Reklama

Reklama

Šílenci z Manhattanu

(seriál)
Trailer
USA, (2007–2015), 73 h 4 min (Minutáž: 45–56 min)

Tvůrci:

Matthew Weiner

Hrají:

Jon Hamm, Elisabeth Moss, Vincent Kartheiser, Christina Hendricks, John Slattery, January Jones, Rosemarie DeWitt, Paul Schulze, Julie McNiven (více)
(další profese)

Série(7) / Epizody(92)

Obsahy(1)

Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.

Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".

Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)

(více)

Videa (13)

Trailer

Recenze (187)

Mikarda 

všechny recenze uživatele

Komentářů na skvělé zpracování je tu habaděj, takže jen ve zkratce: Zbožňuji Peggy!!! a její vztah s Donem!!! Don je fešák, ale hajzl a krásně jsme si připomenuli, jak to takovým lidem neustále prochází, no ale těžko neobdivovat tohoto génia, že? Mad Men staví na propracovaných charakterech postav a vykreslení atmosféry 60.let je provedeno zcela bravurně (včetně kostýmů a zobrazení problematiky nerovného postavení). Jakmile se do seriálu ponoříte, sedm sérií uteče jak voda. Užijte si to. Tečka. ()

sulimo 

všechny recenze uživatele

Vyhrocená doba, vztahy. Společnost, jejíž sdílené hodnoty jsou zničující pro obě pohlaví. Společnost, která si nechce připustit, že vlastně nefunguje. Osobně tyhle podpovrchový vady miluju, ráda se dívám, jak se to zlaté pozlátko rozbaluje dál a dál ke shnilému jádru. Tohle je mimořádně povedená záležitost, která je (bohužel pro školu) dost návyková. Ať už člověk chce nebo ne, musí soucítit se všemi, i s těmi méně sympatickými jedinci, jelikož i ti byli semleti společností až po to shnilé jádro. Za sebe však můžu říct, že být ženou v tuhle dobu, tak se nechám přešít na chlapa, páč snad i ti transgendristi se měli líp, jinak řečeno: děkuji Vám feministky. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Hodnocení po pilotním dílu (na další se dívat neplánuju). Přiliš barevné, stylizované a uhlazené. Seriál cílící na dobu, kdy vládu ztrácely noirky, je nepochybně zajímavým počinem, jehož retrostylizace mě pochopitelně baví. Mluví se tu ale příliš rychle a věci jdou tak nějak přímočařeji, než by mohly. Čili konec alibistických keců, proč nedávám pět. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Mohu zamilovaně stvrdit, že dílo má smysl jako celek, je to sedm let pečlivě a chytře broušený mnohokarátový diamant: krásný, smyslný a smyslupný ve všech řezech i spojnicích, na něž dopadne a jimiž projde světlo zraku a mysli diváka. Jediná ploška nezůstala neopracovaná, pominutá či nedotažená do finální podoby jak sama o sobě, tak i vzhledem ke všem ostatním. Ambice mohly být těžko větší a naplněny byly beze zbytku. S výjimkou komplexu Dextera, který v celku osmi sérií také obsáhl přesně vymezený a krok za krokem budovaný a završovaný dramatický i estetický tvar, už mě nenapadá žádný další projekt, jemuž by se to stoprocentně podařilo. (Patří se tu povzdechnout za Twin Peaks, kde to Lynchovi v půlce zkazili.) *** Fascinuje mě to ve všech ohledech, včetně těch úplně nejdlouhodobějších zúročení a plynulých proměn a prohlubování rozumění postavám v čase a rozumění času samotnému skrze rozmanité kvality jasně vymezeného údobí. Právě ČAS je zde předveden a prožíván: onen magický, nezadržitelný sekvencovaný proud, vlna i sled částic-etap, ve všech ohledech stejně bravurně jako nemilosrdně zachycený fenomén - čas jako klíč k dílu, a možná i něco víc, dílo jako klíč k času - nakonec je to totiž právě prožitek času samotný, jeho zakoušení, čeho se tu na dlouhé ploše těm, kterří u seriálu vytrvají, dostane - prožitek, jaký připravuje třeba Proustovo Hledání ztraceného času, pokud je přečtete úplně celé, nebo v úplně jiné podobě třeba Vévodkyně a kuchařka. Ale o mnoho víc tak dokonalých děl, které do hloubky zreflektovaly čas (respektive ne jen tak ledajaký čas, ale konkrétně vymezenou společenskou etapu včetně jejích charakteristických rysů a vnitřních přerodů) tak, že to v inscenovaném díle zakoušíte myslí i srdcem, doslova hapticky, nenajdete. Tady to tak je. *** V seriálu se povedlo zachytit ono sedimentační vrstvení a zároveň proměňování významu a smyslu všeho v plynoucím čase, a zároveň je dílo dost zahuštěné, dost detailně subatomárně vystavěné, že divákovi umožňuje funkčně používat dynamiku soustředěného pohledu stejně dobře jako v realitě - dokud na nějaké místo v čase seriálu upíráte zrak a zájem, nepřestane k vám proudit tok dat, jen se příslušně zpomalí, zatímco vy se budete dozvídat pořád víc, víc do hloubky, o zvoleném okamžiku. Ten zdroj nevyschne tak dlouho, aby to dostatečně věrně simulovalo realitu času. A když následně popojedete, akcelerace vám při těch během zpomalení nově nabytých vědomostech pokaždé vyrazí dech. A stejná dynamika platí nejen pro diváky, ale i pro postavy. Postavy, které se o sebe v některou chvíli zajímají, se nutně dozvídají víc, i z minulosti, o sobě navzájem i o sobě samých, zatímco postavy, které se vzdalují, se zplošťují, a naopak: a není to umělé, v seriálu jako by nebyly trhliny, ta dynamika pořád funguje, jako by ani nebyla konstruovaná, simulovaná, jako by skutečně měla všechny rozměry a bylo jedno, kam se oko kamery, vypravěče nebo postavy právě upře, ta hmota tam je připravená, zaostřená část se pružně přiblíží, přeskládají se koordináty a perspektivy a vyplynou příslušné informace včetně nových důsledků v životě všech. Nelineární dynamika komplexní, turbulentně proudící reality, zobrazovaná na intimních životech intelingentních, odvážných, schopných a mocných lidí ve velké době doslova napěchované kulturotvornými ikonami Západu. Kdykoli si jako bohové či šamani zastavíte či přibrzdíte tok děje, abyste se na něco podívali hlouběji (našli si na internetu jistou reklamu, společnost, značku a její tehdejší vliv, dobovou politiku a problémy, na pohoršlivý film, který šel do kin a na dopad, jaký tehdy měl, na atentát na Kennedyho, na střih šatů, poznámku o Lindbergově dítěti, změnu morálky v pohledu na manželství, postavení ženy, barevných, nebo třeba na radikální změny ve firemním účetnictví), můžete čerpat do sytosti, seriál vás nezradí, funguje v dlouhodobém uchopení a předvedení každého rysu a jeho nedopočitatelných, ale nutných důsledků málem stejně jemně propracovaně jako realita sama - zpomalíte a můžete čerpat do hloubky, informačně těžit a následně i poučeněji uvažovat o postavách a jejich příštích osudech ve všech potřebných ohledech, jako by stavba jejich životů v seriálu ani neměla tvrdé dno, jako by to byla dokumentovaná tehdejší skutečnost. A přece víte přesně a s hlubokým uspokojením, že se jedná o uzavřený a ke svému završení logicky neúprosně dospělý tvar, cosi, co je právě možné podrobit přezkoumávání a promýšlení, cosi, co je v jednom určitém smyslu hotové. *** **** Já jsem mimochodem právě v čase sledování Mad Men téměř neuvěřitelnou shodou okolností překládala jednu ďábelsky chytrou povídku na stejné téma (vliv reklamních agentur na společnost) přesně z té doby a prostředí (agentury na Madison Avenue v roce šedesát jedna): Prameny Nilu od Avrama Davidsona, poťouchle sžíravého žongléra se sociokulturními referencemi, který o tom psal v době, kdy to zároveň žil. Takže jsem se do té problematiky nořila z více stran, a neustále se mi potvrzovalo a dourčovalo i skrze onu povídku, že reálie, narážky a veškeré detaily jsou v seriálu dechberoucně chytře a přirozeně distribuované a správně vyhmátnuté. Ať už jde o značku whisky, zadavatele reklamních zakázek, slavné slogany, politické aféry, ohlasy hospodářské krize, způsoby bydlení, rodinného i pracovního života, spektra mužského i ženského přátelství i soupeření, recepty na koláče, stolování, účesy, výchovu dětí, sžívání černých a bílých v různých společenských vrstvách, pohled na škodlivost alkoholu a cigaret, moderní výtvarné umění či staromilské estetické libůstky starší generace, otázku nástupnictví a předávání moci... nebo dokonce o konkrétní počasí v určitých zobrazovaných dnech, všechno sedí, extrapolujte si směle dál a šířeji. (Hned na začátku mezi řečí u rodinného stolu zmíněné Lindbergovo - unesené - dítě budiž nápovědou, jak se tam pracuje s historickými milníky, včetně těch, které se jimi teprve stanou. Smrt Marilyn Monroe. Doporučuju googlit každé známé i neznámé jméno (s výjimkou Dr. Lyle Evanse:), název, událost, nejasnost, nic tam není jen do počtu, žádná vata ani hlušina. A pak také ty songy na závěr, ty jsou štědrým zdrojem inormací, stejně jako identifikátorem dějů a kolorovačem atmosféry, pracujícím s předtuchami a nostalgiemi, s emocemi a tužbami, samy o sobě, změkčovatelé tvrdých dat. Kamera, střih, design, propracovaný background, herectví (stárnutí a zrání herců v čase - například co dokázali zprostředkovat v čase s těmi dvěma dětskými herci: zblízka se Sally a zdálky s jejím kamarádem Glenem, o odrůstání dětí a jejich proměně v samostatné dospělé jedince, o té nemožnosti zpětně říct, kdy sse to vlastně stalo..., nad tím zůstává rozum stát a srdce plesá) - všechno jsou to jen dílčí sady precizností a geniálních nápadů o sobě. Vlastně jsem ještě pořád ani zpětně nepřipadla na jedinou slabinu, poklesek, nebo nepatřičnost - veškeré pochybnosti, které mě zřídkavě přepadly, o správném utváření, se v čase (sic!) vyvrátily, vše bylo přesně tak, jak mělo být - pocit následného uvědomování a zpětných korekcí, který zažíváte neustále v realitě samotné a tak málo v jejích umělých nápodobách - tady je předestřen k intenzivnímu prožití a nahlédnutí. A to je doopravdy co říct. Tohle je tresť samotné reality v čase z jednoho z nejvíce fascinujících období západní kultury v naprosto dostatečné šíři a hloubce k jejímu plnému prožití. A přitom vás to ani na okamžik nenechá na pochybách, že sledujete konkrétní příběh, jste v něm, prožíváte propojené osudy jedné skupiny nezaměnitelných jedinců, kteří se vám dostali pod kůži. Chcete vědět, jak to s nimi bude dál, jak v té době zůstanou sami sebou a zdali, a co to bude znamenat. Ta encyklopedie za tím, to je Orbis Pictus, a kdo nechce, nemusí se při sledování, prožívání rušit vzděláváním. Jako v životě. ***** () (méně) (více)

KevSpa 

všechny recenze uživatele

Stylový seriál, který v sobě skrývá víc, než se může na první pohled zdát. Parádně vykreslená atmosféra šedesátek, mužského světa reklamního průmyslu, v němž ženám byla určena jasná role, a v neposlední řadě brilantní scénář (a dialogy), dělají z Mad Men úžasnou seriálovou podívanou. 1. SÉRIE mě do tohoto zajímavého světa vtáhla celkem rychle a s každým přibývajícím dílem si mě charismatický Don Draper (v podání famózního Jona Hamma) i všichni kolem něj podmaňovali více a více. Postupné odkrývání temných tajemství životů jednotlivých aktérů mě pokaždé překvapí a uchvátí zároveň. Navíc nic nám tu není servírováno polopaticky, na diváka, který nemá náladu při seriálu myslet a není schopen si všímat méně či více skrytých náznaků, tvůrci zvysoka kašlou. A tak to má být. (90 %) /Nejoblíbenější epizoda: 1x12 - Nixon vs. Kennedy --- Nejoblíbenější scéna: 1x13 - Předváděčka reklamy na Carousel/ --- Během sledování 2. SÉRIE se mě zmocňuje neovladatelné nutkání přidat seriálu i tu pátou hvězdičku (což jsem také udělala), protože pomalý ale fascinující vývoj postav (a jejich další tajemství vyplouvající na povrch) je stále zajímavější. Od začátku druhé série se navíc plně rozvíjí vztah mezi Donem a Peggy, což je skvěle vykreslený vztah mentor - žák. (100 %) /Nejoblíbenější epizoda: 2x12 - The Mountain King/ --- 3. SÉRIE pokračuje v kvalitách sérií předchozích. Co se vývoje postav týká, je tu stále lehký posun a čím dál víc oceňuji propojování skutečných událostí té doby (např. smrt Kennedyho) s osudy hlavních protagonistů a dopad těchto událostí na jejich životy. Něco takového se zkrátka v seriálu hned tak nevidí. A finále třetí sezóny ukázalo, že lze dokonale oživit seriál nějakou zásadní změnou právě včas, aby nabral nové grády. (100 %) /Nejoblíbenější epizoda: 3x12 - The Grown-Ups --- Nejoblíbenější scéna: 3x13 - Don vs Betty v ložnici/ --- 4. SÉRIE Chvilku mi trvalo si zvyknout na tu zlomovou změnu, ale pak už jsem byla zpátky v mém oblíbeném světě, sice trochu jiném, ale stále stejně přitažlivém. Ale ono to tak nějak muselo být. Je hezké vidět vyvíjet se hrdiny i dobu, v níž žijí, a s nimi i celý seriál. Chci další řadu! (100 %) /Nejoblíbenější epizoda: 4x7 - The Suitcase/ --- Nejoblíbenější scéna: 4x13 - Don oznamuje Peggy zasnoubení/ --- Mimochodem má závislost na seriálu stále stoupá, už jej sjíždím znova, takže se tím dostal i do mé seriálové topky. A nebojím se napsat, že jde o jeden z nejlepších seriálů všech dob. :) --- 5. SÉRIE je nejdepresivnější a nejtemnější řada celých Mad Men. Dochází tu k celkem zásadním změnám ve vývoji postav a Matthew Weiner opět dokazuje, jakým je geniálním tvůrcem. Celé to do sebe krásně zapadá a vidět v závěrečném dílu tolik odkazů na první sérii je vskutku úžasné. Mad Men jsou skutečně promyšlená podívaná do nejmenšího detailu. (100 %) --- 6. SÉRIE Když jsem pátou sérii označila za nejdepresivnější řadu celých Mad Men, netušila jsem, co pro nás génius Matthew Weiner přichystal na další sezónu. I když už úvodní scéna prvního dílu, v níž čte Don Draper na slunné havajské pláži Danteho Peklo, mnohé naznačila. Sledovat postupnou psychickou devastaci ústřední postavy, se kterou jsou úzce spjaty osudy všech dalších aktérů, bylo většinu času bolestivé. Stejně jako sledovat bouřlivé politické a společenské změny v revolučním roce 1968, které dokonalým způsobem orámovaly životní strasti našich hrdinů. Šestá řada se nese v na první pohled celkem klidném tempu, ale přesto tu dochází k mnoha zásadním změnám, kterých si pozorný divák může všímat napříč celou sezonou. Weiner se tentokrát ještě více zaměřil na psychologii postav, na to, jak každé rozhodnutí jednotlivce může ovlivnit spoustu dalších lidí a bravurně ukázal, jak si lidé dokáží vzájemně a nenapravitelně ničit životy, ať už kvůli chybným rozhodnutím či z čiré sobeckosti a hlouposti. A hořkosladký konec 6. řady napověděl mnohé o tom, jakým směrem se bude příští rok ubírat poslední sedmá série. (100 %) První polovina poslední 7. SÉRIE je za námi a vypadá to na úžasné zakončení, jak se na Weinera sluší a patří. Sice zamrzí ta roční přestávka před finále, na druhou stranu to loučení bude natolik bolestné, že jsem za ten rok navrch s Mad Meny nakonec ráda... Závěrečné díly dokonale uzavřely tohle do detailu propracované dílo. A jeho úplný konec? Takhle mě naposledy emocionálně vyždímalo finále Six Feet Under. Bravo a sbohem. (100 %) --- Nejoblíbenější postavy: Don Draper (Jon Hamm)... jak jinak. ;-), Peggy Olson (Elisabeth Moss) () (méně) (více)

Galerie (1 708)

Zajímavosti (20)

  • V roku 2016 podľa prestížneho magazínu Rolling Stone sa jedná o 5. najlepší seriál všetkých čias. (Raccoon.city)
  • Roger a Mona Sterlingovi (John SlatteryTalia Balsam) si na manželé tak úplně nehrají. Ve skutečnosti jsou svoji už od roku 1998 a mají spolu syna Harryho. Pro Johna je to první manželství, Talia však byla původně provdána za George Clooneyho. (flaming_foot)
  • Seriál v roce získal cenu Emmy v kategorii mimořádný dramatický seriál. (Agita)

Související novinky

Oscaři nabírají trojici moderátorek

Oscaři nabírají trojici moderátorek

15.02.2022

Zájem o slavnostní ceny Oscar v posledních letech značně upadl. Filmová akademie se to pochopitelně zkouší různé způsoby změnit, v současné době je ale obtížné přijít na to, jak Oscary znovu učinit… (více)

Nejlepší seriály posledních deseti let?

Nejlepší seriály posledních deseti let?

01.11.2019

Konec roku se pomalu ale jistě blíží a s ním pochopitelně brzy dorazí i nejrůznější filmové a seriálové žebříčky. Ty nás teď ale nezajímají. Místo toho se podíváme na žebříček, který se ohlíží rovnou… (více)

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

27.11.2018

Amazon Studios na své streamovací službě nedávno vypustilo poslední epizodu hvězdami nabitého antologického seriálu The Romanoffs od tvůrce Šílenců z Manhattanu Matthew Weinera. Nyní to však vypadá,… (více)

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

24.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)… (více)

Reklama

Reklama