Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (629)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Když srovnám, kolik jsem očekával a kolik jsem dostal, jsou pro mne Světáci spolu se Svatbou jako řemen nejpříjemnějším překvapením z filmů 60. let (tím neříkám, že nejlepší). Ta konfrontace socialistické morálky (částečně karikované, částečně myšlené vážně) s nostalgií po prvorepublikové noblese se mimořádně povedla nejen prvotřídní komikou a přehršlí "krutých hlášek". Rok vzniku (1969) udává jednoznačně i mně, mladšímu a nejistému, pokud jde o přesnou atmosféru doby, že muselo tehdy jít o nikterak nevinný historicko-politický výpad (původně jsem myslel, že je film poněkud starší a vnímal jsem ho tedy víc "prosocialisticky", čemuž napomáhala i vdova po bankéři jako zlodějská kuplířka). Mimochodem: při závěrečné scéně v bytě se tancuje na Přenosilovou, která v té době byla už v emigraci. Zmíněná konfrontace každopádně zůstává co do hodnocení obou protikladů zcela otevřená, což oceňuji jako nezvykle hluboké vyznění této jinak lehké lidové komedie. Velmi zdařilé nasazení Oldřicha Nového do role dějinami semletého "učitele noblesy" pak hodnotím jako jeden z nejsympatičtějších a "historicky nejuvědomělejších" počinů v historii československé kimenatografie (celý film lze také vnímat jako nostalgickou poctu této legendě a troufám si tvrdit, že bez něj by Světáci byli sotva tříčvrteční). A jeho smutné připomenutí "Vítězného Února" působí bombasticky ještě dnes. (Pamětníci mohou také srovnat jeho vyjádření, že o tanec tehdy jaksi nebyl zájem, s titulem budovatelského šlágru "Zítra se bude tančit všude".) Trio dělníků - světáků Brodský - Sovák - Libíček bylo k sežrání. Dobrým nápadem bylo postupné uvádění stále "krotších" a noblesnějších verzí flamendrovské písně o noční Praze, ačkoli interpretu té "hoch" verze, Karlu Hálovi, by slušela solidnější píseň. Jeho přítomnost i přes to byla jedním z nejpříjemnějších momentů. Trochu kritiky: Zatímco scénky, dialogy a hlášky stavějící na oné konfrontaci staré noblesy se současnou uvědomělou dělnickostí mě odbourávaly, tak dialogy vyplňující či posouvající děj byly poněkud slabé. Rovněž dámské trio je zde v celku slabší než trio mužské - jednak působilo poněkud nesourodým dojmem, jednak si s využitím jeho chytře-komického potenciálu tvůrci bohužel nedali takovou práci. (Tím nemám na mysli herecký výkon tria Bohdalová, Janžurová, Jirásková.) Muzikálový prvek v celém filmu působil dost neorganicky, místy spíš rušivě (ačkoli jednotlivé písně nebyly špatné). Pěkné to bylo při příchodu do restaurace v "den D". Závěrečné minivypointování (rozhovor zasádrovaných s předákem) neurazilo, ale taky nebylo nic moc. Nicméně geniálnost nosného námětu a jeho zpracování natolik převažuje všechny jen průměrné momenty, že bych i přes tyto nedostatky neváhal s nejvyšším hodnocením. Za jednu dost zásadní věc ale hvězdičku ubrat musím. Jak už tady uvedl Matty, většinu filmu čekáme na jednu určitou scénu, ta se pak odehraje zcela dle očekávání a dost. Autoři žel zcela rezignovali na možnost nosné téma nějak dramaticky rozvinout, případně diváka překvapit nečekanými konsekvencemi. Přitom "konverzace na úrovni" v den D je sice k popukání, ale ve srovnání s tím, co porůznu vidíme a slyšíme v předešlém průběhu filmu, to až taková síla není. Potomní rozhodnutí lehkých dam tyto kořeny neokrást je pointou sice sympatickou, ale dosti plytce vystavěnou. Avšak i přes to Světáci patří k tomu zcela nejlepšímu z české filmové komedie. A pánové nezapomeňte, že není prohřeškem proti bontónu, zapáiti cigaretu dámě i zcela neznámé. () (méně) (více)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Již úvodní sekvence složená ze záběrů na neonové nápisy s nesvítícími písmeny symbolicky předznamenává vyznění celého snímku: podstatné není pozlátko na povrchu, ale to, jaký je člověk uvnitř. Stačí, aby v neonovém nápisu coby zprofanovaném symbolu "nočního života" vypadlo jedno písmeno, a celý efekt je v tahu - ze symbolu se stává obyčejná nefunkční reklamní trubice. Snímek tak usvědčuje snobskou společnost z její povrchnosti, falše a hraní na dojem, kdy šaty dělaj člověka a podstatné není to, jaký je člověk "uvnitř", ale zda si osvojil nějaká pravidla hry a zda disponuje dostatečným příjmem. U Světáků jsem si musel bezděčně vzpomenout na známý citát J. B. Watsona: "Give me a dozen healthy infants, well-formed, and my own specified world to bring them up in and I'll guarantee to take any one at random and train him to become any type of specialist I might select – doctor, lawyer, artist, merchant-chief and, yes, even beggar-man and thief, regardless of his talents, penchants, tendencies, abilities, vocations, and race of his ancestors." Jakoby se Světáci k tomuto behavioristickému optimismu hlásili, a to v době, kdy komunismus všechny navlékl do montérek a zničil prvorepublikovou tradici intelektuálních kaváren, vysoké gastronomie i pravidel etikety (což je ve filmu relativně otevřeně kritizováno postavou knihovníka). Přes všechny kvality, kterému tomu filmu nejde upřít, musím bohužel napsat, že Světáci jsou komedií, která mě nedokázala rozesmát, která zestárla (obzvláště otravná hudební čísla), a ve které mě nejvíce zaujaly dobové záběry na noční Prahu na konci 60. let, kdy ještě jezdily po Václaváku tramvaje. Obávám se, že Podskalského filmům už asi nikdy na chuť nepřijdu. UPDATE 2.4.2022 - Když jsem viděl Světáky podruhé, trefily se mi do chuti mnohem víc. Přišlo mi to opravdu vtipné a dobře jsem se u toho pobavil. Ta hudební čísla mi sice stále přišla otravná, ale to skvostné obsazení a dialogy prostě přebijí vše. ()

Reklama

InJo 

všechny recenze uživatele

"Konečně můžu dát někomu do držky a von zas nemá klíče!" Iritujícím způsobem satirická komedie, které jsou slova jako klišé či "závěrečné morální ponaučení" zcela lidská - nebo snad cizí?! ;-) Můj oblíbený styl humoru (konfrontace buranství a snobismu má nevyčerpatelný potenciál, viz třeba Chytilové Dědictví), chytrý scénář plný skvělých situací a kultovních hlášek a v neposlední řadě přehlídka dokonalých výkonů plejády legendárních herců. Zasloužená klasika, která navíc dobový režim spíš podvrací než omlouvá, podporuje či dokonce oslavuje. "Hernajs..." - "Hynais!" 85 % ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Vrchol tvorby Zdeňka Podskalského a zároveň jedna z nejlepších českých komedií vůbec. Brilantní satira na plebejské poměry u nás, která se opírá o mimořádné herecké obsazení, odvážný scénář, který by o rok později už neprošel, kvalitní hudbu a zkušenou, talentovanou režii. Vznikl jedinečný film plný absurdních situací, sarkastických hlášek a v tom nejlepším smyslu slova lidového humoru. Přes lechtivé téma dialogy nikde nesklouzávají k laciné vulgaritě. Světáci jsou poctivě a elegantně natočenou komedií pro nejširší vrstvy diváků. Vedle tehdejší herecké špičky z komediální branže snímek poskytl poslední velkou filmovou roli i stařičkému veteránovi české veselohry Oldřichu Novému, který měl tehdy v médiích značně omezený prostor. Celkový dojem 95 %. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Malarkey tenkrát zkazil Enšpíglovi radost ze Světáků, protože s ním řešil na icq téma obsahující sex, malarkey, enšpígl, Eva Braunová a Adolf Hitler. Debata to byla tak urputná, že naprosto zapomněl Světáky si pustit. Grúpn sex to totiž byl zajímavý a v tu chvíli Světáci holt museli jít stranou. Samozřejmě se k nim vrátil a při pohledu na to, jak pod stolem nejluxusnější restaurace bouchnou flašku slívovice mu rozeskočilo srdce. Nedivím se. Rok na to jsem ten film viděl i já a popravdě jsem si na tu debatu vzpomněl. Hlavní je ale to, že já ty chlapy chápal. Nejsem sice z vesnice, ale taky se dokážu chovat jako správný Světák. Možná tím občas někomu zkazím náladu, ale sranda musí být a díky patáliím zdejších Světáků rozhodně byla, no ne? Jen bych snad dodal, že Enšpígl sledováním Světáků na icq debatu o nejžůžovějším grúpnsexu zapomněl, já jsem si na ní bohůžel vzpomněl...chlapy občas řešej divný věci. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (34)

  • Pri scéne s nácvikom stolovania u emeritného profesora (Oldřich Nový) mala byť i scénka, kde Tonda Skopec (Jiří Sovák) reaguje na oheň slovami: „Pane emeritní, s dovolením, já ten oheň uchčiju!" Nakoniec však bola vystrihnutá. (dyfur)
  • Vo filme sa mala objaviť i jedna scéna z plavárne. Nakoniec sa doň nedostala, pretože celá skončila v strižni. (dyfur)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama