilované postavy a vztahy mezi nimi, jež musely být vzhledem k obsáhlé předloze (6 sešitů, každý o víc jak 100 stranách) značně zredukovány a - ač mě to strašně bolí přiznat - místy až vykastrovány (Culkinův Wallace je výborný, jeho předobraz je ale geniální). Znalost komiksu je tím pádem výhodou (díry si holt sami doplníte) a zároveň i přítěží (víte, o co přicházíte), jež filmu svazuje končetiny a táhne ho minimálně o jeden level níž. Trochu ale Wrighta podezřívám, že si byl téhle slabiny vědom (jedna postava v Chaos Theatre situaci sympaticky glosuje) a tím vymodlil Scottovi nejen extra život (anebo cheatoval?), ale i patinu uvědomělého počinu, který ví, kde má limity (dějové a myšlenkové zkratky) a snaží se je když už ne (protože to nelze) překonat, tak alespoň něčím vynahradit (stylová akce, humor, audiovizuál obecně). Což mi ke spokojenosti stačí, byť generační klasikou navždy zůstane jen O'Malleyho kreslený masterpiece. P.S.: Civalova poznámka o plýtvání kreativitou je poměrně vtipná, neboť Wright v případě Scotta Pilgrima až na pár výjimek pouze kopíruje nápady z komiksu (první hodinu je to skoro přesný "copy and paste") a z vlastních rukávů sype až překvapivě málo. ()
V podstatě mám pocit, že to nemohlo dopadnout líp – dostal to do ruky někdo, kdo umí točit filmy, poctivě četl komiks, dokonale chápe problematiku přechodů mezi jednotlivými obrázky (škarpy), ctí herní kulturu i popkulturu všeobecně a přiklepli mu hromadu peněz. Orgasticky trikový mišmaš je zcela na místě a dokonale provazuje film/komiks/videohry do celku, jehož jediným problém je to, že to musí být celek. Jako tři nezávislá vyšperkovaná média (a komiks i výbornou videohru tu máme!) působí/by působil mnohem uspokojivěji. Nezřídka jsem měl pocit, že mi pod palci chybí tlačítka, či onen klid a mnohonásobně nižší tempo, kterým se mi informace dostávají pod kůži při louskání malovaných okének; a z hlediska filmového se mi stýská po klasických vypravěčských konstruktech a vlastně i příběhu, který by mě držel v permanenci. Ale jako čistá adaptace černobílých (v obou smyslech) osudů nenápadného teenagera zaseknutého v 90. letech a fantaziích o lásce na celý život to zřejmě nemá jedinou chybu a nešlo pro to udělat víc. Pokud máte po zhlédnutí traileru na mysli nějaké zásadní otázky (hlavně proč se tu děje to, co se tu děje), v podstatě nemá na film valný smysl chodit. Je to drahá hračka pro pár fanatiků, která vtipně ilustruje, jak se dají dětské fantazie vyhrotit a zkřížit s všemožnými odkazy (při čísle 20 jsem přestal počítat). Opakovaný příval úžasných nápadů bych ale nutně nezaměňoval s nějakou hloubkou – je to „pouze“ čirá esence kreativity. P.S. Chris Evans +10000. ()
Galerie (141)
Zajímavosti (66)
- První Ramonin (Mary Elizabeth Winstead) bývalý Matthew Patel (Satya Bhabha) zpívá Scottovi (Michael Cera) posměšnou píseň. V komiksové předloze je jejich souboj jenom ve zpěvu. Film si z něj alespoň převzal některá slova. (Othello)
- Mince, které vypadávají z postav, byly skutečné. Mark Webber (Stephen Stills) se zmínil, že z natáčení v Chaos Theatre si odnesl 24 dolarů. (Othello)
- Když Scott (Michael Cera) říká Ramoně (Mary Elizabeth Winstead) "Everything will be peaches and gravy", odkazuje tím na Beckovy písně "Peaches and Cream" a "Nicotine and Gravy" z alba "Midnite Vultures". (Othello)
Reklama