Režie:
Brian De PalmaScénář:
Brian De PalmaKamera:
Larry PizerHudba:
Paul WilliamsHrají:
William Finley, Paul Williams, Jessica Harper, Gerrit Graham, George Memmoli, Janit Baldwin, Keith Allison, Robin Mattson, Janus Blythe, Archie Hahn (více)Obsahy(1)
Rockový muzikál Briana De Palmy se v určitých okruzích stal kultovním filmem. Jedná se o nejnečekanější verzi Fantoma Opery, v němž uvidíte démonického hudebního producenta Swana, který ukradne práci naivního skladatele Winslowa Leache a donutí jej tak stát se Fantomem. (AXN)
Videa (1)
Recenze (35)
Brian De Palma opustil vody Hitchcockovských variací a krvavých mortyátů, aby si odzkoušel vody muzikálu. Pravda, s klasickým Fantomem opery z pera Gastona Lerouxe toho má tato filmová verze společného pramálo, ale o to více je typicky depalmovsky ulétlá, s přehršlí bizarních režijních nápadů, přehrávajících herců a příšerného popu 70 let, které však v konečném efektu tvoří naprosto neopakovatelný divácký zážitek, který režisér ždíme hlavně ze strhujících hudebních čísel, několika podařených mordů a jednoho trefně černohumorného odkazu na slavnou vraždu ve sprše z Psycha, která mě srazila do kolen. Bravo Briane, zajímalo by mě, kolik jsi toho musel během tohoto sladkého období nafetovat! ()
Oblíbená bizarnost režisérů jako Guillermo del Toro a Edgar Wright. Směs Faustova příběhu s Obrazem Doriana Graye, Fantomem opery a Ziggy Stardustem téměř o rok předběhla vydání svého kultovního klasického bratrance The Rocky Horror Picture Show. Silně satirický úvod navnadil a pobavil, nicméně druhá, víceméně muzikální polovina postrádá úvodní humornou složku a utápí se v tragikomické přehlídce přehrávajících herců, kteří jsou jeden odpornější než druhý. ()
De Palma nakrútil látku, ktorá k nemu akosi nesedí, ale nejakým zvláštnym spôsobom sa mu ten všetok zmätok podarilo ukočírovať. Skombinoval Fausta a Fantóma opery a do dvoch hlavných úloh obsadil hercov, ktorí sú úplne mimo môjho chápania. Ale aj to patrí k trashovému kúzlu tohto filmu. Bohužiaľ takmer až neznášam Rocky Horror Picture Show a glam rock je pre mňa utrpením, takže výsledné hodnotenie je v skutočnosti skôr veľkou poctou De Palmovým schopnostiam. ()
De Palmove tvorcovské (najmä techniké) trademarky, pretavené do extatického pastišu a priehľadného podobenstva o hudobnom priemysle. Zhustený prehľad dejín klasického hororu, úsmevné metafory, priliehavá obdoba "glam" alebo "shock" rocku. a Gýč a "camp" v najlepšom zmysle slova. Heslovitá encyklopédia atrakcií, ktorá funguje ako divoko pôžitkársky film. ()
Zatím (a dost možná to tak zůstane) nejvtipnější film Briana De Palmy. Když člověk sleduje tuhle bizarní a ujetou muzikálovou hříčku, kombinaci Fantoma opery, Fausta, glam rocku let sedmdesátých a napínavých hitchcockovských vražd, v níž platí jen málo pravidel, řekne si: Páni, ten De Palma ale musel být pořádně sjetý, když to vymýšlel a točil. Tři a půl hvězdy zaokrouhluji nahoru. ()
Galerie (35)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (4)
- Scéna, kdy Fantom (William Finley) skládající hudbu je prostřiháván s ubýhajícími hodinami, byla celá zrežírovaná střihačem filmu Paulem Hirschem. Jde tak o první scénu, na které pracoval jako režisér. (SpaceOdyseus)
- Film měl nést původně název „Phantom“, ale nelíbilo se to vlastníkům práv na známý komiks „Phantom“. Tak došlo k přejmenování na Phantom of the Paradise. (SpaceOdyseus)
Reklama