Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Děj televizní inscenace Jaroslava Dudka je zasazen do anglického města Birkden, jehož maloměstský kolorit pozměnila industrializace, nesoucí s sebou vedle zvýšení zaměstnanosti i negativní efekty. Birkden začíná v lecčems připomínat americká města ovládaná gangstery s jejich svéráznými praktikami. Protagonista příběhu doktor Salt (brilantní Karel Höger) je solitér, starý podivínský muž se zálibou ve vážné hudbě a knihách. Chystá se Birkden opustit, ovšem předtím chce najít svou zmizelou pacientku. Jeho umanutost a tušení čehosi zlého mu nedovolují přes výhružky i dobře míněná varování ustat v pátrání. Nejednou dojde na konfrontaci Saltova intelektu a nemyslících svalnatců. Kombinace anglické detektivky a „hry na Ameriku" nabízí v československém pojetí jedinečnou variaci na filmy noir. (Noir Film Festival)

(více)

Recenze (12)

Přemek 

všechny recenze uživatele

Pravý nefalšovaný československý televizní film-noir podle románu "Doktor Salt opouští město". - - Doktor Salt, který se chystá opustit město Birkden, chce vyřídit ještě jednu důležitou záležitost: zmizela totiž jedna z jeho pacientek, která bez jeho léků zemře. Policie je však při pátrání liknavá a doktorovo soukromé pátrání vede k starostově rodině... - Skutečný skvost normalizační televizní tvorby, který dokonale napodobuje konvence filmů noir z přelomu 30. a 40. let, jen suchopárného Bogarta vystřídal příjemně a elegantně cynický Höger. Tento dojem jen zdůrazní použitý černobílý materiál a docela akční kamera (jen ty rozdíly mezi záběry z exteriérů a interiérů jsou nepříjemné). Okouzlí roztomilý a férový gangster Buzzy v podání Josefa Hlinomaze i dobová představa o úpadkové americké hudbě. Ve filmu to ani jednou "natvrdo" nezazní, ale starostova dcera v podání Hany Maciuchové provokuje své okolí lesbickým vztahem k tatínkově souložnici (Jana Štěpánková). ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Prohnilý život v Birkdenu. Sex, drogy, alkohol a děvky. A taky jedna vražda. A samozřejmě dr. Salt, sarkasmem a ironií sršící lékař, který ví, jak to v tomhle městě chodí. Všude chodí s nepostradatelným lékařským kufříkem, nenechá si věšet bulíky na nos a ze svých zásad nesleví ani o píď. Role jako ušitá pro Karla Högera? Ano i ne. Snad vnějškově, ale nikoli vnitřně. Salt není žádný naivní snílek nebo fantasta, ale tvrdý realista. Na věc jde přímo, bez okolků, ale zachovává přitom dekorum. I tváří v tvář gangsterům. Jenže jeden proti všem? To je málo. Zatraceně skvělý televizní film. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Chybí tomu větší sevřenost. Celé je to takové uspěchané, až není čas na prokreslení charakterů postav, a u některých (Langmiler) jde dokonce jen o škatulky. Dokonce i doktor je nevím proč pojat poněkud autisticky - neděkuje, neprosí, diriguje, chová se poměrně asociálně, ale na druhou stranu ho žene kupředu touha udělat něco dobrého. Nevím, jak je to podané v knize, ale pokud tam je popsána postava podobně, dává pak smysl ten konec, kdy si doktor uvědomí, že některé věci, ač si o sobě myslí jen to nejlepší, nezvládne sám. Protože jde o TV inscenaci, děj se žene kupředu, není čas na vatu, jenže občas díky tomu některé scény vypadají nechtěně parodicky a směšně. Navíc třeba Hlinomazovi roli mafiána nevěřím. Moc hezký výstup zde má Hana Maciuchová, nejen že jej provede po celou dobu s odhalující podprsenkou, ale zahraje emočně velmi dobře. Hudba mi sem občas sedla, jindy ne, a nejisté mi přišly kamera i režie - některé scény šlo aranžovat daleko lépe. Přesto jde o nadprůměr herecký, i co se české TV tvorby týká. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Jedno ze špičkových děl sedmdesátých let do značné míry stojí a padá s hereckým výkonem Karla Högra. Je důkazem zdařilé české adaptace "černé" (noir) školy drsného detektivního žánru. Jedna z posledních černobílých (?) televizních inscenací si dodneška uchovává mnoho ze svých tehdejších předností, především však přibližuje herecký koncert "starých mistrů" Högra, Nedbala, Maciuchové, Štěpánkové. Nezbývá než povzdech "ó dobo" a sevření rtů a vůle, aby člověk neupadl mimovolně do krejcarového moralizování na již dost profláklé téma úrovně polistopadové tvorby televizní i filmové. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Opět míjení v tématu i podání... Nemám rád americké gangsterky, podobné filmy nevyhledávám, nelíbila se mi ani čs. parodie na tento žánr Čtyři vraždy stačí, drahoušku. Neoslovila mě ani tahle naopak vážná TV inscenace podle americké předlohy, byť navazuje na staré noir filmy a byť zde hraje hlavní roli můj oblíbený Karel Höger. Přesto jsem tomu kousku dal nedávno ještě šanci, ale neúspěšně... Je zajímavé sledovat herectví mistra Högera i v téhle netradiční poloze, jak si v roli pronásledovaného doktora hraje s výrazem sebavědomí i s ironií. Bohužel to nedokázalo úplně vyvážit mé celkové dojmy, kde mě navíc iritovala dunící psychedelická muzika a další "figurky" (gangsteři, lesbické duo, zoufalí důchodci u televizi) působili jako strašný bizár. Myšleno vážně, kriticky nebo jako parodie? Jakékoliv potenciálně obsažené poselství mi unikalo. Ano, pro režiséra Dudka to byl netradiční odklon od všech těch Bakalářů a seriálových Dietlovin, ale žeby se zrovna tímhle jako režisér nějak extra převedl? (50%)                                                                                                                     // Komentář, se kterým se ze zdejších reakcí stotožňuju asi nejvíc: honajz. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama