Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (3)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 479)
Dokonale neoriginálne a držiace sa všetkých schém a klišé podobných filmov, ale úchvatná forma to prebíja a vlastne dáva tej "otrepanosti" zmysel. Hra na "všetky tie veci, ktoré sme už videli v iných filmoch, ale nikdy nie takto" v druhej polovici mierne stráca tempo, ale pocit autentického zážitku je silný až do konca. Opakovane a na TV obrazovke by ma to asi nebavilo, ale premiérovo v kine je to šleha. ()
Originální myšlenka brilantně roztažená do celovečerní podoby. Reeves je silný jak v detailech, tak v celku a když už si myslíte, že usne na vavřínech, vybalí na vás další trumfové eso. Pečlivě vymyšlená zábava nejen pro fanboye. Nejsem si jist, jak to bude fungovat při druhém zhlédnutí (nebo třeba v dalších projektech), ale jisté trendy z toho trčí na sto honů a přitom je to pořád lehkonohá popcornová zábava, která vám nažene husí kůži. Kdo někdy přemýšlel nad tím, co by v podobném případě dělal, kam běžel, komu volal a čím odháněl mimozemské potvory (a že asi všichni...), ten před Reevesem musí smeknout. (80+%) ()
Ak divák pristúpi na hru režiséra so scenáristom a odpustí hneď niekoľko scenáristických absurdít vychádzajucich zo samotnej podstaty vložiť kameru do rúk jednému z hrdinov, dočká sa pomerne slušnej zábavy. Hoci pocit bezmocnosti postáv nie je ani zdaľeka tak silný ako napríklad v záverečnej 30-minútovke *[Rec]* a skutočne hororových scén je poskromne, atmosféra polozničeného mesta v zásade funguje. Zručne natočený blockbuster ktorý patrí k tomu najlepšiemu, čo sa urodilo v rámci found footage žánru. ()
7/10...Abrams a jeho režisér Reeves velmi chytře využívají všech slabostí generace Ztracených, posedlé až dokumentarizační obsesí zachytit duch času, tíži chvíle, zažít něco neobyčejného a mezitím točit cokoli obyčejného, být při tom a zároveň být viděn. Pokud jste byli někdy před kamerou, víte, že v okamžiku spuštění červeného tlačítka se přepíná i cosi v nás a veškeré pokyny režiséra „buď přirozený“ jsou jen zbožným přáním, ale jak pravil jeden mrtvý bílý muž, všichni lidé jsou herci. Tak proč tenhle pud nevytěžit komerčně? Cloverfield je film na jedno použití pro generaci YouTube, noční můra o apokalypse v hledáčku amatérské kamery, intenzivní projížďka městem hrůzy s nezbytnými obludami místo horské dráhy a centrifugy. Točení stylem žaludeční neuróza spolu s dalšími technickými hejblátky a pseudoreálným snímáním navozuje při sledování hrdinů stav "Kdyby se něco takového stalo mně, tak bych..." a staví diváka do situace člověka, který si ukládá na filmová políčka svůj všednodenní život a najednou se mu naskytne být jakýmsi osudovým kronikářem, válečným novinářem z epicentra boje. Kdo by nechtěl riskovat vlastní krk, když se najednou stane osou dějin? Typologický výběr herců včetně vartanovsky přirozeného hlavního hrdiny, šmodrchání přediva vztahů mezi nimi a úsporné, ale hybné skicování naprosto banálních charakterů v první dvacetiminutovce konstruuje velmi silnou základnu pro další slasher honičku mezi mrakodrapy. Zábava ? Nepochybně, ale tak neuvěřitelně popcornová, že přes brilantní zvukovou a obrazovou stránku zůstala obrovská díra v atmosféře (tísnivost jako v hitchocovkách nebo v povedených dílech jeho ctitele Shyamalana chybí) , logice a především nevyplouvá na povrch nic skrytého, protože divák v realtime není ani chytřejší o fakta, ani bohatší o složitější narativní úrovně, a jelikož na rozdíl od hrdinů neběží o život, může se nechat pohltit, ale nabízí se mu prožitek pohříchu prefabrikovaný. May contain spoilers....Samotné monstrum působí jako hysterická ještěřčí těhotná, která si pro svůj těžký porod přerostlých Frenzíků, kteří utekli Optimovi z lopaty, vybrala Manhattan a porodní bolesti si krátí klácením mrakodrapů. Druhá možnost je ještěrčí batole procházející fází odmítání s průvodními příznaky: extrémní žravost a agresivita. Deficit informací ohledně motivace a geneze oné příšery, které reprezentuje cosi prastarého, je při sledování přebit atletickým tempem, ale možná jsem pro čistě popisné reálné docu-drama příliš zhýčkaný divák, který si přeje být znepokojován. Cloverfield jsem si tudíž užila jako zábavný experiment, ale probouzí příliš málo emocí a otázek, než abych se na něj vydala znovu. Pamatovat si ho budu: coby přelomový 3D-simulátor s nesmírně zručnou a chápavou obsluhou, na který jsem viděla chytlavé reklamy a neodolala. Chápu to nezměrné nadšení. Jeden den na Matějské (strach, napětí a cukrová vata included) by vás vyšel mnohem dráž:) ()
Tento film mi přišel docela zajímavý; ne v ději, protože tématika "něco útočí na město" tu byla již mnohokrát. Zajímavý v tom, jak byl natočen, a vůbec jak byl celkově pojat. Dávalo to filmu jistou autentičnost. Takový film jsem, co se pamatuju, ještě nikdy neviděla, a pokud měl být film Monstrum prvním, jsem docela ráda, protože jde o zajímavý a vcelku vydařený kousek. Trochu mi to připomínalo film "The Mist". Jen mně ještě napadá, jak by tento film asi vypadal, kdyby byl natočen "standartním" postupem... ()
Galerie (48)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (57)
- Ve filmu nehraje žádná hudba, první zazní až po minutě a půl od začátku titulků. (HellFire)
- Za vytvorenie modelu monštra môžeme poďakovať umelcovi menom Neville Page, ktorý sa svoj výtvor snažil aj biologicky zdôvodniť. (Greenpeacak)
- Tvorcovia sa pred uvedením filmu chválili, že napriek nízkemu rozpočtu bude film vyzerať ako za 150 miliónov amerických dolárov. (Greenpeacak)
Reklama