Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (3)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 479)
Monstrum bylo na můj vkus příliš bombovzdorné, pak bychom tu měli několik klišé typu jsem jak mrakodrap, ale přiblížím se k vám naprosto neslyšně nebo jsem probodnutá armaturou a umírám, ale přesto za pár minut bystře utíkám jako sprinter a nejevím sebemenší známky zranění. Nápad vidět to z pohledu několika přeživších by byl fajn, kdyby rozklepaná ruční kamera dávala šanci trochu si dění užít (o nestvůře nemluvě). Úvod je naprosto zbytečně dlouhý, v průběhu filmu ruční kamera zabírá v naprosto nelogických situacích a když už, tak něco jinýho, než co by normální člověk zabíral, na můj vkus se ani nějak nedá mluvit o budování napětí a ani náhodou to nebudí dojem reálný situace. Např. cesta tunelem metra, podobná scéna je mnohonásobně lepší třeba v 28 týdnech poté nebo v Descentu. Jako celek pak film prohrává na celé čáře s rovněž first person kamerou filmem [Rec]. ()
Efektná zimomriavková jednohubka. Konečne niekto úspešne posunul nápad z Blair Witch Project do nového levelu. Polovica rozpočtu vizuálne efekty, druhá polovica Skywalker Sound. Dolby zvuk zásadný! Ale nečakajte nič seriózne. Príšera a (skvelá) „overture“ Michaela Giacchina zo záverečných titulkov akoby vypadli zo sci-fi z paťdesiatych rokov. Cloverfield je klasická látka, pretransformovaná do mediálneho veku. Hanba Emmerichovej Godzille. ()
Nemohu film ohodotit lépe, než jsem učinili. Prostě nemohu a to z jednoho prostého důvodu - připadám si ošizen. Viděl jsem montrum? Ano. Šel z něho děs? Rozhodně. Užil jsem si ho? V žádném případě. Za normálních okolností by mi to nevadilo, u filmu, jehož existence je postavena a přředevším podmíněna pouze a jedine existenci této obludy mi to vadí fest. Mohl bych ale pokračovat. Film pokládá spoustu otázek, nezodpovídá však jedinou. Ruční kamera sice umocňuje zážitek, tvůrci s ním však nedokáž pracovat, využít ho. Atmosféra je hutná, nikoliv však strhující, jako tomu bylo u Války světů, Já, legendy, nebo třeba i u Letu č. 93. Film nedovede strhnout, zmůže se jen na pár laciných (byť účinných) lekaček a strach z neznámého taktéž dělá svoje, výsledné dojmy jsou ale značně rozporuplné a ve výsledku převažuje pocit zklamání a s ním nevyhnutelně i pouhé 3 hvězdy (7/10, chcete-li) a otázka: A tohle je jako všechno? ()
V Monstru nelze vysledovat tradiční filmový vodítka, jelikož je dělaný výhradně přes jednu (handy) kameru a film se musel vypořádat s nemožností střihu. Nejzajímavější je ovšem problematika týkající se postav. Ty jako by vás mezi sebe nechtěly vpustit, jde o metrosexuály, extroverty na hranici sympatičnosti a sexy holky. Slouží hlavně pro pohled. Což byl záměr. Autoři filmu nechtějí, abyste byli jednou z postav filmu, ale abyste se stali další postavou, prostě sami sebou a mohli si příběh prožít na vlastní pěst. Už nemusíte být Cruisem z Války světů či Owenem z Potomků lidí. Tenhle koncept potlačené identifikace je velice důmyslný a ze všeho nejvíce se blíží počítačovým hrám. Anoncuje věk virtuální reality. Navíc nechává tvůrcům volné pole působnosti a je na nich, zda chtějí zakončit děj šťastně, nebo nešťastně. Můžou klidně všechny postavy vybít, protože o ně vůbec nejde, podstatný je „osud" diváka. Monstrum je dokonce natolik výtečné, že by vůbec nemuselo přepínat do dramatu, ale klidně se mohlo dovalit do konce na vlně romantiky a pokračovat v party ze začátku. ()
Je to velké, je to naštvané, má to chuť ničit a musíte si na to počkat dobrých dvacet minut. Dvacet minut otravného seznamování s hrdiny, kteří stejně nejsou zajímaví a svými sklony k sentimentalitě si v katastrofické části vyloženě říkají o zašlápnutí. Přesto oceňuji, že na těchto úvodních dvacet minut tvůrci nerezignovali a dali tak vyniknout onomu zlomovému okamžiku, kdy se další utahaná párty mění v boj o přežití. Právě okamžiky bezprostředně následující „útoku“ jsou nejpůsobivější. Nikdo neví, „co se to doprdele děje“, lidi jímá panika, většina neorganizovaně vybíhá do ulic, někteří organizovaně rabují obchody, a ozbrojené složky se snaží zjednat pořádek. Následná sebevražedná výprava je v pořádku, pokud hned zkraje pominete fakt, že takhle by se nejspíš žádný rozumný člověk nikdy nezachoval (jestli stále věříte v čistou, nesobeckou duši a pravou lásku, máte můj hluboký obdiv). Zápletka tak jako tak není důležitá, forma žere obsah. Faktory nějak zásadně narušující dokumentární dojem, nejsou přítomné. Bez dokonalého ozvučení by spousta scén budila smích a závěrečné titulky… když už jsem stvořil dílo, za které se nestydím, tak se pod něj taky podepíšu, ne? Zatím jsem neviděl věrohodnější záznam fikce (ultralaciná Záhada Blair Witch není tak atraktivní z jediného prostého důvodu – málokdo by na YouTube dal před autentickým záznamem vymazání Manhattanu z povrchu zemského přednost bloudění skupinky nesympatických studentů řáholeckým lesíkem). Natáčeno standardním způsobem, je Monstrum (pravý opak „Top Secret“ názvu Coverfield) prachobyčejným sci-fi blábolem ve stylu Emmerichovy Godzilly, neznamená to však, že by bylo fajn, kdyby následovala tsunami napodobitelů, přesvědčených, že oni to zvládnou taky, vždyť na tom nic není. V žádném případě. Monstrum funguje tak trochu silou vůle a masivní reklamní kampaně a třebaže mu v rámci mantinelů vytyčených žánrem a zvolenou formou nelze nic vytknout, cesta, již se ubírá, by naráz nezvládla větší zátěž. Možná za nějakých deset let… . 80% Zajímavé komentáře: pshimi, Jhershaw, dezorz, Ferelen, Vodny, ing.Frosty ()
Galerie (48)
Zajímavosti (57)
- Na špeciálnych efektoch pracovalo Tippett Studio. (Greenpeacak)
- Hlava Sochy Svobody je zvětšena o 50%. (HellFire)
- Film se mohl jmenovat "Greyshot". To by odkazovalo na styl natáčení a zároveň na most v Central Parku, kde se odehrává závěrečná scéna. (cariada)
Reklama