Série(7) / Epizody(92)
Obsahy(1)
Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.
Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".
Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)
(více)Videa (13)
Recenze (187)
Představte si seriál o skupině zaměstnanců jedné firmy, o jejich trablech na pracovišti ale i v soukromém životě. O honbě za kariérou, o útěku před minulostí, o konfliktech, o nevěře a o rodinném životě. Vychází vám podobný nekoukatelný paskvil jako například Pojišťovna štěstí? Pod produkcí tuzemských televizí možná. Přidejte ale kvalitní scénář, špičkovou režii, skvělé herce a herečky. Celé to vložte do autentického prostředí New Yorku 60. let 20. století a doplňte to pořádnou dávku stylu a onu celou společnost zaměřte na marketing. Je až neuvěřetilné jaký dojem se dá vytěžit díky jedinečné atmosféře USA tehdejší doby. Obrovským plusem jsou sympatické a skvěle napsané postavy. Shrnuto a podtrženo - Žádná Pojišťovna štěstí... nýbrž jeden z nejlepších a nejchytlavějších seriálů současnosti. ()
Parádní atmosféra 50. let, skvělé dialogy, propracované charaktery a záplatky na pracovišti a v neposlední řadě charismatický až noirový hl. hrdina (skvěle zahraný Jonem Hammem). Na můj vkus je seriál přehnaně maskulinní. Myslím, že než o věrohodné vykreslení doby jde o cílenou provokaci scénáristů, kteří se u diváků snaží vyvolat emoce. A daří se jim to:-) Druhá série Mad Men je ale v tomto směru trochu reálnější. Zatím si ale seriál užívám. I to jak v každém záběru kouří:-) ()
U málokterýho seriálu mi bylo tak smutno a dobře zároveň. Proč? Možná proto, že má Mad Men v hlavní roli idola. Chlapa, ke kterýmu od začátku vzhlížíte. A zároveň chlapa, co všechno možný posírá s lehkostí dobrýho copywritingu. Od začátku do konce skvěle napsaná, opojná, inspirativní látka s tlustou slupkou, do který, když se vám podaří proniknout, tučně se vám odmění. Matthew Weiner v životní formě. Reklama na televizní seriál. ()
Má mnoho co říct a ještě více co ukázat, protáhne vás strastiplně všedním životem hrdinů, které budete střídavě milovat a nenávidět, a mezitím si vás obmotá zářivými barvami plakátů na Coca-Colu a jiné návykové látky. Za první season dávám pět hvězd i když nemám sílu jít dál - Mad Men je totiž dokonalý jako celek, ale chybí mi hrdina, kterého bych mohla respektovat. ()
Přes takřka neprůhlednou kouřovou clonu ke mně dorazila záležitost natolik stylová, že se v tom svém vlastním stylu snad až přestylizovala. Chvíli mě to bavilo, ale pak jsem zjistil, že mi nechutná pasivní kouření ani přes monitor a testosteronové kreativce jsem ponechal svému osudu. Jsem si jistý, že oni to beze mne zvládnou a já se bez nich patrně taky obejdu. ()
Galerie (1 708)
Zajímavosti (20)
- Úvodní znělku pro Šílence z Manhattanu složil Ramble Jon Krohn známější jako RJD2. Song se dříve objevil na albu "Magnificent City" pod názvem "A Beatiful Mine". (KRYSIOPICE)
- Herci v seriálu nekouří opravdové cigarety, ale falešné bylinné cigarety, které jsou bez tabáku a nikotinu. (Mitin)
Reklama