Reklama

Reklama

Baroko v nás

(TV film)
Česko, 1997, 47 min

Kamera:

Andrej Barla

Obsahy(1)

Sloh, který nejvíce poznamenal tvář naší krajiny a zanechal stopy v našich duších.  Baroko jako stavební sloh snad nejvíce poznamenalo tvářnost české a moravské krajiny. Ale nejen to: sakrální architektura, ať už ta nejmonumentálnější nebo drobné kapličky v polích, zanechala cosi i v nás. V naší zkušenosti, filozofii i pohledu na svět, i když jsme sebevíc ateisty… (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (5)

Teachman 

všechny recenze uživatele

Jedná se o naprosto nezáživný dokument, který obsahoval velké množství odborných pojmů a pro výuku nevhodný. Film je určený spíše pro odborníky v této oblasti. ()

Reklama

Mariin 

všechny recenze uživatele

Velmi dobře uchopené téma baroka, správně interpretované z hlediska katolické víry. Ukázky jsou v drtivé většině z moravské oblasti, proto lze jen těžce vysvětlit důvody, proč se sem dostane česká Homole, jinak než že tvůrci pořadu byli Moravané a dosáhli do Čech namátkou jen tam, kam to neměli daleko. Pořad by se měl spíše jmenovat např. "Moravské baroko a víra". Jinak ale tento dokument patří k těm nejlepším, jaké jsem na téma našeho baroka viděl. Jednoduchý, převážně obrazový, dobrý komentář (námět a scénář Petr Holý) bez zbytečných snobských keců odborníků, zato však s citacemi barokního básníka Bedřicha Bridela. Téměř 5 hvězdiček! ()

fragre 

všechny recenze uživatele

S odstupem si našinec uvědomí, jak dávky toho baroka dostával už od mala v ilustracích Mikoláše Alše a Josefa Lady, k čemuž se v pozdějších letech přidalo působení špalíru barokních soch světců na mostě v téměř rodném městě, přes který našinec v dětství nesčíslněkrát přešel, až po tajůplné křížové cesty a odumírající aleje, které vedly k rozpadajícím se a zapomenutým barokním poutním kaplím, na které našinec narážel po celé Vysočině, když jí procházel ve svých vandrovních letech v dobách normalizace. Vlastně celá krajina byla tehdy ještě barokní, byť často silně poničená industrializací a jednotně zemědělským rozorávání mezí a scelováním polí (ale zase bez developerských a průmyslových zón a komplexů supermarketů postavených na orné půdě). Pak našinci tento dokument připadá důvěrně známý. Jediné, co by se tomuto dokumentu dalo vyčíst je to, že zde byla poněkud opomenuta ta temnější a na smrt poukazující stránka baroka (připomenutá zde jen morovýmy sloupy). Chybí však ti kamení andělé Smrti a rovněž z kamene vytesané lebky a hnáty, které jsou na (dnes pravda nemnohých) zachovaných barokních hřbitovech, vystavené a vyzdobené ostatky světců v kostelích, či řady mumifikovaných mnichů v klášterních katakombách (jako u kapucínů v Brně či Klatovech). Zde to baroko je až příliš jednoznačně světlé a pozitivní, bez stínu, který by tomu světlu dal vyniknout. Jinak, moc hezký dokument s pěknou kamerou a kvalitním komentářem. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama